Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 02. september 2020, klokken 23:23
MB sin pris hadde jeg faktisk kunne akseptere, om den stemmer. Sammenlignet med pris hos Circle K som tar 4,99 per kWh, så tjener man altså (4,99-3,04) 1,45 per kWh lynladet. Deler man 899 på 1,45 så får man at man må lade 620 kWh i året, eller 51,67 kWh i måneden. Dvs, på en lading fra 10-80 % (56 kWh) så tjener MB-eierne dette inn helt og fullstendig, og med ca 6,28 "til overs".
Utfordringen med Ionity er at de er så lite utbredt og har så få ladere pr ladestasjon at man ikke kan lade utelukkende på de.

Hadde "lad så mye du vil" for 30 Euro hos Ionity i sommer, men ladet like mye på BKK som Ionity grunnet kø og mangel på ladestasjoner.

IMO passer disse abonnementene best for de som hovedsaklig ferdes langs veier hvor Ionity er godt utbygd, og gjerne bruker bilen i.f.m. jobb.

Ironisk nok favoriserer prismodellen til Ionity biler som lader sakte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. september 2020, klokken 06:38
Sitat fra: RJK på onsdag 02. september 2020, klokken 23:23
MB sin pris hadde jeg faktisk kunne akseptere, om den stemmer. Sammenlignet med pris hos Circle K som tar 4,99 per kWh, så tjener man altså (4,99-3,04) 1,45 per kWh lynladet. Deler man 899 på 1,45 så får man at man må lade 620 kWh i året, eller 51,67 kWh i måneden. Dvs, på en lading fra 10-80 % (56 kWh) så tjener MB-eierne dette inn helt og fullstendig, og med ca 6,28 "til overs".
Utfordringen med Ionity er at de er så lite utbredt og har så få ladere pr ladestasjon at man ikke kan lade utelukkende på de.

Hadde "lad så mye du vil" for 30 Euro hos Ionity i sommer, men ladet like mye på BKK som Ionity grunnet kø og mangel på ladestasjoner.

IMO passer disse abonnementene best for de som hovedsaklig ferdes langs veier hvor Ionity er godt utbygd, og gjerne bruker bilen i.f.m. jobb.

Ironisk nok favoriserer prismodellen til Ionity biler som lader sakte.

> Ironisk nok favoriserer prismodellen til Ionity biler som lader sakte.
Ja, skullle jeg lade hybriden med Ionity ville det tatt tre timer og kostet rundt 70,- uten avtale.
Da har det blitt mange sure fjes rundt laderen!

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Orbit

Hvilken hybrid er det? Jeg kjente ikke til at det finnes hybrider med CCS-kontakt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#513
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. september 2020, klokken 08:35
Hvilken hybrid er det? Jeg kjente ikke til at det finnes hybrider med CCS-kontakt.
Er vel flere blant de nyere modellene med rekkevidde over 50 km etter WLTP-standarden som kan hurtiglades over CCS, men maks støttet effekt er vel 50 kW. Se linken fra Fastned på spørsmål om PHEV og hurtiglading:

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/205694697-Can-I-charge-at-Fastned-with-my-plug-in-hybrid-

Which plug-in hybrids are able to fast-charge at Fastned?Although most plug-in hybrids are not able to fast-charge, these plug-in hybrids are able to charge at Fastned:Mitsubishi Outlander PHEV (max. charge speed 22 kW)

       
  • Polestar 1 (max. charge speed 50 kW)

       
  • Mercedes GLE 350 de (max. charge speed 65 kW)

       

  • Mitsubishi sin Outlander PHEV kan hurtigladens med ChaDeMo. Og tipper at flere fra MB og BMW vil få støtte for dette på de som har de største batteriene
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Orbit på onsdag 02. september 2020, klokken 22:53
På månedsfaktura er det 25% norsk MVA på lading i Norge, og for tiden 16% tysk MVA (mot normalt 19%) på abonnementet. Abonnementet er en tjeneste for hele Europa, så det da kanskje likevel innenfor?

Er nok ikke helt innenfor... Har du mobilabonnement, kan det brukes i hele Europa, men du må likevel betale mva. til Norge. Her er norske skatteregler klare.

Dette sier Skattetaten: "Privatpersoner i Norge, som ikke er næringsdrivende, må betale merverdiavgift når de kjøper elektroniske tjenester fra utlandet (e-moms). Det er den som tilbyr elektroniske tjenester som har ansvaret for beregning og betaling av norsk merverdiavgift."

Synes det er oppsiktsvekkende at Møller tør å tilby denne tjenesten i Norge, mens mva går til Tyskland.


Greit nok at EnelX i Italia ikke har dette på stell, men den største aktøren i bilmarkedet i Norge burde holde orden i sysakene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Maxwell_400

#515
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. september 2020, klokken 08:35
Hvilken hybrid er det? Jeg kjente ikke til at det finnes hybrider med CCS-kontakt.
Nei det har du rett i! Tenkte ikke på det! Min etron har vanlig type 2.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

tkjoerlaug

Fikk akkurat mail om at Ionity reduserer ladepris fra 3.20kr til 1.85kr for Audi Charging service transit-abonnement (8.40kr uten abonnement).

Jeg har abonnementet akkurat nå da jeg fikk 1års gratis abonnement gratis med bilen, men synes de kutter i "feil ende" her. De burde kuttet månedspris i stedet for kWh-pris.


ThomasEL

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 11. september 2020, klokken 07:09
Fikk akkurat mail om at Ionity reduserer ladepris fra 3.20kr til 1.85kr for Audi Charging service transit-abonnement (8.40kr uten abonnement).

Jeg har abonnementet akkurat nå da jeg fikk 1års gratis abonnement gratis med bilen, men synes de kutter i "feil ende" her. De burde kuttet månedspris i stedet for kWh-pris.

Ser forøvrig ut til at dette er et "varig" kutt Audi gjør. Altså at det ikke er knyttet til den midlertidige momsreduksjonen, slik det lille kutte i abonnementspris er. Slik tolker i alle fall jeg det.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Hadde gjerne sett at Ionity selv stod for en abonnementsordning for "oss andre", gjerne med noe i området til MB sin prisstruktur. Ville jo trodd de selv hadde sett hensikten med å få bedre utnyttelse av kapasiteten.


Alternativt at Hyundai/Kia får ut fingeren og kommer med et tilbud til oss som har noe på disse laderne å gjøre, og ønsker å bruke dem. Det er fortrinnsvis pris som er flaskehals nå, og at det gjerne skulle vært nda flere steder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Storg

Sitat fra: RJK på fredag 11. september 2020, klokken 14:48
Hadde gjerne sett at Ionity selv stod for en abonnementsordning for "oss andre", gjerne med noe i området til MB sin prisstruktur. Ville jo trodd de selv hadde sett hensikten med å få bedre utnyttelse av kapasitet.

Ionity håper nok at noen andre gjør dette. De ønsker i utganspunktet å kun levere infrastruktur. Men nå som fortum har delt infrastruktur og salg/marked kan det jo være at noe skjer. Bør være noen som vil lage en pakke av ionitu og fortum sitt nett.

Maxwell_400

Ny ordning fra Ionity, Ionity passport

190,-/mnd + 2.50/kWh
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Orbit

Legg merke til at det er forskjellige priser per land. Sverige er 3,50 SEK/kWh, Danmark 2,50 DKK/kWh. mens Euro-sonen er 0,35 €/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

DeepFu

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:01
Ny ordning fra Ionity, Ionity passport

190,-/mnd + 2.50/kWh

Blir vel rettere å si 2280 kr i året + 2,50 - 3,50/kWh siden det er et årlig abonnement.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA