Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler - Oppsamlingstråd

Startet av Bigdrago, søndag 03. oktober 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:54
Sitat fra: daktari på mandag 27. mars 2023, klokken 20:05Det er en fyr på FB som klager på at varmeapparatet blåser kalt. Så har han målt 56 grader temp med car scanner, og 46 C når tempen har steget til 22 C i kupeen.

Men man fryser jo ikke når det blåser 46 C. Vært i Syden noen gang? 46 C er VARMT. Det er 10 grader mer enn kroppstempen.

Fyren må måle med et eget termometer. Enten er det feil på en sensor eller det er en lekkasje fra utsiden.

Fyren er meg :)

Det er mange som klager på det blir kaldt på beina i det samme facebook innlegget, så det er ikke bare "èn fyr", men det er vel ikke så viktig å nevne er det vel.

Siden det facebookinnlegget ble laget har jeg testet mer, det kan se ut som det er "Sync" funksjonen som er årsaken, muligens en konsekvens av software 3.0/3.1 og at kombinasjonen innstilt temperatur på fører og "Eco" på passasjer og baksetet gjør at det etterhvert blåser kaldt på fører fordi styringen ikke takler 2 soner i "eco" og èn på 22c, jeg har ikke endelig konkludert ennå fordi jeg ikke har hatt sammenlignbare værforhold, men har ikke hatt problemet på 3-4 turer etter jeg slo av "sync".

Vindkjølingseffekt er også et kjent fenomen, at luften har 43C ut av varmeveksleren før den akselereres av viften betyr ikke at den har den temperaturen når den treffer kroppen din etter å ha gått gjennom 1m med luftekanaler til dysen og ut i kupèen.
Er bare å blåse på hånda di det, luften har 30+c når den forlater lungene dine, men oppleves fremdeles som kald når den treffet hånda di på 0,5m avstand, akkurat samme effekt.

Hvis jeg har rett i at dette skyldes "sync", så er ikke dette et problem for de med Sw 2.x da "eco" kom med oppdateringen,
Heller ikke om du stort sett alltid har passasjer da bare èn eller ingen soner er i "eco" eller du  ikke har sync på.

Et problem bare for de som kjører alene og med sync på med nyere software.


Dette problemet har også jeg i min RS Coupe (sw 3.1). Har egentlig bare irritert meg over plutselig kald luft uten å finne ut av problemet. Jeg har stilt dysene til å blåse ned og mot kroppen og synes det har blitt noe bedre. Må teste ut dette med sync.

daktari

Sitat fra: Egil S på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:54
Sitat fra: daktari på mandag 27. mars 2023, klokken 20:05Det er en fyr på FB som klager på at varmeapparatet blåser kalt. Så har han målt 56 grader temp med car scanner, og 46 C når tempen har steget til 22 C i kupeen.

Men man fryser jo ikke når det blåser 46 C. Vært i Syden noen gang? 46 C er VARMT. Det er 10 grader mer enn kroppstempen.

Fyren må måle med et eget termometer. Enten er det feil på en sensor eller det er en lekkasje fra utsiden.

Fyren er meg :)

Det er mange som klager på det blir kaldt på beina i det samme facebook innlegget, så det er ikke bare "èn fyr", men det er vel ikke så viktig å nevne er det vel.

Siden det facebookinnlegget ble laget har jeg testet mer, det kan se ut som det er "Sync" funksjonen som er årsaken, muligens en konsekvens av software 3.0/3.1 og at kombinasjonen innstilt temperatur på fører og "Eco" på passasjer og baksetet gjør at det etterhvert blåser kaldt på fører fordi styringen ikke takler 2 soner i "eco" og èn på 22c, jeg har ikke endelig konkludert ennå fordi jeg ikke har hatt sammenlignbare værforhold, men har ikke hatt problemet på 3-4 turer etter jeg slo av "sync".

Vindkjølingseffekt er også et kjent fenomen, at luften har 43C ut av varmeveksleren før den akselereres av viften betyr ikke at den har den temperaturen når den treffer kroppen din etter å ha gått gjennom 1m med luftekanaler til dysen og ut i kupèen.
Er bare å blåse på hånda di det, luften har 30+c når den forlater lungene dine, men oppleves fremdeles som kald når den treffet hånda di på 0,5m avstand, akkurat samme effekt.

Hvis jeg har rett i at dette skyldes "sync", så er ikke dette et problem for de med Sw 2.x da "eco" kom med oppdateringen,
Heller ikke om du stort sett alltid har passasjer da bare èn eller ingen soner er i "eco" eller du  ikke har sync på.

Et problem bare for de som kjører alene og med sync på med nyere software.

Så bra at du er tilgjengelig for dialog.

Min hypotese er at det er noe galt med en sensor.enten mekanisk eller en bug.

Du kunne tapet et inn/ute-termometer sin sensor ved luftstrømmen ved foten og inne-delen ved dashbordet? Så får du målt falsk temp ut av dysene.

Luften vi puster ut er 37 grader, den er 100% luftfuktighet, og den føles ikke kald men nøytral. Utendørs vil derimot luftfuktigheten som legger seg på huden føre til en avkjølende effekt spesielt når det er vind.

46 grader tørr luft skal kjennes varm. Tenk hårføner. Lufta skal være tørr når AC er på (også i kaldt vær). Dine målinger viste 46 grader pr dyse. Det er der det bør ligge for oppvarming, men neppe så høyt for vedlikehold. Så feilkalibrert sensor?

Jeg har opplevd at min ID.4 blåser kaldt når en i kupeen har satt en lavere temp, typisk baksetet. Bilen bruker jo kaldere (eller varmere) luft enn måltemp for å endre tempen i kupeen. Slik har det vært i alle biler jeg har hatt.

Videre er et scenario at "eco" skrur av varmen i andre deler av bilen, og man får da en kaldras-effekt. Du er inne på dette.

Siste utfordringen kan jo være en lekkasje i fotbrønnen, men det ville du nok hørt som mye lyd fra veien. Mansjetten rundt rattstammen f.eks.

(Et annet triks er å sette luftstrøm på "komfort/mild" eller hva det heter. Da bråker det mindre og blåser mindre.)

Men jeg tror din bil har en sensor-feil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Er temperaturen Egil S måler i luft, eller i væskesløyfen? Nå kjenner jeg ikke Enyaq, men andre biler jeg har sett på rapporterer temperaturen i glykol-miksen. Og den må fort over +50C for at kald luft som strømmer over varmeregisteret skal nå de ønskede +21C eller så på den korte "kontakt"-tiden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bigdrago

Kroppen er 37C så varmluft på 46C er ikke allverden. Temp fra fossilbil kommer fra varmtvannet som fort er 80c.



Fra FB:

Hva skal man si, CarScanner er et fantastisk verktøy.
Jeg og andre har tidligere snakket om at varmeapperatet begynner å blåse kaldt etter en stund.

Vel, nå har jeg laget grafer og her er beviset.

Auto, 22c, medium vifte, kun fører.

Ut fra det jeg kan se så blåser den ut ca 53c varm luft til å begynne med når kabinen var ca 11-12c.
Når kabin temperaturen kom til 18c begynte temperaturen i dysene å synke.
Når dyse temperaturen kom ned mot 45c kjente jeg at det var merkbart kaldere luft som kom ut.
Når den kom ned rundt 43c begynte jeg å fryse på beina.
Det er merkbart varmere på passasjersiden som har 44,6c, det er nok fordi den blåser mye mindre, virker som viftehastigheten kjøler ned lufta ganske mye.
Mot slutten av turen begynte temperaturen på fører å stige, opp mot 46c, men det er nok fordi den på dette tidspunktet nesten ikke blåste i det heletatt.

Som en digresjon så kan jeg nevne at knappe 20 min normal landeveiskjøring (50-80km/t) i B mode i 5c utetemperatur kun økte temperaturen i batteripakken fra 10,5c til 11c.

Edit: Jeg lurer på om dette skjer pga "sync" funksjonen, når de med 3.0/3.1 er alene i bilen er det "Eco" for passasjer og baksetet, det kan se ut anlegget ikke takler to soner i "eco" og èn  på 22c så godt. Jeg mener å se en forbedring med sync av.
De som har problemet kan prøve å slå av "sync".
De som ikke opplever dette har kanskje ikke sync på, de har ikke oppdatert software eller de stort sett har èn eller flere passasjerer i bilen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

daktari

Vannet fra varmtvannsbereder, i krana, er ca 65-70 grader.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Jeg må dessverre si at Sync ikke var løsningen, i dag var det kaldt igjen.

Jeg registrerer at under full oppvarming er temperaturen ca 50-53c, da er det varm luft, det er når temperaturen faller under 47c at den begynner å oppleves som kald, kjenner det veldig godt på leggene.
Jeg kjørte flere turer uten sync og da falt ikke temperaturen under 48c.

Jeg kan ikke med 100% sikkerhet si hva carscanner måler, men det er èn deflector avlesning for hver sone (fører/passasjer/baksete), de er mulig det er væsken som Orbit sier.
Jeg tenkte også at 50C var svært varmt, men så tenkte jeg at på en konvensjonell bil så er det jo +/-100C vann som varmer opp radiator som luften til varmeapparatet gir gjennom, og da ble 50c ikke så galt.

Jeg har opplevd dette ofte, men ikke konsekvent.
Jeg sliter med å finne en fellesnevner, men problemet har ikke vært like tydelig når jeg har kjørt når det er kveld eller i regnvær, men er det opphold eller sol er problemet mer fremtredende.
Den dagen jeg fikk målingen på Facebook ned i 43c var det 8c og sol ute.
Men med mer gråvær etter det og 1-4c så var det vanskelig å få like forhold.

I dag var det 8c igjen, men ikke så mye sol, jeg prøvde "alt" i dag når det ble kaldt, sync av/på, endret passasjer og baksetet fra "eco" til 22c, manuell viftestyring, resirkulering av/på AC av/på, ingenting hjalp. Kupé temperaturen steg til 24c så det kan være det. Det eneste jeg ikke prøvde var å øke temperaturinnstillingen.

Her er grafene fra i dag.
Den første ser man at temperaturen har økt og så faller det.
Den andre er egentlig bare for å vise at uansett hva jeg gjorde så ble det fint liten endring.
Når bilen varmet var det 50+C men 16 min ut i turen begynner temperaturen å falle, ca ved 23c kupé temperatur.
Vi ser temperaturen falle ned rundt 44c.
Etter 18 minutter slo jeg passasjersiden fra eco til 22c, ser da en svak økning.

På det andre bildet ser man at etter 22 minutter at jeg kom hjem AC power faller til null.
De neste minuttene 6-7 minuttene prøver jeg det over, sync, resirk osv. men det har lite og ingen effekt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Var ute en tur på 1,5 time i dag, 9c og strålende sol.
Det var så kaldt på beina at jeg brukte travel assist og trakk til meg beina.

Sola sørget for at temperaturen i kupeen går opp og den pøser på med kald luft for å komme ned til setpunktet.
Prøvde denne "varme føttene" smart funksjonen, det hjalp men den varer jo bare noen få minutter.
Slo til og med av anlegget en periode.

Tror det blir en kald vår !
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Huff. Kanskje dere må inn med manuell overstyring a la old school: kun luft på bena, vifte på 2, skru opp tempen til det blit komfy.

Men igjen, det må være feil at den blåser så kald luft, enten sensor eller en sw bug.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EriTom

Sånn er ikke min. Min er behagelig hele tiden. Står alltid på 23°C, medium Auto hastighet på vifte og SYNC...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Sitat fra: EriTom på onsdag 05. april 2023, klokken 10:14Sånn er ikke min. Min er behagelig hele tiden. Står alltid på 23°C, medium Auto hastighet på vifte og SYNC...

Det er veldig bra å høre.
Hvilken bil har du, vet du hvilken software du har? (evt årsmodell).
Det kan se ut som de som har problemet har software 3.0 og 3.1, dvs at f.eks biler fra 2019-2021 som ikke har vært inne har 2.x og mindre problemer.
I 3.0 ble det endret på ting i klimaanlegget, mest synlig for oss brukere ved at det står "eco" på passasjersiden hvis ingen sitter der.

Min er fremdeles kald, jeg har sent mail til Skoda i Tjekkia med beskrivelse av problemet, ikke fått svar ennå.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

Hei Egil.

Jeg har en 80X registrert mars 2022 med 3.0 eller 3.1 software. (Usikker på om sw ble oppdatert nå på service for 2 uker siden. Da byttet de noe i batteripakken samtidig.)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Det kan du se i software oversikten.
De med 2.x så er det det det står, f.eks 2.4, 2.6

De med 3.0 står det 0333
De med 3.1 står det 0561 (denne skal komme som OTA oppdatering om 2-3 uker i uke 17)

Mars 2022, stor sjanse for at det er 3.0 du har fra fabrikk da.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Da svarte Skoda.

Thank you for your email regarding heating/cooling of your ŠKODA Enyaq.
 
Kindly be informed, that we have discussed mentioned topic with technical specialists who informed us that described behaviour is standard function. It´s behaviour to prevent overheation of driver and maintaining temperature inside the same time.

Bilen er altså designet for at vi som fører ikke skal kjøles ned å ikke overopphetes.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

#44
Da har min RS utviklet "knirk" når jeg svinger i sakte fart etter 8400km, hørte det når jeg kjørte ut av et P-hus i dag i høyresvinger i ca 10km/t, hadde ikke fullt ratt utslag men ikke så langt unna 3/4 tipper jeg.

Ut fra det jeg leser på facebook er dette et kjent problem og folk har fått byttet forstillingsdeler på garanti.

Må vel bare bestille time.
Har også en vindusvisker som nå hakker over frontruten, får ta det i samme slengen.....

Oppdatering på andre problemer jeg har skrevet om tidligere i tråden:
Varmeapparat sjekket av verksted uten feil, skal være sånn. Ser den nå på sommeren blåser mye kald luft på fører, samtidig sliter den med å få ned temperaturen i kupèen, tror det har noe med at de andre sonene er i Eco og bilen rett og slett ikke kjøler ned hele kupèen men bare sonen det sitter noen, er ganske kaldt til tider selv om kupé temperaturen er 3-4 grader over setpunktet.

Førersetet har de sjekket to ganger, men det lever sitt eget liv, har egentlig vent meg på å bare trykke må minnrfunksjonen hver gang jeg setter meg i bilen.
Ambient light og kjøremoduser har vært overraskende stabil siste månedene, har vel bare opplevd at de har resatt seg 2 ganger.

Edit: oppdaget i dag at speilet på passasjersiden lager en lyd når det foldes inn/ut, fant ut det var en gummipakning langs kanten, tror den var blitt litt tørr og laget lyd, smurte inn pakningen med litt dørpakningssmøring, etter et par ganger inn/ut var lyden borte.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA