Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eier- gammel Tesla S. Lading, ladeport og holdbarhet

Startet av Hakhens, mandag 25. oktober 2021, klokken 13:40

« forrige - neste »

Hakhens

Hei!

Ny og kry eier av Sept.2015 S70D her. Fått en fin bil, men som ny på elbil fikk jeg med diverse hodebry og murrende spørsmål om hvordan jeg best skal holde de mest avskrekkende feilene på avstand. Kontra det jeg er kjent med- forbrenningsmotorer, så er jo dette en helt ny verden. En stor bekymring: At bilen har strøm når jeg skal kjøre og at batteriet holder seg greit noen år.

Forstått at batteriene som er i min 2015 er noe forbedret de første som var i 2013 og 2014 som har blitt byttet en del på garanti, og at jeg kanskje ikke trenger bekymre meg altfor mye for annet en et vist tap i rekkevidden over tid?

Jeg lurer på deres vaner og erfaringer er i forhold til å ha bilen konstant tilkoblet lader når den ikke er i bruk.

Har fått høre om fare for kondens og derav defekt ladeport om man lar ladingen stå i når bilen er ferdig ladet. Men leser også noe jeg tolker som at bilen og batteriet har godt av å alltid være tilkoblet lader når den ikke er i bruk(vedlikeholdslading(?)

Min bil lader ofte inne, men står noen ganger parkert ute hvor det også er lademuligheter.






EBjørnen

På side 149 står det:   LA BILEN VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den. På side 152 står det: ADVARSEL: Tesla anbefaler på det sterkeste å la Model S være tilkoblet når den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på optimalt ladenivå. Lønner seg alltid å lese manualen:
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_europe_no_no.pdf
TMS 85D 2015.

mthoring

Når den står utendørs i regn og snø så er det sikkert greit å koble fra laderen når bilen er ferdigladet. Det at bilen bør stå tilkoblet handler vel mest om at hovedbatteriet kan gå tom for energi hvis den står lenge uten å være i bruk. 12v vil lades ved behov uavhengig av om bilen er tilkoblet strømnettet så lenge hovedbatteriet ikke er (tilnærmet) flatt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

Sitat fra: mthoring på mandag 25. oktober 2021, klokken 20:25
Når den står utendørs i regn og snø så er det sikkert greit å koble fra laderen når bilen er ferdigladet.
Stikk motsatt. Du vil la den stå plugget inn, for da bruker du strøm fra veggen når du forvarmer bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hakhens

Takk for svar, folkens! Da tolker jeg det som dette med at det kunne bli kondens i ladeport og tilhørende problemer ikke er noe stort tema og lar kontakten stå i når parkert.

mthoring

Sitat fra: sjokomelk på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:38
Sitat fra: mthoring på mandag 25. oktober 2021, klokken 20:25
Når den står utendørs i regn og snø så er det sikkert greit å koble fra laderen når bilen er ferdigladet.
Stikk motsatt. Du vil la den stå plugget inn, for da bruker du strøm fra veggen når du forvarmer bilen.

Ikke nødvendigvis.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sitat fra: Hakhens på mandag 25. oktober 2021, klokken 13:40
Hei!

Ny og kry eier av Sept.2015 S70D her. Fått en fin bil, men som ny på elbil fikk jeg med diverse hodebry og murrende spørsmål om hvordan jeg best skal holde de mest avskrekkende feilene på avstand. Kontra det jeg er kjent med- forbrenningsmotorer, så er jo dette en helt ny verden. En stor bekymring: At bilen har strøm når jeg skal kjøre og at batteriet holder seg greit noen år.

Forstått at batteriene som er i min 2015 er noe forbedret de første som var i 2013 og 2014 som har blitt byttet en del på garanti, og at jeg kanskje ikke trenger bekymre meg altfor mye for annet en et vist tap i rekkevidden over tid?

Jeg lurer på deres vaner og erfaringer er i forhold til å ha bilen konstant tilkoblet lader når den ikke er i bruk.

Har fått høre om fare for kondens og derav defekt ladeport om man lar ladingen stå i når bilen er ferdig ladet. Men leser også noe jeg tolker som at bilen og batteriet har godt av å alltid være tilkoblet lader når den ikke er i bruk(vedlikeholdslading(?)

Min bil lader ofte inne, men står noen ganger parkert ute hvor det også er lademuligheter.
Har ikke hatt Model S selv (kun som lånebil), men tror du har for mange bekymringer her.. ;)

Hos oss står bilene i dagesvis uten å være tilkoblet, og noen ganger står de tilkoblet et par dager, egentlig helt tilfeldig. Vi har passet på at de i det daglige i løpet av uka gjerne er mest mulig rundt 50-60% (ladegrense på 70-80-90% litt avhengig av bruk og batteristørrelse/bil), at vi ikke lar de stå lenge med 100% lading (planlegger det slik at kjøreturen starter i løpet av en time eller to etter fullading, og at de plugges i så fort som mulig hvis de blir kjørt ned til 0-30%. Hadde svært lav degradering på Model X over nesten fire år, iallfall.

k1

Er ikke batteriet jeg hadde vært mest bekymret for ved en «eldre» Tesla nei. Med noen få unntak holder dette seg særs bra, selv uten forsiktig «spesialbehandling».

hELgenen

Batteriet holder - du bør heller passe på å kjøre bilen pent for å unngå dyre reparasjoner. Er mange dyre deler på en slik bil som gjerne tar kvelden med årene - og det skjer lenge før batteriet tar kvelden for å si det slik

Hakhens

#9
Takk for gode og betryggende svar :)

Dyre deler hører med de fleste ny/ bruktbiler av de senere årene, så det faller inn i «sluket» som er bilhold. Men tenker feil hvor delekostnad overskrider bilens verdi, er det greit å prøve å holde på avstand en stund.

Mekanikk og enkel elektronikk/ komponenter er jeg forsåvidt kjent med som tidligere bilmekaniker. Det lar seg alltids ordne, men kjøre pent og bremse mye er alltid aktuelt på disse og de fleste andre biler i dag :)




geear

Tesla-deler er faktisk ofte ikke så ille priset som man skulle tro. Er ikke mye jeg har kjøpt, men vindusviskere til Model X med inregrerte dyser, til 600,- og litt, helt innafor, ny hjulbue i plast bak på Model X, en del som er iallfall en meter lang, har hatt mange BMWer og så for meg at den kunne koste alt fra 2-6000,-. Kostet 600,- og noe (og var på lager på lokalt servicesenter), nye nøkler, 1600,- for stk, normalpris i dag for en fancy keyless nøkkel er vel heller 4000-12000,- hos andre. Så har vi setetrekk til sitteputa som de skulle ha nærmere 10k for, altså i andre enden igjen.

fonberg

TMS er en stor, motorsterk og avansert personbil. Den kan gi meget kostbart bilhold om den kjøres hardt (understell, bremser, dekk osv), men kjører man pent holder de veldig godt. Og selve drivlinje inkl. batteri er nok statistisk sett mer holdbar og med vesentlig mindre utgifter sammenlignet med tilsvarende fossilbiler (f.eks godt motoriserte Mercedes E, BMW 5 osv).

Ang ladeport så måtte jeg bytte min (på garanti, så vet ikke kostnad) da den konka for et års tid siden på min nåværende S. Det er eneste gang jeg har opplevd det, og har nå hatt tre TMS-er etter hverandre som er kjørt totalt over 200.000 km siden 2013. Stort sett parkert ute og tilkoblet lader, frem til for et år siden.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA