Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er raskest tidsmessig av å ligge i 180 og 130?

Startet av Mastiff, lørdag 02. oktober 2021, klokken 13:51

« forrige - neste »

Mastiff

Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Orbit

#1
Uten å kjenne forbruket på en EQC i stor hastighet: Jeg har regnet litt på dette for e-tron 55, og der ligger knekkpunktet rundt 140-150 km/t. Jeg vil tippe EQC er i samme område.

Det er skjelden ladestasjonene ligger med perfekt mellomrom for slik kjøring. Du får et greit anslag på kjøretid/hastighet dersom du legger opp ruten i ABRP, og ber den om å finne korteste reisetid med makshastighet 180km/t. Da vil den gi deg fartsrestriksjoner der det er optimalt.

Grafen under er en (spekulativ) graf for EQC med kjørehastighet (x-akse) og netto forflytningshastighet (dvs inkl kjøretid, ladetid og 5 min ekstra til/fra autobahn ved hvert stopp). Forutsetter da at du lader 10-70%, og får ~100kW lading i snitt. Om dette er i nærheten av riktig, kommer du raskere frem ved å ligge i 130 enn 180, men kanskje enda litt raskere i 140.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

Takk for utfyllende svar!  :+1: Det skulle ikke forundre meg heller om de ligger i omtrent samme område, de er jo forholdsvis like tunge og likt motorisert. Håper jeg får sjansen til å prøve det i praksis snart. Et problem er kanskje at det ikke er hysterisk mange ladestasjoner nedover, så jeg må bare håpe jeg slipper ladekø når det en gang blir aktuelt.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

hanche

Jeg regnet på dette for noen år siden, for min daværende Kia Soul med 27 kWh batteri og maksimal ladeeffekt 50 kW. Da kom jeg til at optimal kjørehastighet lå på et sted i nærheten av 100–110 km/h. Den beregningen var basert på oppgitt luftmotstandskoeffisient (Cd ≈ 0,35), men jeg måtte gjette tverrsnittsarealet som også inngår i formelen for luftmotstand. Kia Soul er jo ingen vinner på luftmotstand, og for biler med lavere Cd og høyere ladehastighet burde optimal kjørehastighet bli en del høyere.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Truls Antonsen

Med 150kw ladehastighet, på en etron, er det ett knekkpunkt rundt 130, hvor tiden en sparer på økt hastighet spises opp av mer ladetid.

Forøvrig bruker en etron 45 minutter på å tømme batteriet i 200km/t...og så bruker en 40 på å lade opp til 100% igjen... Dvs 150km på 1,5time...100km/t i snitt...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Rosstopher

Som nevnt tidligere varierer dette fra bil til bil. Siden EQC ikke er den mest aerodynamiske og ikke den raskeste på lading tipper jeg optimal fart er under 130. Men optimal fart forutsetter jo også at det står en lader på rett sted, noe det ikke alltid gjør. Og så spørs det hvor sakte man gidder å kjøre. Til sammenligning fant vel TB ut at optimal fart var 170 på Model 3 når han satte rekord, og den både lader mye fortere og har mye lavere luftmotstand.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Mastiff

Jeg har nok mest tro på at den blir som en e-tron, med rundt 140 km/t. 170 er jo mye mer passende fart, men helt sikkert for mye til å lønne seg for en SUV. Det måtte i så fall være på kortere strekk, der jeg vet jeg kommer til en lader i nærheten av neste stopp. Når jeg kjører motorsykkelen alene, drar jeg en tank på rundt timen. Tanken er på 22 liter, og i godt over 200 går det rundt en liter på mila gjennom forgasserne. Men det tar jo bare et par minutter å fylle. Maks fem på en stasjon langs veien.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

turfsurf

Med ladefarten og forbruket til EQC tviler jeg på at 140 er mest optimalt og. Maks 130. Men hvem gidder å ligge i det på Autobahn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

Sitat fra: Mastiff på lørdag 02. oktober 2021, klokken 13:51
Da snakker jeg selvsagt Autobahn. Jeg vet jo at man bruker mer strøm jo fortere det går, men med enn Mercedes EQC, som jeg snart får, hva funker best på Autobahn hvis man bare skal fortest mulig fra danskegrensa og sørover? Bilen er elektronisk begrenset til 180, så jeg kan ikke holde min vanlige fart med dieselbil (jevnt 200, med motorsykkel pleier vi å ha marsjfart på 160-170 fordi vi ellers må rope i håndfrisettet - mens når jeg kjører alene, blir det mellom 200 og 250). Det blir jo oftere ladestopp på grunn av luftmotstanden, men samtidig går selve kjøringen raskere. Vil ladestoppene ta knekken på det man tjener på å kjøre fortere? Instinktet mitt sier ja, men sikker er jeg ikke. Jeg vet jo ikke hvor mye mer kjerra brukerpå de ekstra 50 kilometerne i timen.
Vær obs på at hastigheter over 200 nå kan føre til kjøretøybeslag i Danmark...
https://www.nrk.no/urix/mann-pa-vei-til-norge-i-ny-lamborghini_-stoppet-i-236-km_t-og-fratatt-bilen-1.15683695
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hanche

Her var sammenhengen Autobahn, og da regner jeg selvsagt med at det er Tyskland og tyske regler som ligger til grunn. Men ja, å ligge 100% eller mer over fartsgrensen, blir neppe sett på med milde øyne, uansett hvor det måtte være. (Jeg må innrømme at jeg føler en viss skadefryd ved tanken på at fyren antagelig mister sin nye Lamborghini. Men litt irriterende at han åpenbart er så rik at han ikke tar det så tungt. Han hadde det vel gøy så lenge det varte.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

MR Ritz

Dette ser jeg som den store svakheten til elbil.
har en hybrid (bmw-330e) som jeg bruker på langtur,
kjørte noen tusen km i Tyskland i sommer ,og lå i mellom 200-250. der det var lov.
Elbilene lå stort sett helt til høyre sammen med tungtrafikken.

Orbit

Min erfaring at det (i alle fall ved kjøring på dagtid) er så mye annet som hindrer fri fart på autobahn. Det går selvfølgelig med litt mer tid for ladestopp med elbil, men langt fra avskrekkende. I eksempelet under er det 57 minutter gjennom dagen, som vi nok uansett hade trengt da vi hadde hund med i bilen.

Sitat fra: Orbit på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:47
Jeg skal skrive en oppsummering når jeg her helt hjemme, men en observasjon etter en lørdag nordover gjennom Tyskland. Jeg kjørte 630 km fra Würtzburg til Puttgarten i dag (og videre inn i Danmark etterpå). Dette er A7/A1, så ganske representativt for tysk autobahn. Ender likevel med en snitthastighet på "kun" 100 km/t (det bikket fra 100 -> 99 mens jeg sto i bommen på kaia og ventet på innsjekk, før jeg tenkte på å ta bilde), riktignok med noe tomgangskjøring inkludert fra start/stopp ved lading.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

  • Første blokk (07:45 - 09:25) har mye fri fart, men områder med veiarbeid og nedsatt hastighet kommer tett som hagl. Kjørte med ACC på 145
  • Andre blokk (09:45 - 12:15) Også en del veiarbeid her, samt at dette er en del som går mye opp og ned (8% stigning på motorvei....) som gir mye filskifting og ofte ganske lav fart, selv i venstrefila. Krafig regen er konge i nedoverbakkene. Ender også opp i tett saktegående trafikk på slutten.
  • Tredje blokk (12:45 - 13:45) Her har det vært en kjedekollisjon med fire biler lenger fremme, så ender opp i nesten stillestående kø i 20 minutter. Det blir urealistisk å nå planlagt ferge på grunn av dette, og tar da likesågodt en ekstra 8 min ladepause 60-80%, i stedet for å stå unødig lenge i fergekø (går hver halvtime). Dette er kanskje glansnummeret til e-tron, hvor en kan få mye lading ut av hva som ellers ville vært dødtid, også på >50% SOC.
  • Siste blokk (13:52 - 15:00) har også en del veiarbeid, og motorveien slutter et stykke før kaia i Puttgarten.
Så selv under ganske gode forhold, er det alltid "noe" som gjør at en ikke kan få høy snitthasighet, selv i Tyskland. Forbruk på 24,4 med 100 km/t i snitt er i mine øyne også akseptabelt, spesielt når det egentlig er en kombinasjon av kjøring i 120-150, og stillestående kø. Jevnt 100 km/t skulle kommet vesentlig lavere i forbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA