Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

-30 øre pr MWt i natt. Spar 100kr på å lade om natta.

Startet av Trekkoppbil, lørdag 02. oktober 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Spotprisene lå over 1kr/kwt lørdag formiddag, og deler av ettermiddagen, mens den var under 0 natt til søndag.

NOK/MWh All hours are in CET/CEST. Last update: Today 12:46 CET/CEST.
             Oslo        Kr.s         Bergen      Molde Trond.  Tromsø
00 - 01   0,50   0,50   135,00   7,32   7,32   7,32
01 - 02   -0,30   -0,30   344,66   4,81   4,81   4,81
02 - 03   -10,22   -10,22   236,62   2,10   2,10   2,10
03 - 04   -19,14   -19,14   183,00   0,60   0,60   0,60
04 - 05   -19,74   -19,74   202,64   0,20   0,20   0,20
05 - 06   -10,12   -10,12   204,75   -0,10   -0,10   -0,10
06 - 07   0,10   0,10   205,55   -0,10   -0,10   -0,10
07 - 08   0,80   0,80   19,04   -0,10   -0,10   -0,10
08 - 09   17,24   17,24   18,44   1,00   1,00   1,00
09 - 10   350,87   350,87   350,87   29,46   29,46   29,46
10 - 11   574,16   574,16   574,16   23,35   23,35   23,35
11 - 12   661,25   661,25   661,25   129,99   129,99   129,99
12 - 13   654,54   654,54   654,54   80,58   80,58   80,58
13 - 14   659,15   659,15   659,15   46,80   46,80   46,80
14 - 15   663,06   663,06   663,06   100,42   100,42   100,42
15 - 16   696,63   696,63   696,63   225,19   225,19   225,19
16 - 17   853,67   853,67   853,67   199,94   199,94   199,94
17 - 18   914,81   914,81   914,81   232,41   232,41   232,41
18 - 19   942,57   942,57   942,57   235,62   235,62   235,62
19 - 20   970,43   970,43   970,43   240,13   240,13   240,13
20 - 21   966,32   966,32   966,32   240,03   240,03   240,03
21 - 22   951,69   951,69   951,69   220,78   220,78   220,78
22 - 23   931,34   931,34   931,34   199,84   199,84   199,84
23 - 00   897,77   897,77   897,77   58,03   58,03   58,03
                       
Min   -19,74   -19,74   18,44   -0,10   -0,10   -0,10
Max   970,43   970,43   970,43   240,13   240,13   240,13
Average   485,31   485,31   551,58   94,93   94,93   94,93
Peak   663,20   663,20   663,30   128,74   128,74   128,74
Off-peak 1   -7,27   -7,27   191,41   1,84   1,84   1,84
Off-peak 2   936,78   936,78   936,78   179,67   179,67   179,67


https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?dd=NO1&view=table


Det er volatile spotpriser om dagen, og hvis man skal lade 60-70 kwt i helga, så kan man spare en hundrelapp, hvis man velger rette timesintervaller:
Lader du 64kwt, så tipper jeg det blir 80kwt AC. Betaler du 1 kr/kwt + moms ekstra for å lade i dyre timesintervaller, blir det 100 kroner.

(Det er nok mer normalt at man lader ca 10kwt, og at man sparer ca 5 øre på å treffe rette tida på døgnet, så man kan spare 50 øre  i døgnet.)

KjellG

Knasent, men en må fortsatt betale nettleie for transport av tilført energi, så gratis eller negativt blir det ikke.

Wisd0m

Ender opp med ca 0,7 kroner/mil. Tror jeg skal overleve  😆

Trekkoppbil

Tidligere år, regna jeg ut at det var svært lite å spare på å treffe de billige timesintervallene.

Den gang man kun brukte små batterier, og man lada kanskje 10-15 kwt om gangen, og det var noen få øre i forskjell på prisene.

Nå blir regnestykket annerledes med volatile priser:
For tida er det høye strømpriser i utlandet, og i perioder hvor man må importere kraft, så blir det dyrt her.
Når det derimot kommer regnvær, så tipper jeg de uregulerte vassdraga får vann på mølla, og de må betale for å bli kvitt krafta si.

Så prisene svingte ei krone i løpet av helga, med moms i tillegg.

Man kan spare 100 kroner på å lade en bil, og har man flere biler, og man kan styre varmen i huset litt, og man gjerne har en akkumulatortank, så kan summen av besparelser få betydning.

Men det er vel sjelden prisene svinger så mye som nå?

arthur

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. oktober 2021, klokken 16:42
Men det er vel sjelden prisene svinger så mye som nå?

Ja, men det er bare å vende seg til den nye "normalen" som trolig har kommet for å bli og som vil gavne de som "gidder" å gjøre noe med det på samme vis som betingelser på lån, innskudd, forsikringspremie og prisen på kjøtt og ost. Noen velger å gjøre sine innkjøp av dagligvarer på en bensinstasjon (samt VG, en is, en coal og en pølse når man allikevel er innom), andre ser på varer som er i ferd med å gå ut på dato og som fås til halvpris. De førstnevnte har en tendens til å klage over hvor dyrt alt er.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. oktober 2021, klokken 16:42
Tidligere år, regna jeg ut at det var svært lite å spare på å treffe de billige timesintervallene.

Den gang man kun brukte små batterier, og man lada kanskje 10-15 kwt om gangen, og det var noen få øre i forskjell på prisene.

Nå blir regnestykket annerledes med volatile priser:
For tida er det høye strømpriser i utlandet, og i perioder hvor man må importere kraft, så blir det dyrt her.
Når det derimot kommer regnvær, så tipper jeg de uregulerte vassdraga får vann på mølla, og de må betale for å bli kvitt krafta si.

Så prisene svingte ei krone i løpet av helga, med moms i tillegg.

Man kan spare 100 kroner på å lade en bil, og har man flere biler, og man kan styre varmen i huset litt, og man gjerne har en akkumulatortank, så kan summen av besparelser få betydning.

Men det er vel sjelden prisene svinger så mye som nå?
Ingen vannkraftverk i Sør-Norge har så fulle magasiner nå at de må øke produksjonen bare fordi det regner en dag eller to. De går nok relativt stabilt. Det var vindkraft nedover Europa som ga lav strømpris i natt.

Wisd0m

Blir nok forsatt gunstig å lade på natt. Jeg fortsetter med lading på natt via timeren i bilen. Ser ut til å være godt nok

KjellG

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. oktober 2021, klokken 16:42
Når det derimot kommer regnvær, så tipper jeg de uregulerte vassdraga får vann på mølla, og de må betale for å bli kvitt krafta si.
Hvorfor det? Er det ikke bare å stenge innløpet til generatoren dersom prisen på levert strøm er negativ?

Trekkoppbil

#8
Jeg bare gjetta meg til hvorfor prisene var negative. Du har vel rett i at man kan lede vannet i gamle elveleier, utenom kraftverket. Vindmøller blir vel også stengt av i hardt vær.
Nå kjenner jeg ikke til hvem det er som produserer for spotmarkedet, men er det noen som gir bort kraft for å kunne selge CO2-kvoter?

Trekkoppbil

Det er en dårlig utvikling her:

  • I juni hadde magasinene 5% høyere fylling enn normalt
  • I juli falt det 5% mer nødbør enn normalt
  • 13. aug var magasinfyllinga 9% lågere enn normalt
  • I august og september, gikk fyllingsgraden nedover
https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/
https://kraftnytt.no/category/vannmagasiner/

Er det nye utenlandskabler, og europeiske markedspriser som har endra spillet her, og tyder det på en dårlig utvikling mot vinteren?
Eller vil magasinene ta seg opp under noen høststormer?

Jeg fikk et tilbud i forrige uke om å låse strømprisen på 94 øre inkl moms fram til mars. Det er en høy pris, og jeg føler det blir høy gambling å låse seg på den måten.

Men hvis utviklinga tyder på at vi til vinteren må importere utenlandsk kraft til 1kr/kwt + moms, så kan 94 øre være ok.

Mange mente at det var grunnlovsstridig suverenitetstap å la EU overta kontrollen over det norske kraftmarkedet. Nå har vi vel ikke så mye å si lengre.

Svein_H

#10
Jeg følte også det var gambling da jeg kunne låse meg i 3 år til 55 øre/kWh for en snau måned sia, men jeg valgte å spille safe og gikk for den avtalen, og like etter sluttet Polar Kraft å tilby fastprisavtaler til kunder i Sør-Norge da de gikk i minus med slike avtaler. Så får bare tia vise om det var en bra eller dårlig deal, men som Trekkoppbil skriver er ikke utviklingen særlig bra for de med spotpris for tia. Jeg vil fortsette å samle inn data om både priser og timesforbruk gjennom hele fastprisperioden, så vil tallene tale for seg selv når avtalen går ut om 3 år.

Jeg har for lengst sluttet å tro på fagre løfter og spådommer om "noen få øre" pristigning grunnet flere og flere kabler til utlandet, og er stygt redd for at prisene vi har sett i sommer og høst vil bli normalen fremover. Da hjelper det lite med noen skarve timer en lørdagsnatt med negative priser, som vi så sist helg.

Det er kapitalismen som rår, og så lenge bransjen tjener på å selge dyr strøm til utlandet vil de fortsette å tappe ned magasinene så lenge de kan, og at vanlige forbrukere i Norge også blir rammet av disse prisene er ikke så viktig. I verste fall vil kan vi også få rasjonering av strømmen, hvis magasinene ikke blir fylt opp nok til å dekke behovet her i landet, og det kan jo bli gøy...

Litt dystopisk kanskje, men jeg må innrømme at offgrid virker mer og mer tiltalende...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 15:52
Jeg følte også det var gambling da jeg kunne låse meg i 3 år til 55 øre/kWh for en snau måned sia, ....

Bare for å "pirke" litt så er det du har gjort det motsatte av gambling, nemlig sikring. Om, eller i hvilken grad, det var riktig i etterpåklokskapens lys vet vi om tre år, men i mellomtiden kan du sove godt og har betalt en pris som reflekterer hva alle har måttet betale i snitt de senere årene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

#12
Sitat fra: arthur på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:16
Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 15:52
Jeg følte også det var gambling da jeg kunne låse meg i 3 år til 55 øre/kWh for en snau måned sia, ....

Bare for å "pirke" litt så er det du har gjort det motsatte av gambling, nemlig sikring. Om, eller i hvilken grad, det var riktig i etterpåklokskapens lys vet vi om tre år, men i mellomtiden kan du sove godt og har betalt en pris som reflekterer hva alle har måttet betale i snitt de senere årene.

Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg har sikret meg en fast strømpris over tid ja, men jeg har også gamblet på at min fastpris vil lønne seg de neste tre årene, stikk i strid med all tidligere statistikk og påstandene om at spotpris på sikt vil være billigst. Jeg risikerer å gå på et skikkelig tap hvis spådommene mine viser seg å være feil, hvordan er ikke det gambling?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

#13
Det er og gambling å sitte i et marked med spottpris som flagrer opp og ned mange hundre prosent, med fare for å ikke klare å betale regningene til vinteren. Da er det sikrere å ha en fast handterbar pris å forholde seg til. Har hatt fastpris de siste 3 årene og har klart gått i pluss i forhold til spottpris.

Er 1 år inne i min inneværende 3 års med 49 øre pr kWh, de 2 foregående var hhv 26 og 29 øre pr kWh. Går i minus på sommeren men da bruker jeg betydelig mindre strøm så det spiller ingen stor rolle. Kjenner jeg smiler når prisen nærmer seg 2 kr pr kWh :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:25
Sitat fra: arthur på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:16
Sitat fra: Svein_H på mandag 04. oktober 2021, klokken 15:52
Jeg følte også det var gambling da jeg kunne låse meg i 3 år til 55 øre/kWh for en snau måned sia, ....

Bare for å "pirke" litt så er det du har gjort det motsatte av gambling, nemlig sikring. Om, eller i hvilken grad, det var riktig i etterpåklokskapens lys vet vi om tre år, men i mellomtiden kan du sove godt og har betalt en pris som reflekterer hva alle har måttet betale i snitt de senere årene.

Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg har sikret meg en fast strømpris over tid ja, men jeg har også gamblet på at min fastpris vil lønne seg de neste tre årene, stikk i strid med all tidligere statistikk og påstandene om at spotpris på sikt vil være billigst. Jeg risikerer å gå på et skikkelig tap hvis spådommene mine viser seg å være feil, hvordan er ikke det gambling?

Da tror jeg bare at vi må konkludere med at vi er grunnleggende uenige mht hva som ligger i begrepet "sikring" eller å "sikre seg". Skal jeg følge din definisjon så ville jeg også ha sagt opp alle forsikringer som ikke er pålagt ved lov, eller av f.eks en kreditor siden det jo ikke lønner seg i snitt?

At spotpris over tid HAR VÆRT billigere enn å gå spot er riktig stort sett, ikke alltid, og ikke i de periodene jeg selv har gått for slik sikring, fast pris over avtalt periode. AT noe har vært betyr vel heller ikke at historien automatisk vil gjenta seg? Min egen avtale om fast pris har nå en hyggelig (mer)verdi og en slik verdi kan i mange markeder selges og cashes inn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA