Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km

Startet av M901ic, lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:42

« forrige - neste »

M901ic

TMS Performance 2019

Opplevde i går at batteriet drainet noe helt vanvittig og lurer på om andre har opplevd lignende.

Turen startet med est 190km rekkevidde (Kaldt batteri (20 grader)). Fra Oslo til Gardermoen er det ca 55km, og når jeg ankom Gardermoen hadde jeg est 85km rekkevidde igjen. Altså har det gått med 105km på strekningen lik 55km.

På turen tilbake kjørte jeg videre til Dal Stasjon (17km fra Gardermoen) og så videre mot Oslo. Når jeg kommer til Kløfta (21km fra Dal Stasjon) har jeg 1km rekkevidde igjen. Altså har jeg "brukt opp" 84km på å tilbakelegge 38km.

I sum har jeg altså tilbakelagt 93km, mens 190km "er brukt opp", et svinn på nesten 100km. På denne turen har jeg kjørt helt "normalt", fulgt fartsgrensene'ish og ikke hatt akselerasjonsmanøvre.

Har noe av dere lignende erfaring?
TMS Performance 2019
x P85D 2015

geear

Hva var forbruket enten totalt i kWh eller Wh/km?

Du har vel gjerne ikke valget om rated eller typical-visning? Kunne mistenkt rated ellers.

Men, nå i kulden så pøser S/X på med varme på den elektriske batterivarmeren (6kW) fra første stund, så det blir fort høyt forbruk. Skikkelig bortkastet på småturer.

M901ic

Sitat fra: geear på lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:48
...

Visningen er "typical".

Forbruk vet jeg ikke, ble hentet av Viking (Har ikke CCS, fikk ikke ladet på Kløfta..) som droppet bilen hos Tesla for diagnose. Har tilbakelagt rundt 40.000 km i Tesla, men har aldri opplevd tidligere at batteriet tappes så fort som dette.
TMS Performance 2019
x P85D 2015

BjarneD

Det er definitivt unormalt. Batterivarmeren skal ikke kicke inn ved 20 grader temperatur og den skulle uansett ha gjort seg ferdig før andre strekk på kjøringen. Ved normal kjøring på veier med norske fartsgrenser og uten høydeforskjell skal man med sommertemperatur se forbruk under typical hvis det er noenlunde tørt og ikke det blåser storm i mot. Bremser som har hengt seg? Hvis ikke svilukt må det være noe med batteriet.

M901ic

Sitat fra: BjarneD på lørdag 02. oktober 2021, klokken 14:27
...

Nei, bremsene har definitivt ikke hengt seg heller, så jeg mistenker at det enten er en feil i selve utregningen av gjenstående kapasitet, altså programvaren, eller så er det selve batteriet som er årsaken. Alternativt er det ingen feil, som Tesla sannsynligvis vil prøve seg på.
TMS Performance 2019
x P85D 2015

Klykken

#5
Sjekk hva forbruk er i bilen også.
Ellers er vær og vind en stor bidragsyter til å få ned rekkevidden, spesielt på motorvei med høy hastighet. Regn ødelegger mye, samt vind og temperatur. Det har vel vært en del regn og vind nå på østlandet og rundt, vet jeg. Dette dreper rekkevidden kjapt. Videre er kaldstart og oppvarming av batteri/kupe en god bidragsyter også.

Antall KM vist gjenværende har lite å si for bilen aner jo ikke hvordan kjørestilen din er på turen du har tenkt, samt hvor du skal (opp et fjell f.eks). Det er lite verdt med andre ord. Bilen fastsetter dette utifra avlest tilstand på batteriet og benytter et fast forbruk for å kalkulere rekkevidde etter EPA/WLTP.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

M901ic

#6
En liten oppdatering, fikk bilen tilbake i dag etter 2 dager med feilsøking. Tilsynelatende ingen feil. Fikk også med meg en rapport, som jeg ikke forstår hvordan skal gi meg noen som helst svar, all den tid perioden det er tatt utgangspunkt i her er mellom 26. august og 5. oktober? I den perioden der har jeg kjørt minst 1000km.

Data available from 2021-08-26 until 2021-10-05

Average distance per drive: 10.2km
Total drive distance: 122.4km
Total energy consumption: 175.2km
(Displayed range on vehicle screen based on EPA 173.4 Wh/km)


Where did my energy go whilst driving?

Motors (Incl. regen) 147.7 (Energy consumed, displayed km)
Climate 17.2 (Energy consumed, displayed km)
Accessories 10.3 (Energy consumed, displayed km)

Total 175.2 (Energy consumed, displayed km)
TMS Performance 2019
x P85D 2015

geear

Vil oppfordre deg til å følge med på faktisk forbruk (ta opp triptelleren på ene siden i instrumentpanelet), ikke bare km vist og kjørt. Hvis faktisk forbruk samstemmer med reduksjonen, så er det greit, hvis ikke har du kanskje en defekt i batteriet, som gjør at batteriet "mister" mer enn du forbruker.

I eksempelet der har du hatt 242Wh/km, som er høyt, men på ingen måte noe vilt. Skal ikke så mye vind/fart/kulde til for å få det. Da vil du altså miste 175 km selv om du bare har kjørt 122..

M901ic

Jeg skal definitivt følge med fremover, stusser bare over de dataene som blir presentert her, spesielt når perioden er definert slik den er. Hadde dataene fra den dagen vært presentert, så hadde ting gitt mer mening.
TMS Performance 2019
x P85D 2015

mthoring

Du har ikke flippet over km-visningen på rated i stedet for typical da? Det kan jo lett forklare tilsynelatende høyt forbruk. :D
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

fonberg

Sitat fra: mthoring på fredag 08. oktober 2021, klokken 00:20
Du har ikke flippet over km-visningen på rated i stedet for typical da? Det kan jo lett forklare tilsynelatende høyt forbruk. :D

Dette har TS avkreftet lenger opp i tråden.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

fonberg

Apropos 6 kW batterivarming som blir tatt opp her:
-Ved ca. hvilken (batteri)temperatur kicker denne inn nå for tida?
-Kjøres batterivarming nå for tida uavhengig av om man har på Range Mode eller ikke?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Har lest et sted at målet er å holde batteripakken på 40 grader, og mellom 30 og 50 eller noe i range mode? Altså at den ikke varmer eller kjøler like hardt. Men ingen trygge kilder på dette altså.

Jeg har iallfall opplevd stor forskjell i forbruk på småkjøring i vinterhalvåret ved å ha range mode on. Dessverre varmer den da heller ikke like mye i kupéen, så jeg har alltid savnet en måte å bare slå av batterivarming på.

Muffinman

I range mode forsøker den å nå 40-42 grader passivt under kjøring, dvs ikke bruk av batterivarmer. Det er ca 10 grader høyere enn uten range mode. Masse som er endret nå med disse settpunktene, blant annet er cooling target ulikt gjennom en ladesesjon og avhengig av bl.a. SOC. Sliter med å henge helt på.

Forrige vinter varmet den batteriet til 20 grader med batterivarmer selv bare med forvarming via app, eller når man brukte "keep climate on" og stakk inn på butikken. Særdeles lite økonomisk energibruk om en bare kjører noen få kilometer til og fra jobb å bruke minst like mye på å varme batteriet som til den korte kjøreturen.  Ikke sjekket hva som skjer nå, har jo vært noen oppdateringer siden sist det var kaldt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA