Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

skuffende rekkevidde

Startet av thebadger, søndag 03. oktober 2021, klokken 17:28

« forrige - neste »

thebadger

Først og fremst, bilen dekker behovet vårt (om høsten, vi får se når det blir minusgrader) så jeg prøver ikke å fremstille dette som en deal-breaker.
Vi kommer fra en 2017 TMX 75d, den kjører vi fra fredrikstad til Kristiansand med uten å lade, men vinterstid går det ikke.
Har kjørt vår TMY en måneds tid og har nesten 2000km på kilometertelleren.
Har kjørt med EAP tur-retur Kristiansand i helgen, ganske nøyaktig 291km dør-til-dør, og da hadde vi 21% batteri igjen ved ankomst Kristiansand, 22% da vi kom hjem.
Ladet til 100% før avgang begge veier, har fulgt fartsgrensen hele veien begge veier. Sluppet unna kø har vi også.
Det vil si 370km rekkevidde fra 100-0% i 12 grader og regn.
Har originale 19", cirka 200kg last med fører.

tmn

#1
Mulig det heftige været her sørpå har påvirket forbruket ditt. Kris her har jo kjørt Sandvika - Kristiansand i et jafs og var framme etter 307km med 29% igjen på batteriet: https://www.youtube.com/watch?v=MhF2Q36p8Nc - og det er vel en strekning med relativt høy snittfart.

Har selv kjørt den strekninga med min Y og opplevd bedre tall. Mer rundt 15 grader da jeg kjørte, og tørre veier.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

erlendsellie

Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.

Sent from my LE2123 using Tapatalk


thebadger

#3
Sitat fra: tmn på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:07
Mulig det heftige været her sørpå har påvirket forbruket ditt. Kris her har jo kjørt Sandvika - Kristiansand i et jafs og var framme etter 307km med 29% igjen på batteriet: https://www.youtube.com/watch?v=MhF2Q36p8Nc - og det er vel en strekning med relativt høy snittfart.

Har selv kjørt den strekninga med min Y og opplevd bedre tall. Mer rundt 15 grader da jeg kjørte, og tørre veier.
Det hadde jo på en måte vært betryggende, men merker jeg blir veldig skeptisk til forbruk i minusgrader hvis dårlig vær har så stor påvirkning

Sitat fra: erlendsellie på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:10
Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.
Vet ikke hva fartsgrensene er på den turen, er mye 100-110 den strekker jeg kjører.
Forventer jo høyere forbruk, men jeg har 183wh/km når jeg sjekker energi siste 50km, men det den siste delen av turen (hjem) har mye lavere forbruk.

Vaduz

Sitat fra: erlendsellie på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:10
Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Er vel ikke veldig relevant å sammenligne landevei og riksvei kjøring med motorvei eller?

erlendsellie

Sitat fra: Vaduz på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:30
Sitat fra: erlendsellie på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:10
Merkelig. Jeg kom akkurat hjem fra tur nå, Trondheim - Meråker - Trondheim, med et forbruk på 136wh/km, som igjen tilsvarer en rekkevidde på 514 mil, gitt at batteriet er på 70kwh. Dette med innslag av grusvei opp til jaktterreng.
Kjørte med ca 100%, og sov 3 netter i bila med camp mode. 47% når jeg kom tilbake, men camp mode trakk mer på denne turen enn selve kjøringen.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Er vel ikke veldig relevant å sammenligne landevei og riksvei kjøring med motorvei eller?
Nei, det er kanskje sant. Men, blanding av landevei og motorvei er ganske greit å sammenligne med WLTP da hvertfall. Noe grusvei trekker jo også ned.

Sent from my LE2123 using Tapatalk


Sandvika

Sitat fra: tmn på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:07
Mulig det heftige været her sørpå har påvirket forbruket ditt.
Her tror jeg forklaringen fort kan ligge. Riktignok så skulle det utlignes siden det er kjørt begge veier, men er vel blåst 8-12m/s enkelte steder i helgen. 20-40km/t økning luftmotstanden, kan glatt gi økt forbruk på 30-40%!

turfsurf

Var det mye regn når du kjørte. Få ting dreper rekkevidde så mye som mengder av vann på veien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BjarneD

Sitat fra: Sandvika på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:51
Sitat fra: tmn på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:07
Mulig det heftige været her sørpå har påvirket forbruket ditt.
Her tror jeg forklaringen fort kan ligge. Riktignok så skulle det utlignes siden det er kjørt begge veier, men er vel blåst 8-12m/s enkelte steder i helgen. 20-40km/t økning luftmotstanden, kan glatt gi økt forbruk på 30-40%!

Nei. Ren medvind ene veien kompenserer ikke for ren motvind andre veien fordi motstanden øker med kvadratet, ikke proporsjonalt. Som regel er vinden heller ikke rent foran eller bak. Ren sidevind øker luftmotstanden betydelig. Også sidevind lett bakfra øker motstanden.

geear

Er det kjørt til og fra samme dag?

Sandvika

Sitat fra: BjarneD på søndag 03. oktober 2021, klokken 20:38
Sitat fra: Sandvika på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:51
Sitat fra: tmn på søndag 03. oktober 2021, klokken 18:07
Mulig det heftige været her sørpå har påvirket forbruket ditt.
Her tror jeg forklaringen fort kan ligge. Riktignok så skulle det utlignes siden det er kjørt begge veier, men er vel blåst 8-12m/s enkelte steder i helgen. 20-40km/t økning luftmotstanden, kan glatt gi økt forbruk på 30-40%!
Det er naturligvis helt korrekt, men jeg tenkte mer på at det ikke var mer forskjell mellom tur og retur..

Nei. Ren medvind ene veien kompenserer ikke for ren motvind andre veien fordi motstanden øker med kvadratet, ikke proporsjonalt. Som regel er vinden heller ikke rent foran eller bak. Ren sidevind øker luftmotstanden betydelig. Også sidevind lett bakfra øker motstanden.

Olatho

Regn og våte veier er døden.
Vi brukte nesten nøyaktig dobbelt så mye strøm på tur Oslo - Göteborg i høljregn som på returen i strålende sol og tørre veier to dager senere i vår gamle S.
Kulde er et mye mindre problem.

Radial

255 hjulbredde + regn + motorvei = høøøøyt forbruk.

Men viktige her , er egentlig å finne frem hva bilen sier den brukte, opp mot hvor mye strøm du har fått på under lading.
Da ser du om det er kjørestil/vær, eller noe galt med bilen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

thebadger

Godt å vite at vann på veien har så stor innvirkning, da kan jeg ikke skylde det på bilen (med mindre blåfargen tiltrekker seg regn)

Contango

Sukk. Hva med å rapportere disse turene ift estimated fra ABRP så det går an å bruke denne informasjonen til noe?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA