Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tips til bil nr 2  (Lest 396 ganger)

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2118
    • Vis profil
Tips til bil nr 2
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 08:43 »
Hei, kjører idag en TM3, men ser vi trenger en bil til nå snart. Må ha plass til 2 voksne og 3 smale barn så e-up, trillinger er uaktuelt, Zoe bliir litt liten. Helst rundt 15mil sommer/10mil vinter så Leaf uten varmepumpe utgår. Må ha mulighet for takstativ. Budsjett max 120k. Sett litt Soul 24kW 215-2016 og Leaf 2014-2015. Golf blir trolig litt for dyr.

Jeg har kjørt mye Leaf 2012 uten VP (15-7mil S/V med min kjørestil) og 2014 med VP (15-10mil S/V) tidligere på jobb og endel Soul 2018 30kW (20-13mil S/V, må vell slå av 20% med 24kW?). Liker begge godt, men mangel på app på Soul og ingen garanti på batteri Leaf trekker litt ned.

Er det mulig med planlagt forvarming Soul uten å stå plugga i?

Funker nissan ev connect etter 5 år? Vet appen kan være treg/ustabil.

Andre ting vi bør tenke på? Mer degradering batteri på Soul?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2475
    • Vis profil
Sv: Tips til bil nr 2
« Svar #1 på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 09:53 »
Det var nok ikke varmepumpa som var den store forskjellen på 2012 og 2014 Leaf.
Forskjellene går nok på vannbåren varme, og på kapasitetstap.
2012 hadde vannbåren varme og uisolerte slanger, som det var slutt på i 2013-modellen, som hadde varmelemenent for luft i stedet for vann. Vannbåren varme kunne være ypperlig for den som ettermonterte Webasto og som etterisolerte vannslangene.
Erfaringen min med brukte 2012-modeller, var at etter 2 år var batterikapasisteten i overkant av 18kwt. Og kapasiteten kunne tape noen prosenter på en heteperiode om sommeren,  dersom batteriet stod fullada eller man hurtiglada mye på en ferietur i værste heten. (Det er mulig hurtiglading er sundt til andre årstider.)  I år 2013 og 2014 skal det ha kommet nye kjemier som gjorde batteriene mer robuste for høye temperaturer, og nyere batterier har jeg erfart at kan ligge på 21kwt ett par  år, dersom man tar vare på dem. Men det er bruken som teller, og ett dårlig behandla 2014-batteri, kan være dårligere enn ett godt behandla 2012-batteri.

30kwt-batteriet har jeg inntrykk av er veldig følsomme for hvordan man behandler dem. Her kan strategien være å kjøpe bil med velholdt batteri, eller å kjøpe en med et batteri som er så dårlig at man får nytt på kapasitetsgarantien, men vær obs på at garantien kan gå ut om 2-3 år.