Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standardseter vs sportsseter: Mindre forskjell enn forventet

Startet av ThomasEL, søndag 03. oktober 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg har slitt litt med å finne meg helt til rette i førersetet i min e-tron. Har hatt bilen halvannet år, og kjørt ca 35000km.

Det er liksom en "klump" nederst i korsryggen jeg ikke blir kvitt. Heller ikke ved å bruke den elektriske korsryggstøtten.

Jeg har manuelle standardseter i skinn, med elektrisk 4-veis korsryggstøtte.

Jeg har hele tiden trodd at dette var et "problem" som skyldtes at jeg har standardsetene.
Men i går prøvde jeg en bil med sportsseter i skinn/alcantara, og stor var min overraskelse da disse setene egentlig opplevdes omtrent identiske. Jo, de har kraftigere sidevanger for mer sidestøtte, men forskjellen i praksis var marginal. Jeg har heller aldri hatt problemer med sidestøtten på standardsetene. Og ja, sportssetene har uttrekkbar sittepute. Det kan nok absolutt utgjøre en forskjell for de som er lenger enn meg (180cm).

Men:
Ankepunktet mitt mot standardsetene, nemlig den litt rare utformingen nederst på ryggen, der ryggen går inn litt og etterlater en kant som treffer ryggen min nederst i korsryggen, var faktisk lik på sportssetene..!

På en måte ble jeg litt skuffet over at sportssetene var like på den måten. På den andre siden gjør det jo at jeg er litt mindre skuffet over å ha standardsetene i min bil. Siden forskjellen var mye mindre enn jeg trodde. Mulig jeg vil tenke mindre over det heretter, når jeg vet at gresset ikke er grønnere på andre (sports)siden :laugh: Jeg overlever jo veldig greit, men litt spesielt at stoffsetene i min Skoda Citigo til 200 000kr oppleves mer behagelige ??? :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Jøss, jeg synes sportssetene til Audi er veldig gode. Om enn litt på den harde siden. At de er bedre i Skoda Citigo er det nok ikke så mange som er enige i. Men kropper er forskjellige. 🙂 Én forskjell fra standardsetene er justering av lårstøtte.

Jeg ville forøvrig valgt komfortsetene, om jeg skulle kjøpt e-tron på nytt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Doppler

Jeg har elektriske sportsseter og er rimelig fornøyd. Er enig i at de kan være litt harde. De passer kanskje litt tyngre personer bedre. Sitteputen har jeg trukket litt ut, selv om jeg er svakt lavere enn 180cm. Standardsetene syntes jeg så litt for enkel ut til å være en såpass dyr bil, og tillegget for sportssetene var overkommelig. Det syntes jeg ikke tillegget for komfortsetene var.

Setene i Skoda Citigo vet jeg lite om, men var jeg fornøyd med setene i Octavia. Mitt problem er at jeg alltid sliter litt med ryggen når jeg skifter bil. Den må liksom innta en ny "default" stilling og krangler litt i starten.

Hvis jeg skulle utpeke en vinner fra min bilportefølje, må det bli setene i Volvo XC70. De satt ;D
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

ThomasEL

For meg er det nok den merkelige «gropa» nederst på ryggen, i overgangen mot sitteputa (se vedlagt bilde), som er hovedproblemet. Like over «gropa» blir det da en kant som treffer nederst i korsryggen på en uheldig måte. Dette virket å være identisk på sportssetene jeg prøvde her om dagen...

Men i tillegg er det nok, som dere begge er inne på, noe med hardheten. Jeg merker jo at setene kjennes mye mer komfortable ut hvis jeg har godt med klær på, fremfor bare ei t-skjorte...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hybrid88

Jeg har hatt de vanlige sportsetene på mine 2 foregående etron 55 limited men på siste ble det konturstolene med elektrisk justerbar sidestøtte både på sittepute og rygg.

Må si at disse stolene er merkbart endel bedre. Både mykere og mer komfort i sitteputa men også mye strammere og tightere sidestøtte enn på sportsstolene om man kjører max støtte. Det beste fra begge verdener
Etron 55
E-golf
911 GT3

daktari

Sitat fra: hybrid88 på torsdag 04. november 2021, klokken 09:43
Jeg har hatt de vanlige sportsetene på mine 2 foregående etron 55 limited men på siste ble det konturstolene med elektrisk justerbar sidestøtte både på sittepute og rygg.

Må si at disse stolene er merkbart endel bedre. Både mykere og mer komfort i sitteputa men også mye strammere og tightere sidestøtte enn på sportsstolene om man kjører max støtte. Det beste fra begge verdener
De setene er fantastiske. Beste jeg har hatt noensinne. Å sette seg i bilen var fantastisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA