Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

solcelle og strømselskap

Startet av lenny, tirsdag 05. oktober 2021, klokken 00:54

« forrige - neste »

lenny

Jeg har skjønnt at langt fra alle strømselskap tar imot plusskunder. Det er jo håpløs: jeg vil helst beholde mitt strømavtale som jeg har! Det skulle egentlig være et minimumkrav at alle strømselskap tar imot plusskunder mot betaling av spotpris for overskuddstrøm.

Nå får man risiko at man investerer et stort beløp i et solcelleanlegg og må bytte til en ugunstig strømavtale, eller får oppleve at den avtalen som er greit nok nå endres til noe mye mer ugunstig senere.

Tar Fjordkraft solstrøm, med påslag 5.49kr/kwt. Fordelen er at den la forbruke overskuddsstrøm på et selvvalgt tidspunkt isteden for at man blir betalt der og da. Men 5.49kr i påslag er dyrt. At man kan flytte på strømmen via en virtuel batteri er smart, så lenge det varer: Må koste selskapet dyrt! Men det er jo spesielt gunstig med store anlegg som produserer mye om sommeren, som man da har tilgode til vinteren. Skjønner ikke hvordan summer går opp hos Fjordkraft....

Alternativet er vel tibber, men der er det lite å hente. Kun spotpris. Ikke det verste, men ikke det beste heller. Tibber jobber sammen med Otovo og gir ekstra 2,500kr i tilskudd på anlegget. Det er ikke verst da, særlig ikke for mindre anlegg.

Og så, jeg antar at det er ingen inntektskatt e.l. på selvprodusert strøm, ikke bare det man selv forbruker men særlig ikke på det man selger tilbake til nettet? Har aldri lest om det, men det er jo veldig viktig. Rent teoretisk må man forvente at inntektene utløser en eller annen form av skatt?

Lurer bare hva andre tenker om alt dette?

Vurderer sterkt å få et solcelleanlegg, og føler at Fjordkraft har for tiden den beste strømavtale for pluskunder, selv om jeg misliker selskapet. Det ser ut at hvis man bestiller solceller via Fjordkraft kommer de fra solcellespesialister, og de er adskillig dyrerer enn Otovo (som brukes av Tibber).

Snakk om en jungel!


Veggen

Tibber betaler 1kr per kWh overskudd. Det man har tilgode trekkes fra på neste faktura. Ingen skatt.
I fjor med lave strømpriser holdt det til 0,- i strømregning fra mai til november.
I år med høye priser holdt det ut august.

elektrolux

Gudbrandsdalen energi har god Plusskunde avtale.

I praksis samme avtalene som alle kan velge, og samme pris inn som ut. Vi har -0,5øre/kWt og plusskundeavtale.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Akkurat nå er vel spotpris egentlig en grei avtale? Bytte strømleverandør kan du gjøre når som helst. Kanskje med unntak av om du kjøper anlegg fra strømleverandør og binder deg til de på noe vis.

Har Tibber sluttet å betale 1,-/kWh for 1000kWh også nå? Kun spotpris på alt? For Tibber er et kanonselskap ellers, så om de fortsatt har de, og man ikke leverer så mye mer enn 1000kWh, så bør en vurdere de. Har meldt inn flere saker via app, og de endrer faktisk basert på tilbakemeldinger. Kjekt med et selskap man faktisk kan påvirke. Hvis du trenger invitasjonslink så gi lyd, det gir kreditt i Tibber store.

Ellers så var Otovo dyrest da jeg kjøpte anlegg for noen år siden. Litt overrasket hvis det har forandret seg. Med unntak av lokal netteier da, men de var på en helt annen planet, ønsket neppe plusskunder i det hele tatt.

lenny

Sitat fra: geear på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 16:50
Akkurat nå er vel spotpris egentlig en grei avtale? Bytte strømleverandør kan du gjøre når som helst. Kanskje med unntak av om du kjøper anlegg fra strømleverandør og binder deg til de på noe vis.

Har Tibber sluttet å betale 1,-/kWh for 1000kWh også nå? Kun spotpris på alt? For Tibber er et kanonselskap ellers, så om de fortsatt har de, og man ikke leverer så mye mer enn 1000kWh, så bør en vurdere de. Har meldt inn flere saker via app, og de endrer faktisk basert på tilbakemeldinger. Kjekt med et selskap man faktisk kan påvirke. Hvis du trenger invitasjonslink så gi lyd, det gir kreditt i Tibber store.

Ellers så var Otovo dyrest da jeg kjøpte anlegg for noen år siden. Litt overrasket hvis det har forandret seg. Med unntak av lokal netteier da, men de var på en helt annen planet, ønsket neppe plusskunder i det hele tatt.

Ja, ser ut at de betaler 1kr/kWt for første 1000kWt og deretter spotpris (https://support.tibber.com/nb/articles/4669873-solproduksjon-med-tibber), jeg antar uten MVA. Forøvrig umulig å finne vilkår for strømavtale på tibber sine nettsider, bare kompliserte og noenlunde feilslåtte sammenligner med andre strømselskap. Men ellers enig med deg!  I tillegg gir tibber også 2500 tilskudd i form av enova støtte som ble borte i år.

Jeg sammenligned prisoppgave fra otovo vs fjordkraft (som ser ut å matche solcellespesialiser), og otovo kom mye billigere ut.

Må regne ut hvor mye overskuddsenergi jeg kan forvente for en gitt mengde installert kWp og gjøre noe beregninger i hvilken grad det lønner seg.

eisa01


Vidar_S

Sitat fra: lenny på onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:59
Sitat fra: geear på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 16:50
Ellers så var Otovo dyrest da jeg kjøpte anlegg for noen år siden. Litt overrasket hvis det har forandret seg. Med unntak av lokal netteier da, men de var på en helt annen planet, ønsket neppe plusskunder i det hele tatt.

Ja, ser ut at de betaler 1kr/kWt for første 1000kWt og deretter spotpris (https://support.tibber.com/nb/articles/4669873-solproduksjon-med-tibber), jeg antar uten MVA. Forøvrig umulig å finne vilkår for strømavtale på tibber sine nettsider, bare kompliserte og noenlunde feilslåtte sammenligner med andre strømselskap. Men ellers enig med deg!  I tillegg gir tibber også 2500 tilskudd i form av enova støtte som ble borte i år.

Jeg sammenligned prisoppgave fra otovo vs fjordkraft (som ser ut å matche solcellespesialiser), og otovo kom mye billigere ut.

Må regne ut hvor mye overskuddsenergi jeg kan forvente for en gitt mengde installert kWp og gjøre noe beregninger i hvilken grad det lønner seg.

Jeg hadde samme erfaring som @geear da jeg fikk installert solceller her hin året med at Otovo lå merkbart høyere enn diverse strømselskaper som alle brukte Solcellespesialisten for å levere solcelleanlegg, men ser de har justert opp prisene merkbart siden den gang og nå var de mer eller mindre likt med Otovo om man ser på paneler med ca samme effekt. I tillegg har Fjordkraft kjøpt opp Eidsiva og gjort antallet tilbydere litt mindre.

Min erfaring med strømleverandører er at flere sier "nei" når man spør dem om man får de beste tilbudene som plusskunde, men om man lar være å si man er plusskunde får man likevel avtalen og man blir registrert som plusskunde med tilbakekjøp til spotpris. Om det skyldes uvitenhet hos de man spør eller policy vet jeg ei.

Ellers har jo "tilbudet" med 1 kr/kWh opptil 1000 kWh vært dårlig butikk de siste månedene, så akkurat nå er det jo ikke noe godt argument for Tibber. Fjordkraft "solstrøm" kan jeg heller ikke anbefale. Ser ikke noe positivt med å låse seg til en leverandør for å få "brukt opp" kWh man har tilgode. Fastbeløp på 39,-/mnd og 5,49 øre/kWh er heller ikke spesielt bra pris. Liker bedre å få det trukket direkte mot faktura og så kaste seg rundt til neste leverandør som har et godt tilbud til nye kunder.

For min del kjøper jeg klart mer fra nettet enn jeg selger i perioden september/oktober til mars/april så da er det mer gunstig å få god pris på det jeg kjøper nå enn å velge en avtale basert på det jeg tenker å selge av solstrøm neste sommer, så her byttes det leverandør jevnt og trutt.

Hårek

Sitat fra: Vidar_S på mandag 11. oktober 2021, klokken 15:28
Ellers har jo "tilbudet" med 1 kr/kWh opptil 1000 kWh vært dårlig butikk de siste månedene, så akkurat nå er det jo ikke noe godt argument for Tibber.
Nytt fra Tibber i dag: "For hver kWt som kunden eksporterer fra egen bolig blir kunden kompensert med Nord Pool spotpris per time for sitt prisområde"
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Har egentlig ventet på det helt siden starten, men at det skulle komme nå, når de faktisk kan tjene penger på å kjøpe billig solstrøm og selge videre til andre kunder for høyere spotpris, var litt overraskende. Men skal sies at jeg ikke har fått dette varselet, så for min del så gjelder fortsatt den gamle avtalen.

Vidar_S

Sitat fra: geear på mandag 18. oktober 2021, klokken 15:10
Har egentlig ventet på det helt siden starten, men at det skulle komme nå, når de faktisk kan tjene penger på å kjøpe billig solstrøm og selge videre til andre kunder for høyere spotpris, var litt overraskende. Men skal sies at jeg ikke har fått dette varselet, så for min del så gjelder fortsatt den gamle avtalen.

Jeg vil anta at volumet på solcellestrøm de kjøper fra privatkunder i oktober er temmelig begrenset her i Norge så det har nok større verdi for Tibber å beholde kunder med solceller ved å gi dem spotpris på strømmen de produserer fremfor å gi dem et argument for å lete etter mer prisgunstige avtaler for både kjøp og salg av strøm. Effekten vil riktignok være litt omvendt om man har solceller i Trøndelag og nordover, men der er det vel enda færre enn i øvrige deler av Norge, så de har vel landet på at dette er et greit tidspunkt sånn rent PR-messig å gjøre endringen på siden flesteparten kommer positivt ut av det.

Vedrørende endret pris på kjøp av strøm fra plusskunder har Tibber oppdatert vilkårene sine på dette punktet, så jeg antar at varsel om vilkårsendring er sendt til alle de har registrert som plusskunder (https://tibber.com/no/vilkar/avtalevilkar)

Veggen

Hvordan vil flesteparten komme bedre ut med denne endringen?
Overskudd strøm av noe betydning har man jo om sommeren, da er spotprisen som regel lav. 
På høsten/vinteren er det så lite overskudd at prisen spiller liten rolle.
Kan ikke se annet enn at dette gjør lønnsomheten for meg dårligere.

geear

Får se i februar-mars hvordan strømprisen ligger an da, og ta en vurdering av om det er verdt å skifte strømleverandør. I vinter er det så lav produksjon at det er ubetydelig. Veldig mye annet som er veldig bra med Tibber, men det er klart, havner spotprisen på 10-20 øre igjen så ender det med at solcelleanlegget omtrent aldri går i 0,-.

Vidar_S

Sitat fra: Veggen på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:35
Hvordan vil flesteparten komme bedre ut med denne endringen?
Overskudd strøm av noe betydning har man jo om sommeren, da er spotprisen som regel lav. 
På høsten/vinteren er det så lite overskudd at prisen spiller liten rolle.
Kan ikke se annet enn at dette gjør lønnsomheten for meg dårligere.

Jeg påstår ikke flesteparten kommer bedre ut med denne endringen over tid, men akkurat nå er det nok færre som klager enn om de hadde gjort det i fjor med spotpris på 6 øre.

Det var jo i sin tid også ment som en bonus til de med solcellepaneler at man fikk høyere pris for salg enn normal spotpris, så det er ikke helt utenkelig at Tibber har fjernet "lokketilbudet" midlertidig siden det nå egentlig har omvendt funksjon for de fleste.

eisa01

Ja, det er ikke bærekraftig at Tibber gikk med tap på solkundene, så bra de endrer vilkårene nå

Veggen

Det endrer ihvertfall lønnsomheten såpass at jeg ser meg om etter alternativer.
Usikker på om det var det de ville oppnå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA