Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må låse opp mobil før den låser opp bilen

Startet av Soala, søndag 03. oktober 2021, klokken 13:29

« forrige - neste »

Soala

Hei. Har Over lang tid opplevd følgende, med to ulike model 3.

Noen ganger, ikke alltid, registrerer ikke bilen mobilen min når jeg skal åpne den. Da må jeg ta opp mobilen fra lommen og låse opp mobilen. Da registrerer bilen den og det fungerer helt greit. Så fungerer det kanskje neste gang bilen skal låses opp samme dag, men neste dag må jeg opp med mobilen igjen.

Det er slik både med min kones og min mobil. Vi har iPhone. Alle tillatelser er gitt, stedstjenester alltid på. Noen som vet hvorfor det er slik, og om noe kan gjøres med det?

Handyman

Jeg har alltid appen gående i bakgrunnen og BT påslått. Da har jeg aldri problemer. Har kun opplevd dette noen få ganger og det har vært når jeg har avsluttet appen og startet en igjen, tror det også har vært i kombinasjon med at BT har vært av. Har opplevd det så sjelden at jeg ikke har klart å se sikre sammenhenger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Soala

Det har vi også, så den skulle alltid være tilgjengelig. Må ikke åpne appen eller slå på noe, bare låse opp telefonen.

RuneW

Sitat fra: Soala på søndag 03. oktober 2021, klokken 13:59
Det har vi også, så den skulle alltid være tilgjengelig. Må ikke åpne appen eller slå på noe, bare låse opp telefonen.

Dette hendte nå og da med meg også (Android). Uansett hva jeg stilte inn. I det senere har det omtrent aldri skjedd.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lapskaus

Samme har skjedd meg to ganger de siste dagene. Tenkte kanskje det var IOS15 som lagde krøll, men jeg har oppdatert sw på bilen også den siste tiden.

Tesladude

Jeg opplevde også problemer etter siste oppdatering på bilen, og iOS 15 som ble installert omtrent samtidig.
Men det ser til å ha løst seg nå.

Generelt sett er min teori at hvis man lukker appen på telefonen mens mobilen har kontakt med bilen, så blir det problemer. Da må man åpne appen igjen for at det skal virke.

Men hvis man lukker appen når mobil og bil ikke har kontakt så går det fint neste gang man ankommer bilen.

Selve nøkkelen ser man som en egen Bluetooth device hvis man ser under Bluetooth settings på telefonen. Det den består av masse tall og bokstaver, og står som Connected når den har kontakt med bilen, og finnes ikke i det hele tatt når mobil og bil mister kontakten. Altså ikke det samme som den som heter Tesla Model 3.

Hvis appen lukkes mens denne nøkkelen er connected får jeg problemer neste gang jeg ankommer bilen. Men hvis jeg lukker appen langt vekke fra bilen, så dukker denne nøkkelen opp igjen neste gang jeg ankommer bilen, og alt fungerer uten at jeg trenger starte appen.

Dette er i hvert fall min teori.
Tesla Model 3 LR AWD

Kim-

Skjer noen ganger her og, da er det bare å holde i håndtaket i 4-5 sekunder så åpner bilen seg. Lurer på om bluetoothen av og til bruker litt tid på å koble til
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mondeo

Jeg (Google Pixel 5) og madammen (Samsung S21) må aldri gjøre dette. Jeg måtte heller aldri gjøre det med min forrige telefon som var en Oneplus.

Lukter strømsparing fra Apple lang vei her.

Soala

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Å holde håndtaket gjør ingen forskjell for oss, kan stå til dovre faller. Må opp med telefonen uansett. Vel vel. Det er vel en feature.

ladov

Fem til i sommer bare virket dette, uten problemer. I sommer byttet vi til HW3, dessuten har appen blitt oppgradert til v4.0 og nå har både opplåsing og kobling av førerprofiler til mobil begynt å fuske på både min og konas mobiler. Mulig jeg bør ta telefonene en etter en og koble vekk+glemme bilen og så koble opp igjen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

BE

Sitat fra: ladov på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:16.... kobling av førerprofiler til mobil ...
Heyheyhey, man finner stadig noe nytt i disse bilene!
Dette har jeg savnet mulighet forå gjøre og alltid lurt på hvorfor bilen er så smart, men at man må velge førerprofil på skjermen. Hvor i menyene kobler man førerprofil mot mobilen?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Handyman

Sitat fra: BE på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:16
Sitat fra: ladov på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:16.... kobling av førerprofiler til mobil ...
Heyheyhey, man finner stadig noe nytt i disse bilene!
Dette har jeg savnet mulighet forå gjøre og alltid lurt på hvorfor bilen er så smart, men at man må velge førerprofil på skjermen. Hvor i menyene kobler man førerprofil mot mobilen?
Står beskrevet på side 46 i manualen "Koble en førerprofil til en nøkkel"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

BE

Tusen takk! Den var kjekk  :+1:

Fra manual:
Koble en førerprofil til en nøkkel
Du kan koble en førerprofil til en spesifikk nøkkel (eller
nøkler), for å la Model 3 automatisk velge riktig
førerprofil når den koblede nøkkelen registreres, når du
nærmer deg bilen og åpner førerdøren. For å koble en
førerprofil til en nøkkel må du først kontrollere at du
bruker den ønskede førerprofilen. Naviger til Kontroller >
Låser, og trykk på +-ikonet. Du kan legge til en godkjent
telefon, nøkkelkort eller nøkkelfjernkontroll ved å følge
instruksjonene på skjermen. Når paringen er fullført,
trykker du på førerikonet for å koble nøkkelen til den
ønskede førerprofilen. Navnet på førerprofilen vises
under nøkkelen for å vise at de er sammenkoblet
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA