Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?  (Lest 341 ganger)

Mastiff

• Full Member
    • Vis profil
Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 13:51 »
Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.

Orbit

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?
« Svar #1 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:32 »
Uten å kjenne forbruket på en EQC i stor hastighet: Jeg har regnet litt på dette for e-tron 55, og der ligger knekkpunktet rundt 140-150 km/t. Jeg vil tippe EQC er i samme område.

Det er skjelden ladestasjonene ligger med perfekt mellomrom for slik kjøring. Du får et greit anslag på kjøretid/hastighet dersom du legger opp ruten i ABRP, og ber den om å finne korteste reisetid med makshastighet 180km/t. Da vil den gi deg fartsrestriksjoner der det er optimalt.

Grafen under er en (spekulativ) graf for EQC med kjørehastighet (x-akse) og netto forflytningshastighet (dvs inkl kjøretid, ladetid og 5 min ekstra til/fra autobahn ved hvert stopp). Forutsetter da at du lader 10-70%, og får ~100kW lading i snitt. Om dette er i nærheten av riktig, kommer du raskere frem ved å ligge i 130 enn 180, men kanskje enda litt raskere i 140.
 [ You are not allowed to view attachments ]  
« Siste redigering: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:42 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:37 »
Takk for utfyllende svar!  :+1: Det skulle ikke forundre meg heller om de ligger i omtrent samme område, de er jo forholdsvis like tunge og likt motorisert. Håper jeg får sjansen til å prøve det i praksis snart. Et problem er kanskje at det ikke er hysterisk mange ladestasjoner nedover, så jeg må bare håpe jeg slipper ladekø når det en gang blir aktuelt.

hanche

• Hero Member
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
« Svar #3 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 16:57 »
Jeg regnet på dette for noen år siden, for min daværende Kia Soul med 27 kWh batteri og maksimal ladeeffekt 50 kW. Da kom jeg til at optimal kjørehastighet lå på et sted i nærheten av 100–110 km/h. Den beregningen var basert på oppgitt luftmotstandskoeffisient (Cd ≈ 0,35), men jeg måtte gjette tverrsnittsarealet som også inngår i formelen for luftmotstand. Kia Soul er jo ingen vinner på luftmotstand, og for biler med lavere Cd og høyere ladehastighet burde optimal kjørehastighet bli en del høyere.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Truls Antonsen

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 19:35 »
Med 150kw ladehastighet, på en etron, er det ett knekkpunkt rundt 130, hvor tiden en sparer på økt hastighet spises opp av mer ladetid.

Forøvrig bruker en etron 45 minutter på å tømme batteriet i 200km/t...og så bruker en 40 på å lade opp til 100% igjen... Dvs 150km på 1,5time...100km/t i snitt...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Rosstopher

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 20:31 »
Som nevnt tidligere varierer dette fra bil til bil. Siden EQC ikke er den mest aerodynamiske og ikke den raskeste på lading tipper jeg optimal fart er under 130. Men optimal fart forutsetter jo også at det står en lader på rett sted, noe det ikke alltid gjør. Og så spørs det hvor sakte man gidder å kjøre. Til sammenligning fant vel TB ut at optimal fart var 170 på Model 3 når han satte rekord, og den både lader mye fortere og har mye lavere luftmotstand.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Mastiff

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 09:37 »
Jeg har nok mest tro på at den blir som en e-tron, med rundt 140 km/t. 170 er jo mye mer passende fart, men helt sikkert for mye til å lønne seg for en SUV. Det måtte i så fall være på kortere strekk, der jeg vet jeg kommer til en lader i nærheten av neste stopp. Når jeg kjører motorsykkelen alene, drar jeg en tank på rundt timen. Tanken er på 22 liter, og i godt over 200 går det rundt en liter på mila gjennom forgasserne. Men det tar jo bare et par minutter å fylle. Maks fem på en stasjon langs veien.

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #7 på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 10:25 »
Med ladefarten og forbruket til EQC tviler jeg på at 140 er mest optimalt og. Maks 130. Men hvem gidder å ligge i det på Autobahn.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 13:01 »
Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.
Vær obs på at hastigheter over 200 nå kan føre til kjøretøybeslag i Danmark...
https://www.nrk.no/urix/mann-pa-vei-til-norge-i-ny-lamborghini_-stoppet-i-236-km_t-og-fratatt-bilen-1.15683695
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hanche

• Hero Member
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
« Svar #9 på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 14:47 »
Her var sammenhengen Autobahn, og da regner jeg selvsagt med at det er Tyskland og tyske regler som ligger til grunn. Men ja, å ligge 100% eller mer over fartsgrensen, blir neppe sett på med milde øyne, uansett hvor det måtte være. (Jeg må innrømme at jeg føler en viss skadefryd ved tanken på at fyren antagelig mister sin nye Lamborghini. Men litt irriterende at han åpenbart er så rik at han ikke tar det så tungt. Han hadde det vel gøy så lenge det varte.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –