Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe nå eller vente?

Startet av stefn92, fredag 01. oktober 2021, klokken 13:47

« forrige - neste »

DeepFu

På lav SoC (godt under 10%) etter nesten 30 mils kjøring uten stopp var vi så vidt oppe på 130kW før det falt ganske raskt igjen, og kom under 100kW før 50%. Og det var alene på V3 lader. Og ja, vi navigerte til laderen fra starten av, og det var så vidt den forvarmet, så forutsetter at batteriet var varmt nok. Glemte selvfølgelig å ta tiden for å sammenligne, men TM3 fra 2019 lader merkbart raskere. Både ved å gå høyere i starten, og holder koken lengre. Har sett noen grafer som sammenliknet ladekurve på TM3-USA og TMY-MiC, og forskjellen er dramatisk.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 10:21
På lav SoC (godt under 10%) etter nesten 30 mils kjøring uten stopp var vi så vidt oppe på 130kW før det falt ganske raskt igjen, og kom under 100kW før 50%. Og det var alene på V3 lader. Og ja, vi navigerte til laderen fra starten av, og det var så vidt den forvarmet, så forutsetter at batteriet var varmt nok.
Det der er ikke fasiten, den skal peake på mye mere enn 130kW. Batteriet var nok for kaldt uansett. Vi har TM3 med samme batteriet som i Y og vi ser peak effekt på rundt 200kW.

Men poenget består, den dropper av mye raskere. En 2019 TM3 kan holde 250kW helt til 25% før den dropper av. Den ligger og høyere oppover ladekurven,  men over 50% SOC er det ikke store forskjellen.

Det som er synd er at også dagens 82kW batterier er dårligere enn 2019/2020 batteriene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Jeg vet det ikke er fasit, og at under mer optimale forhold ville den ha ladet litt fortere helt i starten. Differansen blir også mindre jo høyere SoC er, men TM3-USA lader likevel konsekvent raskere hele veien. Og over lange avstander med flere ladinger vil det utgjøre en merkbar forskjell. For noen er det selvfølgelig helt uproblematisk fordi de aldri kjører veldig langt, eller tar lange pauser. For oss som prioriterer å komme lengst mulig på kortest mulig tid, og "alltid" venter på at ladingen skal bli ferdig så betyr det noe. Det ville vært et konstant irritasjonsmoment som ville tatt bort mye av gleden med bilen. Og da kan jeg heller vente på noe "bedre".
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 10:41
For noen er det selvfølgelig helt uproblematisk fordi de aldri kjører veldig langt, eller tar lange pauser. For oss som prioriterer å komme lengst mulig på kortest mulig tid, og "alltid" venter på at ladingen skal bli ferdig så betyr det noe. Det ville vært et konstant irritasjonsmoment som ville tatt bort mye av gleden med bilen.
Er helt enig med deg. For oss funker det til vanlig bruk i Norge, men ved trekking av stor (høy) tilhenger eller kjøring nedover Europeiske motorveier blir det for dårlig.

Nå påstod nettopp en servicetekniker fra Tesla at de fremdeles "kalibrerer" ladingen av dette batteriet, og at det vil få bedre ladeprofil etter hvert. Men det tror jeg egentlig ikke så mye på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Forstår skepsisen, men er det noen grunn til å ikke tro på det?

Det har de gjort flere ganger før, blant annet på X75en vi hadde. Etter 1-2 år så gikk den fra maks ladehastighet på 101kW til 131kW.

Problemet her er at Tesla har solgt Y med 270 km på 15 min uten forbehold overhodet, verken til kjøretid, navigering til SuC eller SoC, så man har forventninger som langt overgår virkeligheten. Andre elbilprodusenter har lignende lovnader, men tar forbehold om optimale omstendigheter og så videre.

Hvis det blir langtur nå i høstferien, og vi opplever maks 130kW etter lang kjøretid, så blir det selvfølgelig meldt inn som reklamasjon.

Diravi

#20
Sitat fra: Radial på fredag 01. oktober 2021, klokken 23:07

Skulle jeg venta på TMY fra Berlin, ville det vært for en litt mykere fjæring, litt mer støyisolert bil med litt mer aluminium og derfor litt høyere nyttelast. Rekkevidden er grei for meg som den er i dag.
Tror dog Berlin handler mer om lakk og rekkevidde, resten blir fra forbrukersynspukt likt.

Vi utsatte til Berlin, av disse grunnene, selv om jeg er klar over at det er en sjanse for at det ikke blir noen endring. Men vi tåler å vente. Garantien er uansett gått ut på Sen, så blir ikke noe vesentlig endret regnestykke på restverdien på den. Og den fungerer fortsatt fint.

Nyttelast er den viktigste årsaken til at vi venter og ser om det kommer forbedringer. Komfort er også viktig, men muligens kunne vi levd med dagens fjæring om nødvendig. Batteriet fra Kina kunne vi levd fint med. Dog sannsynligvis er det nettopp det vi får endret med å vente. I hvert fall at det blir 82 kWh.

Håpet? At Tesla gjør alvor av å tilby luftfjæring som tilvalg når Berlin-produksjonen kommer i gang. For med luftfjæring tror jeg ikke bare komforten blir bedre, men sjansen for større nyttelast øker også. Men alt er spekulasjoner.  Men siden Sen gjør nytten så lenge kan vi lett koste på oss de månedene og se om det er hold i spekulasjonene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

PKEllefsen

Sitat fra: Bzzlink på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3




Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

thorerik

Det blir vel mer og mer åpenbart at det kommer en kraftig prisreduksjon på bilen i tiden fremover.

Nå har de inkludert 20" Induction og endret til sort std farge i Kina, til en pris på 477 000,-
Så snart vi får gang på tyskland så forsvinner eu`s 10% skatt på importerte kjøretøy og de får ett overskudd av biler.

Har en lyst til å begrense verditapet så bør en vente til q1 salget i mars, ta gjerne ut en "inventory" som er rabattert med 10-20 000,-   :)

DeepFu

Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35



Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Skulle ønske slike grafer også hadde en tidsakse. Det hadde nok tydeliggjort forskjellen i enda større grad.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

PKEllefsen

Sitat fra: DeepFu på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:59
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35



Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Skulle ønske slike grafer også hadde en tidsakse. Det hadde nok tydeliggjort forskjellen i enda større grad.

Hadde absolutt være en fordel...
Ser ut til at den røde kurven holder seg rundt 20-40% lavere enn den blå. Om vi da sier at den blå kurven bruker 17 min til 50%, så vil den røde kurven ca. bruke 22 min. Antagelig ikke helt riktig, men ser for meg at det kan brukes for å få en viss anelse om hva tallene betyr.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

JLindberg

Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35
Sitat fra: Bzzlink på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3




Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Interessant og deprimerende. Tesla må virkelig oppe seg med batteriet i MY. Kan ikke kjøpe en MY når det er åpenlyst at det er dårligt batteri Tesla bruker.

Har du en kilde på denne graf?

PKEllefsen

Sitat fra: JLindberg på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:30
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35
Sitat fra: Bzzlink på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3




Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Interessant og deprimerende. Tesla må virkelig oppe seg med batteriet i MY. Kan ikke kjøpe en MY når det er åpenlyst at det er dårligt batteri Tesla bruker.

Har du en kilde på denne graf?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-eu-charging-performance.237905/
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

ToWalkOrDrive

Jeg er i hvert fall sykt imponert over rekkevidden på Model Y...nesten så jeg ikke skjønner det er mulig med så "lite" batteri kombinert med så stort areal. Men kan jo fort bli enda bedre hvis de hiver inn 82kWh batteri på neste forsendelse.
https://youtu.be/55NG13FBnUM
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:17
Sitat fra: DeepFu på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:59
Skulle ønske slike grafer også hadde en tidsakse. Det hadde nok tydeliggjort forskjellen i enda større grad.

Hadde absolutt være en fordel...
Ser ut til at den røde kurven holder seg rundt 20-40% lavere enn den blå. Om vi da sier at den blå kurven bruker 17 min til 50%, så vil den røde kurven ca. bruke 22 min. Antagelig ikke helt riktig, men ser for meg at det kan brukes for å få en viss anelse om hva tallene betyr.
Bjørn har videoer som viser dette, først gammel Model 3 vs. 2021 med 77kWh:

https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec

Og her er gammel Model 3 vs. ny 2021 med 82kWh, om en ønsker å sammenligne den også:

https://www.youtube.com/watch?v=7raHzMqyJQ0

Om noen gidder å bruke litt tid her så går det nok an å få et bilde av forskjellene. Er nok ikke noen grunn til å tro at det er annerledes på Model Y enn på Model 3.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:05
Om noen gidder å bruke litt tid her så går det nok an å få et bilde av forskjellene. Er nok ikke noen grunn til å tro at det er annerledes på Model Y enn på Model 3.
Nei, eneste forskjellen vil være når TMY kommer med 82kWh batteri. Det vil da være LG, 82kWh batteriet på TM3 har frem til nå vært Panasonic (MIA).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA