Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny i3 eier, "gammel" i3

Startet av larsk, torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:44

« forrige - neste »

larsk

Har just "fått" en 2017 modell i3.
Fantastisk bil, men i en travel hverdag, men korte frister både her og der, så glemte jeg å få en gjennomgang av bilen i butikken. Pleier ikke ha noe problem med å forstå verken menyer eller teknologi, så det skulle jo være null stress, ikke sant?

Men.... hvor starter man?
Det viktigste først:
Forvarming; hvordan??
Fant ingenting i menyen på bilen om det

App? Er det "My BMW" som er appen for denne bilen?

Styres forvarming der i den appen? I tilfelle:
Kan flere i familien ha appen på sin telefon, og hver for seg starte forvarming?

Ser i menyen på bilen at man kan velge hastighet på lading. Har ladeboks fra zaptec, det er vel bare å sette maks fart? (32A ladekabel, bor i sameie som har med "flåtelading" (eller hva man nå kaller det) - så jeg får den kapasiteten som er tilgjengelig til enhver tid)

Andre ting jeg må/bør sørge for fra start??




2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

larsk

Da kan jeg svare på noen av mine egne spørsmål:
- forvarming: i appen :)
- app: ja, "My BMW"
- Ladefart: satt på maks, aner ikke om dette endret noe. Tid til "fullt" gikk ikke ned etter justering, men mulig det er mange som lader på kveld/natt (jeg deler jo totalkapasiteten med flere)

Men det som gjenstår:
Er det ikke mulig å ha flere "My BMW" koblet til samme bil?
F.eks hvis jeg er på reise, så kan ikke kona forvarme bilen. Det er jo litt sært :(

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Orbit

En i3 kan bare være koblet til ett kundeforhold, men dere kan installere app på så mange telefoner dere vil. Alle må logge inn i app med samme bruker (epost) og passord.

Ladefart: På "Maksimal" lader bilen med samme hastighet som ladestasjonen/ladekabelen signalerer på pilotsignalet. Kun i helt spesielle tilfeller kan det være aktuelt å bruke noe annet. De andre innstillingen gir ladehastighet etter tabellen nedenfor.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan også laste ned app'en "BMW Driver's Guide". Da får du komplett intruksjonsbok på mobilen. Bildet ovenfor er hentet derfra.

Med kommende vintersesong og muligens nøkkelbatterier fra 2017, kan du gjerne kjøpe inn et batteri (CR2032) og ha liggende i bilen. Du får et varsel på førerskjermen når nøkkelbatteriet begynner å blir dårlig, men det er da ikke mange dagene igjen til det slutter å virke. (Og om du går batteritom på nøkkel og ikke har nytt for hånden, er enkleste løsning å låse opp bilen med app, og starte bilen mens du holder nøkkelen inntil symbolet på høyre side av rattstammen. Da starter bilen selv med strømtom nøkkel. Det er også mulig å åpne døren med vanlig mekanisk nøkkel, men det er litt mer plunder.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

larsk

Ahh... logge inn med samme bruker  :+1: Takk

Drivers guide lastet ned. Bra tips. Takk

Litt snodig å sette ladefart til "lav", men det er sikkert årsaker som f.eks ladeboks hjemme osv.

Takk for tips om å ha liggende batteri, det er bestilt! :)

Btw:
Alle disse "appene" eller "digitale tjenestene" jeg kan kjøpe for noen hundrelapper og opp til to-tre tusen på websidene. Aner du/noen hva som er hensikten med dem? Jeg har tilgang til alt de skryter av er mulig å få på min bil der, via appen, eller i bilen allerede. Er dette noe som vil "gå ut" og slutte å virke - som ett abonnement?
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Orbit

De viktigste tjenestene følger bilen på livstid (fjernstyring, nødanrop, servicevarsel etc).

Det du kan kjøpe/forlenge i tillegg er:

  • Kartoppdatering, varierer mye etter bruksmønster om du har behov for dette eller ikke
  • RTTI (sanntids trafikkdata). Kun nyttig dersom du har (ofte) behov for at navigasjonen skal finne ruter utenom køer/trafikkulykker etc.
  • Concierge service, har aldri sett noe behov for denne (hadde det med på kjøpet som nybil med fully charged, men forlenget aldri denne)
  • BMW Online, ikke så mye behov for dette heller, dersom du ikke er veldig opptatt av å ha værmeldingen på bilskjermen. Det hadde litt hensikt den gang BMW støttet å koble bilen mot hjemmeautomatisering (f.eks. slå på lyset i garasjen og åpne porten når jeg kjører inn oppkjørselen), men de lukket for dette for et par år siden.
Dersom du tenker på å kjøpe noe av dette, er som regel gode rabatter å få i black friday-uken.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

larsk

#5
Har vel det man trenger som standard i den computern.
Takk for svar

Nå sliter jeg litt med å sette på forvarming. Det skal jo fungere uavhengig av om bilen er koblet i lader'n?
Når jeg tester med appen, så tar det noen ganger sykt lang tid før den starter.
Virker sånn 50% av gangene når den er koblet til lader'n også, så er litt merkelig. Er det egentlig mulig å gjøre det der feil? Trykk på knappen i appen, vent...  :D

Fikk satt opp knappen på nøkkelen til å starte forvarming, men den har ganske dårlig rekkevidde, kanskje dårlig batteri  :-\

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

JorgenM

Tar alltid 30-60 sek å starte forvarming desverre. Ingen bra feedback på at det faktisk har startet heller, bare en popup på ca 1 sek i appen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Sitat fra: larsk på fredag 08. oktober 2021, klokken 08:59
Ahh... logge inn med samme bruker  :+1: Takk

Drivers guide lastet ned. Bra tips. Takk

Litt snodig å sette ladefart til "lav", men det er sikkert årsaker som f.eks ladeboks hjemme osv.

Takk for tips om å ha liggende batteri, det er bestilt! :)

Btw:
Alle disse "appene" eller "digitale tjenestene" jeg kan kjøpe for noen hundrelapper og opp til to-tre tusen på websidene. Aner du/noen hva som er hensikten med dem? Jeg har tilgang til alt de skryter av er mulig å få på min bil der, via appen, eller i bilen allerede. Er dette noe som vil "gå ut" og slutte å virke - som ett abonnement?

La oss si at du er på et sted der du ikke kjenner status til kontakten men ikke trenger mer en 6A for å lade opp på den tiden du er der. Da setter du den til lav så slipper du mulig varmgang og kanskje det som er værre enn det...

Har brukt dette flere ganger. Med lite batteri er det ikke mye du trenger om du blir stående en stund
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Hadde vel vært mer nevenyttig med "lav, 6A", "medium 8A", "Høy 10A".
Trenger ikke "fordumme" brukerne. Akkurat som at folk nå tror at km/t er en fin måte å beskrive ladehastighet på. Tatt seg ut om det stod km/t fyllt på ei bensinpumpe!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:51
Trenger ikke "fordumme" brukerne. Akkurat som at folk nå tror at km/t er en fin måte å beskrive ladehastighet på.

Mil pr. minutt er mer beskrivende for folk. Eller mil pr. kvarter kanskje. Er jo egentlig det samme som km/t, men man unngår forvirringen med kjørefart.
Snakker man om kW så detter de fleste av lasset. Det er langt fra alle som vet forskjellen på effekt og energi, eller kW og kWh. Det er riktignok ungdomsskolepensum, men.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA