Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser og nytt navn på BKK / Lyse / Bilkraft

Startet av knute, fredag 01. oktober 2021, klokken 17:58

« forrige - neste »

knute

Fra nyhetsbrev jeg fikk i dag.
Ny pris hos BKK/Bilkraft fra 04.10:

SitatI tråd med økende etterspørsel og behov for raskere utbygging av flere ladestasjoner justerer vi prisene på BKK og Lyse sine ladestasjoner fra 4. oktober 2021.

For å gi kundene en rettferdig og enkel prismodell har vi valgt å legge hovedfokus på hvor mye bilen faktisk får ladet (kWh) og mindre fokus på hvor lenge man benytter laderne. Vi fortsetter med denne prismodellen og justerer kun prisen per kWh.

BKK er en aktiv tilrettelegger i overgangen til elektriske kjøretøy. Vi bygger ut en solid ladeinfrastruktur som våre kunder kan stole på. Vi har ladere over hele Sør-Norge og bygger kontinuerlig ut nye lokasjoner.

Priser på våre ladestasjoner f.o.m. 4. oktober 2021:

Hurtiglading/lynlading: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,65 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Som vanlig ved slike meldinger oppgis så å si aldri førprisen.
Endringen er +40 øre/kWh på hurtiglading/lynlading (minuttpris er uendret), mens prisen på AC-lading er som før.

I samme nyhetsbrev meldes det om nytt navn og omprofilering:

SitatVi skifter navn til Eviny
Snart blir BKK til to merkevarer. Nettselskapet skal fortsatt hete BKK, mens resten av konsernet, inkludert våre ladestasjoner, skifter navn til Eviny.

I løpet av høsten skifter vi profil på alle våre ladestasjoner.

For spesielt interesserte kan man lese om hvorfor her: https://www.eviny.no/
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

goggo

Synd at de ikke går til ren KWh prising når de først endrer.
Men det er vel for å gjøre det vanskelig for oss forbrukere å sammenligne prisene mellom operatørene...

Nå blir det kun tillatt med ren KWh pris i Tyskland, forhåpentlig blir det snart slik i hele EU/EØS.
https://chargedevs.com/newswire/abb-chargers-meet-german-eichrecht-standard-for-transparent-dc-charging-costs/

Meanwhile, Germany developed and approved its own calibration law (known as Eichrecht), which requires that charging be paid for by the kilowatt-hour (time-based or per-session tariffs are not allowed), and that meters used for billing must be periodically calibrated and visible to customers.


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

#2
Dvs at 50 kWh ladet på 60 minutter på BKK vil nå koste meg 257,50. Lading hos Circle K vil komme på 249,50, og vil altså bli billigere enn lading hos BKK.

Ser nå at Ionity svarer på kommende konkurranse fra bl.a. Tesla sitt SuC-nettverket allerede, og tilbyr nå Ionity Passport som er en avtale til 190,- per måned, og 2,5 kr per kWh. Denne avtalen er 12 måneders bindingstid på, men er ikke avhengig av at bilen er fra et av merkene i nettverket.

Uten Ionity-avtale koster det meg 420,- for drop-in-prisen. Med denne avtalen vil første lading i måneden komme på 315,- for lading og månedsgebyret. Men neste tur samme måned vil da bare koste meg 125,-.

Med ChargeMyHyundai, så vil tilsvarende priser være 135 per måned, og 1,65 per kWh, og da 82,5+135=217,5 for første ladeøkt og 82,5 for neste.

Sorry, BKK men nå er dere i ferd med å prise dere ut av markedet for ihvertfall noen av oss.For selv om jeg ikke vil hurtiglade hver måned, så vil jeg med feriekjøring gjøre dette såpass ofte, at avtale med Ionity begynner å friste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Ren kWh prising er veien å gå nå - nyere elbiler lader relativt likt mhp tid fra 20 til 80 %.
Synes prisstrukturen er veldig rotete. Ladet på en av Bilkraft sine ladere her om dagen og det var ingen informasjon om hva det vil koste meg å lade der.  Brukte brikke og så aldri noe prisinformasjon. Først når jeg fikk regningen så jeg prisen. Samme på recharge laderen jeg var innom  - nada informasjon om hva det vil koste meg. Brukte også her brikke (we-charge kortet).  Slik det er nå kjører jeg rundt i blinde mhp kostnader. Det er rett og slett et ikke fungerende marked

goggo

#4
Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:50
Det er rett og slett et ikke fungerende marked

Nemlig, og det er slik operatørene ønsker det for å slippe priskonkurranse.
Jeg er faktisk ganske forbanna på at ikke "noen" (NAF?,  Elbilforeningen?, Forbrukerrådet?, Enova?, Justervesenet?, politikere?, andre?) tar tak i dette problemet og hjelper oss forbrukere til å oppnå et fungerende marked med en oversiktlig (=pris pr KWh) prising. 

NB: Dette er ikke først og fremst en kritikk av BKK, som  er en av de ladeoperatørene jeg setter mest pris på med sin aggressive utbygging og gode APP bl.a.
Kanskje derfor jeg ble så skuffa over at de ikke ønsker å være best i klassen når det gjelder pris-struktur også, slik de er på så mye annet.

mvh
Hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

De som lader tregt okkuperer laderne lenger, skulle bare mangle at leverandøren skal ha kompensasjon for det. Operatøren taper penger og andre må vente.

Merker dere virkelig forskjell på om det koster 249,- eller 257,- å fylle tanken en sjelden gang i blant?

automat

Sitat fra: RJK på lørdag 02. oktober 2021, klokken 03:33
Dvs at 50 kWh ladet på 60 minutter på BKK vil nå koste meg 257,50. Lading hos Circle K vil komme på 249,50, og vil altså bli billigere enn lading hos BKK.

Hvilke bilmodeller bruker en hel time på å lade 50kWh? Forutsetter nå at man ikke hurtiglader mer enn til 80%. (Som er en rimelig forutsetning i en prissammenligning)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear


elektrolux

Sitat fra: RJK på lørdag 02. oktober 2021, klokken 03:33
Dvs at 50 kWh ladet på 60 minutter på BKK vil nå koste meg 257,50. Lading hos Circle K vil komme på 249,50, og vil altså bli billigere enn lading hos BKK.

Er imponert over betalingsviljen på energi tilsvarende 5l diesel. Samtidig klager folk på prisene på fossilt drivstoff...

Får bare håpe Tesla S med livstid gratis SC får et langt liv..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: geear på lørdag 02. oktober 2021, klokken 14:10
Alle som lader på 50kW laderne til Bilkraft...  :P
Tenkte jeg forsåvidt ikke på. Men har BKK så mange 50kW ladere? Har inntrykk av det er lynladere det går i når det settes opp nye ladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

De har ganske mange 50kW, ja, overrasker meg ikke om bortimot halvparten fortsatt er 50kW. De satt opp nye 50kW i "Lyse-land" ganske sent, etter det var påbegynt utbygging av lynladere hos andre, for eksempel kun 50kW på Sinnes og Tonstad i Sirdal, ved Byrkjedalstunet, på Bryne, og i Dalen..

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 02. oktober 2021, klokken 13:18
Sitat fra: RJK på lørdag 02. oktober 2021, klokken 03:33
Dvs at 50 kWh ladet på 60 minutter på BKK vil nå koste meg 257,50. Lading hos Circle K vil komme på 249,50, og vil altså bli billigere enn lading hos BKK.

Hvilke bilmodeller bruker en hel time på å lade 50kWh? Forutsetter nå at man ikke hurtiglader mer enn til 80%. (Som er en rimelig forutsetning i en prissammenligning)
Har du tatt deg tid til å sjekke signaturen min? Der står en av de bilene. Og det gjelder og "trillingene" med samme drivlinjen. Greit, den skal klare det på 54 minutter, og er ganske ofte oppi der, men jeg rundet opp fordi ikke alle ladeøkter er alltid med optimale forhold.

Opp til 55 % kan jeg komme opp mot toppfarten, men det er ikke garantert. Så faller den med ca 65 kW opp til rundt 75 %, og faller så til 38 kW frem til 80 %.

Og 38 kWh-utgaven av markedets minst tørste elbil lader sitt lille batteri fra ca 10-80 kWh på samme tiden som jeg lader mitt 64 kWh-batteri.

Opel Ampera-E på sin side, bruker rundt 84 minutter, førdi den maks støtter 50 kWh. Og Leaf er avhengig av å finne raske ladere i et "hav" med ladere begrenset til 50 kW på ChaDeMo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på lørdag 02. oktober 2021, klokken 22:15

Har du tatt deg tid til å sjekke signaturen min? Der står en av de bilene. Og det gjelder og "trillingene" med samme drivlinjen. Greit, den skal klare det på 54 minutter, og er ganske ofte oppi der, men jeg rundet opp fordi ikke alle ladeøkter er alltid med optimale forhold.

Opp til 55 % kan jeg komme opp mot toppfarten, men det er ikke garantert. Så faller den med ca 65 kW opp til rundt 75 %, og faller så til 38 kW frem til 80 %.

Og 38 kWh-utgaven av markedets minst tørste elbil lader sitt lille batteri fra ca 10-80 kWh på samme tiden som jeg lader mitt 64 kWh-batteri.

Opel Ampera-E på sin side, bruker rundt 84 minutter, førdi den maks støtter 50 kWh. Og Leaf er avhengig av å finne raske ladere i et "hav" med ladere begrenset til 50 kW på ChaDeMo.
64kWh x 0,8 = 51,2kWh. Jeg syns du har bra guts når du kjører inn på ladestasjon med kun 1,2kWh igjen på batteriet. Har du mer enn det får du ikke plass til 50 kWh innenfor 80% De fleste av de andre bilene du nevner har heller ikke plass til 50kWh innenfor 80%

Totalprisen blir derfor lavere enn regnestykket viser, selv om ikke kWh-prisen blir det.

Litt flisespikking fra min side, men slike regnestykker bør være så relevante som mulig. Jeg tenkte forøvrig på lynlading, siden det er det jeg har sett mest av hos BKK. På 50kW ladere (som BKK har fler av enn jeg trodde) har regnestykket ditt relevans.

(Signaturer syns ikke i Tapatalk)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#13
Sitat fra: automat på søndag 03. oktober 2021, klokken 00:01
Sitat fra: RJK på lørdag 02. oktober 2021, klokken 22:15

Har du tatt deg tid til å sjekke signaturen min? Der står en av de bilene. Og det gjelder og "trillingene" med samme drivlinjen. Greit, den skal klare det på 54 minutter, og er ganske ofte oppi der, men jeg rundet opp fordi ikke alle ladeøkter er alltid med optimale forhold.

Opp til 55 % kan jeg komme opp mot toppfarten, men det er ikke garantert. Så faller den med ca 65 kW opp til rundt 75 %, og faller så til 38 kW frem til 80 %.

Og 38 kWh-utgaven av markedets minst tørste elbil lader sitt lille batteri fra ca 10-80 kWh på samme tiden som jeg lader mitt 64 kWh-batteri.

Opel Ampera-E på sin side, bruker rundt 84 minutter, førdi den maks støtter 50 kWh. Og Leaf er avhengig av å finne raske ladere i et "hav" med ladere begrenset til 50 kW på ChaDeMo.
64kWh x 0,8 = 51,2kWh. Jeg syns du har bra guts når du kjører inn på ladestasjon med kun 1,2kWh igjen på batteriet. Har du mer enn det får du ikke plass til 50 kWh innenfor 80% De fleste av de andre bilene du nevner har heller ikke plass til 50kWh innenfor 80%

Totalprisen blir derfor lavere enn regnestykket viser, selv om ikke kWh-prisen blir det.

Litt flisespikking fra min side, men slike regnestykker bør være så relevante som mulig. Jeg tenkte forøvrig på lynlading, siden det er det jeg har sett mest av hos BKK. På 50kW ladere (som BKK har fler av enn jeg trodde) har regnestykket ditt relevans.

(Signaturer syns ikke i Tapatalk)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk, dette er inkludert ladetap, som man og må betale for. Jeg har flere ganger ladet noe over 50 kWh på "nært 0" til 80 %, og det uten å ligge skremmende kritisk lavt. Faktisk, de aller fleste hurtig/lynladingene kommer over 50 kWh i praksis. Med 6 minutter forskjell (altså om jeg regner 54 minutter istedet for 60 minutter) så sparer jeg i det tilfellet 7,50 på tiden.

Men når realiteten er at det fort går 52 kWh som jeg må betale for, så øker det prisen med 7,30 på reelt ladet strøm. Vil si dette er flisespikking på høyt nivå. Men OK, jeg tar at jeg gjorde regnestykket 0,30 øre dyrere for BKK, dersom jeg faktisk klarer meg på 54 minutter.

Dog, fra lav SoC til 80 %, så er det ikke uvanlig at det går opp til 60 minutter, og noen ganger over og, om jeg ikke rekker å få full fart i det området jeg skulle fått det.

Men ja, jeg har og ankommet ladestasjon med både 0 og 4 % igjen, men da var jeg helt klar på hvor jeg var i løypa på disse. Fra ca 4 % slutter forresten bilen min å vise %-sats og km igjen, så det er vel kun en eller to ganger jeg har vært så lavt.

Ble faktisk litt overasket i sted, for jeg svarte i en Tesla-tråd. Der viste det seg at NAF/Motor sin ladetest sommer 2020 ga ca 50 minutter ladetid på TMX LR, en bil jeg trodde var betydelig raskere å lade enn min.

Hurtiglading på 50 kW skal ta 75 minutter, så med det i tanke, så betaler jeg heller litt mere for å spare de 15-20 minuttene, og regne-eksempler har vist meg at det er lite og intet å spare i kroner og ører, og hos noen operatører er det og dyrere. Så, nei takk. Den lader sakte nok som det er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

shb

Har dere aktivert ladebonus hos BKK? Den gir 10%, som trekkes fra på lading nr 10.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA