Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk med iPedal

Startet av moby666, tirsdag 05. oktober 2021, klokken 19:20

« forrige - neste »

moby666

Har testet litt forbruk med iPedal og uten. Har kommet frem til at IONIQ5 har vesentlig høyere forbruk hvis du kjører med iPedal. Grunnen til dette er ved iPedal så kjører IONIQ5 med permanent 4x4, for å få kraftig regn, dvs kjører du mye feks på motorvei så virker det som det lønner seg å kjøre regel level 3 eller lavere. Andre som har samme erfaring? Ser at endel youtube testere kjører ofte med iPedal og får høyt forbruk.

OlaM

Litt dumt hvis det er sånn, men det positive er jo at det er mulig å oppdatere gjennom software. Greit nok å bruke begge til regen, men induksjonsmotoren kunne jo vært slått av på et millisekund når den ikke regen'er lenger.
'21 3LR

Ambient

Merker også at iPedal bruker AWD og tenker som deg at da må den jo bruke mer strøm enn ellers.
Vurderer å heller da gå over til regen 3 og bruke auto hold for å stoppe helt i byen.

FThorsen

God observasjon - det har jeg ikke tenkt over. Det hadde vært interresant å se forbruk med i-Pedal og Regen 3 f.eks. Har dessverre ikke mulighet til å teste dette selv om dagen, men skal prøve å følge litt med på neste langtur.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

ReneM

Jeg trodde at bilen har 2 permanent motorer? I det tilfelle kjører den alltid permanent 4WD med ikke mindre det finnes en clutch for utkobling av motor.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

turfsurf

Sitat fra: ReneM på onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:24
Jeg trodde at bilen har 2 permanent motorer? I det tilfelle kjører den alltid permanent 4WD med ikke mindre det finnes en clutch for utkobling av motor.
Den har mulighet for full utkobling av frontmotor etter det jeg har lest.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skeptikeren

Sitat fra: ReneM på onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:24
Jeg trodde at bilen har 2 permanent motorer? I det tilfelle kjører den alltid permanent 4WD med ikke mindre det finnes en clutch for utkobling av motor.

Den kjører hvert fall ikke med 4x4 i eco annet enn fra 0-30 så virker det ellers å dra kun på bakhjulene.

OlaM

Sitat fra: ReneM på onsdag 06. oktober 2021, klokken 22:24
Jeg trodde at bilen har 2 permanent motorer? I det tilfelle kjører den alltid permanent 4WD med ikke mindre det finnes en clutch for utkobling av motor.

Du har rett. Jeg trodde den hadde induksjon foran. Da er det jo enten permanent 4WD eller så dytter man på ekstra motstand i RWD-modus. Mulig de har vurdert motstanded som så lav at det er greit.
'21 3LR

e-h

Bilen har en form for clutch på akslingene foran og man snurrer derfor ikke rundt motoren når den ikke er i bruk.

ReneM

Sitat fra: e-h på torsdag 07. oktober 2021, klokken 13:29
Bilen har en form for clutch på akslingene foran og man snurrer derfor ikke rundt motoren når den ikke er i bruk.

Ser ut som det er rett ja. Innovativ system :).

Front motor disconnect actuator system (DAS) that provides a range increase of 6% of AWD EV

Kilde: https://www.greencarcongress.com/2021/05/20210525-ioniq5.html

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

OlaM

Sitat fra: e-h på torsdag 07. oktober 2021, klokken 13:29
Bilen har en form for clutch på akslingene foran og man snurrer derfor ikke rundt motoren når den ikke er i bruk.

Ah, kult!
'21 3LR

nordmannisverige

Om du kjører med cruicecontrol også?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA