Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel for hurtigladere i hele landet – 1 av 3 virket ikke

Startet av elbil.no, torsdag 07. oktober 2021, klokken 11:30

« forrige - neste »

elbil.no

Trøbbel for hurtigladere i hele landet – 1 av 3 virket ikke

Telefonlinjene hos Norsk elbilforeningen glødet i dag på grunn av medlemmer som ringte inn fordi de oppleve at hurtigladere ikke virket. En av dem er Olav Myrland og Ann Stires, som er på høstferie med sin VW e-Golf da de virkelig fikk kjenne på problemene. – Vi er på vei fra Molde til Trysil. Det […]
The post Trøbbel for hurtigladere i hele landet – 1 av 3 virket ikke appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Trøbbel for hurtigladere i hele landet – 1 av 3 virket ikke
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

goggo

Dette er jo en gjenganger som vi har opplevd i mange år nå,  jeg blir så forbanna når operatørene ikke makter å løse enkle ting som dette.
De fremstår jo som fullstendige amatører!! Er det bare blåruss og ingen ingeniører hos dem i det hele tatt?

Jeg kan bare ikke begripe at ikke Elbilforeningen og NAF og våre kjære politikere jobber for å tvinge alle operatørene til å åpne laderne når kommunikasjonen går ned.

ABB sier jo selv her at det er opp til operatørene å åpne for dette, jeg antar det er tilsvarende hos Tritium og Delta og de andre leverandørene.

med forbanna hilsen
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

minibiti

Quote from the article: "ikke virket selv om du bruker SMS, QR-kode eller app på mobilen."

Very very naive and optimistic question: Would it have worked with a RFID/Badge from the relevant charging operator?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Orbit

ABB hevder at de fleste av laderne skulle gå i åpen modus. Er det noen her som kan bekrefte at dette faktisk virket?

Sitat fra: https://elbil.no/trobbel-for-hurtigladere-i-hele-landet-1-av-3-virker-ikke/I motsetning til hva vi opplever på kundeservice, påstår ABB at nedetiden ikke skulle ramme brukerne av laderne.

De fleste ladeoperatører har satt opp laderen slik at den skal gå i åpen modus dersom det er problem med kommunikasjonen.

– Hos oss vil man kunne lade på alle ladere med ABB hardware uavhengig av metode, forteller Jørgen Soot, driftssjef i MER.

Det skal bare være å koble kontakten til bilen og trykke start.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 07. oktober 2021, klokken 16:35
ABB hevder at de fleste av laderne skulle gå i åpen modus. Er det noen her som kan bekrefte at dette faktisk virket?

Sitat fra: https://elbil.no/trobbel-for-hurtigladere-i-hele-landet-1-av-3-virker-ikke/I motsetning til hva vi opplever på kundeservice, påstår ABB at nedetiden ikke skulle ramme brukerne av laderne.

De fleste ladeoperatører har satt opp laderen slik at den skal gå i åpen modus dersom det er problem med kommunikasjonen.

– Hos oss vil man kunne lade på alle ladere med ABB hardware uavhengig av metode, forteller Jørgen Soot, driftssjef i MER.

Det skal bare være å koble kontakten til bilen og trykke start.

Var i Charlottenberg på onsdag. Da virket 2 av 2 hurtigladere hos Mer.se. Hadde klart å pakke ut de to ladekablene mine, så kunne heller ikke lade på AC-ladere.

Da jeg første gangen dro dit, så var det biler foran alle 4, men kunne se ut som de to til venstre var noe problematisk. Dro inn på senteret, spiste lunch, og prøvde på nytt, men fikk ikke ladet, pga problemer. La forresten merke til at ene laderen var opptatt av en med Audi, som egentlig var ferdigladet, men ikke var å se.

Dro så til Hypermat og handlet der. Trengte noe i Balkanboden bak Biltema, så dro i den retningen igjen, og kjørte til ladestasjonen for å se om det var ledig nå. Og da var en som var i ferd med å forlate den ene som virket, så da fikk jeg den plassen så snart de trillet vekk. Da var jeg på 38 % batteri, så hadde klart kommet meg et godt stykke "hjem" (til broren min som jeg shoppet sammen med). Da var heldigvis Audien borte, og en annen hadde fått den laderen.

Handlet det lille jeg skulle på Balkanboden, tok så en titt innom Biltema, og da vi kom tilbake til bilen, var den oppe på 77 %, så kom meg både hjem til han, og så videre hjem til meg selv på den strømmen. Og har nok strøm til det jeg trenger å kjøre i morgen, så ingen vits å lade opp igjen før på natt til lørdag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA