Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet på TM3 LR 2021

Startet av kokkos, fredag 08. oktober 2021, klokken 13:35

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 11. oktober 2021, klokken 19:14
Hvis det er tilfelle, så burde ikke nettleverandør tillate så store kurser for elbillading?
Det er flere nettleverandører som har begrensinger. Noen 3x16A andre 20A.
Installatørene skal vite hvilke bestemmelser det aktuelle e-verket har. Det er ikke fritt frem over alt, og flere har får avslag på 32A, nettopp med begrunnelsen om at det skaper problemer i nettet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Hadde samme greie på min gamle model x. Der var det så lav spenning at noen ganger stod det feilmelding i bilen at strømmen var redusert pga. mulig forlengelseskabel var brukt. Jeg var nede i 195V på det verste.

Bilen måler spenningen når du plugger i og tillatter et visst antall % i spenningsdrop. Det skal bare et lite dupp til i spenningen så blir den redusert, og du må avbryte og starte på nytt for å få 32A.

Alt over 208V er OK for nettselskapet, så har du over det er det innafor.

Du kan forsøke å justere strømstyrke til feks 30 å se om den holder seg der en hel lading.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 11. oktober 2021, klokken 20:11
Sitat fra: geear på mandag 11. oktober 2021, klokken 19:14
Hvis det er tilfelle, så burde ikke nettleverandør tillate så store kurser for elbillading?
Det er flere nettleverandører som har begrensinger. Noen 3x16A andre 20A.
Installatørene skal vite hvilke bestemmelser det aktuelle e-verket har. Det er ikke fritt frem over alt, og flere har får avslag på 32A, nettopp med begrunnelsen om at det skaper problemer i nettet.
Nettopp derfor jeg påpeker at det er rart om dette er kjent problem i et gitt område, og nettleverandør allikevel har tillatt laster som trekker ned spenningen så voldsomt.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Handyman på mandag 11. oktober 2021, klokken 20:11
Sitat fra: geear på mandag 11. oktober 2021, klokken 19:14
Hvis det er tilfelle, så burde ikke nettleverandør tillate så store kurser for elbillading?
Det er flere nettleverandører som har begrensinger. Noen 3x16A andre 20A.
Installatørene skal vite hvilke bestemmelser det aktuelle e-verket har. Det er ikke fritt frem over alt, og flere har får avslag på 32A, nettopp med begrunnelsen om at det skaper problemer i nettet.
Nettopp derfor jeg påpeker at det er rart om dette er kjent problem i et gitt område, og nettleverandør allikevel har tillatt laster som trekker ned spenningen så voldsomt.
Å ja, da misforstod jeg deg. Nå er det jo slik at netteier ikke alltid har oversikt over dette. Nettet er i konstant endring, og hvis flere forbrukere nylig har installert ladepunkter, eller kraftige induksjonstopper i det siste, så kan problemet være relativt nytt, eller bare nyoppdaget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kokkos

Sitat fra: Kim- på mandag 11. oktober 2021, klokken 22:17
Hadde samme greie på min gamle model x. Der var det så lav spenning at noen ganger stod det feilmelding i bilen at strømmen var redusert pga. mulig forlengelseskabel var brukt. Jeg var nede i 195V på det verste.

Bilen måler spenningen når du plugger i og tillatter et visst antall % i spenningsdrop. Det skal bare et lite dupp til i spenningen så blir den redusert, og du må avbryte og starte på nytt for å få 32A.

Alt over 208V er OK for nettselskapet, så har du over det er det innafor.

Du kan forsøke å justere strømstyrke til feks 30 å se om den holder seg der en hel lading.

Takk for tips! Jeg skal teste ved neste lading!
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

jlan

Sitat fra: Kim- på mandag 11. oktober 2021, klokken 22:17
...Bilen måler spenningen når du plugger i og tillatter et visst antall % i spenningsdrop...
Sett komfyren på fullt, start lading og slå av komfyren :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA