Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode grunner til *ikke* å kjøpe 3-4 år gammel TMS?

Startet av E_S, torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:39

« forrige - neste »

E_S

Hadde tidligere en '14 S85 jeg var svært fornøyd med, og som ikke hadde mye issues. Har tenkt tanken på TM3, men vil ikke ofre stor bakluke, og TMY synes jeg blir for dyrt.

Ser man får 2016-2017 S90D med 120-150kkm for rundt 400k. Et dette tikkende bomber, eller? Jeg er godt over middels bil- og elektronikkyndig og skrur alt jeg kan selv, så den biten er jeg ikke redd for, men jeg vet hvordan Tesla gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene for de som ønsker å fikse ting selv.

Noen tanker?
:)

MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Muffinman

Styr unna biler med tidlige 90-pakker. De mistet kapasitet ekstremt raskt og hadde tatt igjen eldre 85-biler etter ikke så veldig lenge. Sjekk litt på TMC forums, bl.a har Jason Hughes aka Wk057 lagt ut masse data på det.

fonberg

Jeg tror man kan få en veldig god bil om man kikker i det segmentet du beskriver. Selv har jeg en S90D jeg kjøpte ny i sept. 2017 som nå er passert 100k, og jeg må si den holder seg meget bra. Fortsatt nybilfølelse å kjøre den, og både ladehastighet, rekkevidde og forbruk er så å si som da den var ny. Eneste lille aberet jeg kommer på er at den bruker lang tid (ca. et halvminutt) på å starte dersom den har stått lengre enn ca. en dag.

Jeg har en Y i bestilling, med en spek som ikke leveres enda i Norge. Er veldig usikker på om jeg kommer til å beholde Y-en når den kommer, eller bare fortsette å ha S-en, siden jeg er så fornøyd med den.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

offpist

Sitat fra: fonberg på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:48
Eneste lille aberet jeg kommer på er at den bruker lang tid (ca. et halvminutt) på å starte dersom den har stått lengre enn ca. en dag.


Står MCU til "alltd på"?
Det trekker litt mer strøm men min 2013 våkner alltid raskt selv etter å ha stått en ukes tid.

Jeg og kona har kjørt hver sin Model S et par år nå og det HAR vært en del feil..
Begge med HØY km stand for vi kjører en del..

-Drive Unit røk på kona sin, det gikk på garanti så fint.
-PTC (varme element) + sikring røk på min sist vinter i -20`C. Fikset selv for 5000 kr i deler.
-Venstre bak luft demper røk på min, kjøpte brukt for 2000 kr.
-Venstre frem fjær knapp på kona sin, kjøpte brukt for 2500 kr.
-Hjullager høyre foran har røket på begge bilene. Byttet selv.
-Onboard lader røk på min, kjøpte brukt for 4500 kr og byttet selv.
-Kompressor til demper røk på min, 10 000 kr+

Alt dette og mer på 2 år, så helt problemfritt har det ikke vært.
Men det har vært lærerikt.. ;)

Tenker faktisk slik at nå er vi "over kneika" og nå kan jeg omtrent de fleste feil som er med de bilene.
Ryker det en 3 veis ventil, styresnekke, eller annet så fikser jeg det også.

Er man typen som helst ikke vil skru selv men må sette bort alt så kan det fort bli dyrt å ha gammel model S.

Når det gjelder kjørekomfort, bagasjeplass og økonomi er det likevel en av de bedre bilene.
Gratis hurtiglading er også et pluss, så hvis du vil ha det bør du se på 2016 eller tidlig 2017.
90KWH batteriet gir raskere hurtiglading.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

E_S

Da ble det brukt Model S, valget falt på en facelift/AP2 fra desember 2016, med litt over 150kkm, til en pris vi ble greit enige om. Stort sett bare langkjørt og bærer preg av det i form av hel og pen stand og pen bruk.

Teknikkpakke, vinterpakke, panoramatak, luftfjæring.
Obsidiansort, noe som passer meg bra da jeg liker svart bil, men ikke den dårlige solid black-lakken.
Ikke hifi-pakke, dessverre, så det ramler nok inn en sub ganske snart. Lyden er helt ok, men litt bass-mangel.
Sort skinn med sort taktrekk, den beste kombinasjonen etter min smak. Forrige eier ble såvidt påkjørt for noen måneder siden (så bildene), så frontfangeren er nylakkert, og etter over 150kkm er det egentlig bare bra å ha fått på litt ny lakk der. :)

Det negative:
- Kantkjørte 21", det må man vel bare regne med, og det er fiksbart.
- Korroderte slipstream - det må da være relativt dårlig overflatebehandling på disse? Uansett fiksbart.
- Fukt i indre baklykter, men dette bør være reklamasjonssak.
- Noe bobler i kromlisten over skiltet, men det bør vel også være reklamasjonssak.
- Halvveis gåen LED-stripe i venstre lykt foran, spennende om det blir akseptert som reklamasjonssak..
- Elektrisk åpning på innvendig dørhåndtak på førerdør virker ikke - man må dra håndtaket helt bak til den mekaniske åpneren. Regner med det kan tas på reklamasjon også..

Nå er det bare å få overført eierskap på Tesla-sidene - har prøvd noen ganger, men det kommer bare feilmelding. Får prøve litt til. :P
:)

Sjaugen

Sitat fra: E_S på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:08
- Halvveis gåen LED-stripe i venstre lykt foran, spennende om det blir akseptert som reklamasjonssak..

Jeg fikk dette på reklamasjon.
2017 S 75D

Muffinman

Langkjørt er et godt argument for en fossilbil, men sannsynligvis motsatt på en elbil. Langkjørte biler vil gjerne ha vært hurtigladet mer og batteriet vil nok ha sett en større DoD. Dvs, batteriet har ofte levd et hardere liv på langkjørte elbiler.

petersv

Er ikke så sikker på det. En bli som har stått mye parkert, hvor eier har satt ladegrensen til 90% vil nok ha større kapasitetstap enn en som har levd livet og vært ladet mellom 30 og 80% på langtur.

Vaduz

TB trodde motsatt, at høy SOC var mindre viktig enn hurtiglading.

mthoring

Har ikke Tesla fortsatt hardkodede kwt-grenser for reduksjon av ladehastighet på SuC? Det vil jo i såfall tale mot en bil som har vært mye langkjørt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

o.b.lix

Her er spørsmålet hva man mener med langkjørt.

Min ruller minst 40.000 i året på saktelading (i garasjen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: mthoring på mandag 25. oktober 2021, klokken 20:28
Har ikke Tesla fortsatt hardkodede kwt-grenser for reduksjon av ladehastighet på SuC? Det vil jo i såfall tale mot en bil som har vært mye langkjørt.
Visst nok fjernet nå.. iallfall for noen batterityper. Jeg fikk iallfall passet påskrevet her inne for litt siden.

E_S

Jeg har helt aversjon mot biler som har vært brukt rundt i byen i hullete gater, over trikkeskinner, lukeparkering med kantkjørte felger, småunger med søle og skitt inn og ut, siklende gneldrebikkjer og lignende, så var fornøyd med å finne en bil med knapt brukt baksete som hadde rullet stort sett Oslo-Fredrikstad og Oslo-Trysil. Hvor mye den har vært hurtigladet - tja. Forrige eier, som kjøpte den ny, mente at han oftest ladet litt i Elverum på vei til Trysil, men hadde ladestasjon på hytta. Ellers stort sett lading på jobb. Tar det ikke så veldig tungt, da kontinuerlig høy SOC har vist seg å være verre enn hurtiglading innen rimelighetens grenser. So far so good godt fornøyd med bilen, så er jeg spent på reklamasjonssakene mine neste fredag. ;)
:)

Amoss

Sitat fra: E_S på torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:34
... så var fornøyd med å finne en bil med knapt brukt baksete som hadde rullet stort sett Oslo-Fredrikstad og Oslo-Trysil. ...

Hmmm... Minner litt om den gamle bruktbilselgerklisjeen "Denne bilen har bare vært brukt av en eldre dame som bare har brukt den til og fra kirken hver søndag" :P
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA