Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade e-tron på rødt adapter

Startet av bakskj, tirsdag 05. oktober 2021, klokken 16:44

« forrige - neste »

bakskj

Hei! Da vi fikk E-tron 55 nylig fulgte det med ett blått adapter og schuko adapter til ladekladden. Vi skal ha rødt og da de skulle rette opp i dette måtte vi også levere inn selve ladekladden til bilen ettersom de mente at den vi hadde fått kun støtter schuko og blått adapter. Stemmer det? På vår tesla UMC fungerer både rødt og blått.

Årsaken til at jeg spør er fordi de ikke hadde noen "ladekladder" som støttet rødt adapter inne og vi fikk en gammel brukt de hadde liggende på verkstedet. Ikke så veldig viktig men det er jo litt kjipt å få en som er slitt og gammel og måtte gi fra oss vår nye. Spesielt mtp potensielt redusert levetid på den brukte og hvor dyre disse er.

Bilde av ladekladden vedlagt.

Hvis noen vet så rop gjerne ut :)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Orbit

Det er forskjellige kladder for 1-fas 32 A og 3-fas 16 A. Adapterne kan (angivelig) brukes om hverandre, men du får bare belastet en fase med 1-faskladden, og aldri mer enn 16 A fra 3-faskladden. "Superkladden" fra Audi med 32 A 3-fas leveres bare som opsjon på biler som har oppgradert til 22 kW ombordlader. Oppgraderingskosten på kr 7580 (hvor da standardkladden utgår) tilsier at denne koster godt over 20.000 kr (i tillegg til oppgraderingsprisen på bilen). Da er det bedre med alternativer som JuiceBooster etc dersom du trenger fleksibilitet med 1-fas 32 A og 3-fas 16 A på samme kladd.

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:54
Etter litt mysing i delekataloger, tror jeg dette er hva som finnes (med alle forbehold)

Ladekladd

  • 7.2 kW 1-fas 32 A: Delenummer 8V4.971.675.AN
  • 11 kW 3-fas 16 A: Delenummer 8V4.971.675.AS
  • 22 kW 3-fas 32 A: Denne er så ny at jeg ikke har funnet delenummeret
Deretter finnes det diverse kabler som kan byttes ut på ladekladden, avhengig av veggkontakt. Alle de under skal passe på i alle fall de to øverste ladekladdene, men en får selvfølgelig ikke flere faser eller ampere enn det laveste av hva kabel og ladekladd tilbyr. Av de 27 (!!) pluggvariantene som tilbys, er dette hva som er mest kurant her i Norge (og på Europareise), delenummer først i hver rekke:

  • 7PP.971.678.DF: Schuko (type E/F) kodet for maks 8 A (versjon for Frankrike, Norge, Finland)
  • 7PP.971.678.CK: CEE 1-fase 16 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CP: CEE 1-fase 16 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CQ: CEE 1-fase 32 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CE: CEE 1-fase 32 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CM: CEE 3-fase 16 A vinklet plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CJ: CEE 3-fase 16 A rett plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CD: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 0,9 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CN: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 1,6 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.BH: Schuko (type E/F) kodet for maks 10 A
  • 7PP.971.678.BP: Dansk støpsel (type K)
  • 7PP.971.678.BL: UK støpsel (type G)
  • 7PP.971.678.BK: Sveitsisk støpsel (type J)
  • 7PP.971.678.CA: Italiensk støpsel (type L)
Ingen av disse passer i norsk 4-pin blå 3-fas kontakt. I Norge leveres bilen med 1+4/5 eller 1+6/7, avhengig av valg ved bestilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bakskj

2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

KjellG

En kan også sammenligne teksten på tyoeskiltet på ladekladden.

Dersom det stemmer at der er kun 3 varianter av kladd, så må blå og rød kladd 11 kW være samme kladd med forskjellig kabel.

Orbit

Bilde over fra bakskj er rød kladd med 3x 16A = 11 kW (etter bytte hos forhandler). Blå kladd er 1x 32 A = 7,2 kW. De er forskjellige både i forhold til oppbygging og delenummer.

Typeskiltet på blå kladd ser slik ut:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

#5
Ser ikke hvorfor ikke denne kan kjøres med rød kabel til et 230/400V system.

Kladden i seg selv er enfase og forventer 1P og N inn fra et rødt støpsel.
Så kan den juksekobles med en blå kabel som forbinder kladdens L1 og N med IT/blå sin L1 og L2.
Gitt at en fritt kan bytte mellom rød og blå kabel ut fra kladden, så bør kladden kunne brukes mot valgfritt blå eller rød veggkontakt.

Så er det et spørsmål hva en ser seg best tjent med, trefaselading eller enfaselading med høyere strøm. Her ser en at med rød 3-fasekontakt i et 230/400V system så vil bilen kunne trekke 3*16A = 11 kW. Om en kobler den opp med enfasekladd vil den trekke 32A, men bare gi 7,4kW lading.
Meg bekjent vil eTron også trekke likt fra alle linjeledere om den kobles opp med 3-fase fra et 230V blått IT-nett. Denne kladden sette begrensning til max 16 A og en få ca 6,4kW som høyeste effekt. Om det røde uttaket er enfase og kladden begrenser til 16A, synker ladeeffekten fra 7,4 til 3,6 kW ved bytte av kladd.

Kort sagt, mye som er uklart ved overgang mellom 32A enfase til 16A trefase.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: KjellG på onsdag 06. oktober 2021, klokken 16:38
...
Meg bekjent vil eTron også trekke likt fra alle linjeledere om den kobles opp med 3-fase fra et 230V blått IT-nett.
...

På samme måte som Tesla TM3/TMY, meinar du?
Eg trudde ikkje det, blir ikkje det kun s.k. Open Delta, med ujamn belastning?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Mener dette er omtalt i en tråd her, full 3-fase på IT med eTron, men jeg er usikker.

Uansett, her hadde bileier en enfase 32A kladd. Han fikk en 3-fase 16A kladd. Han bør undersøke hva for ladehastighet han faktisk får på 230/400V TN.
Det er også et spørsmål om det skal veksles mellom blått og rødt og om det er efase eller trefase ladekurser begge steder.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA