Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe nå eller vente?

Startet av stefn92, fredag 01. oktober 2021, klokken 13:47

« forrige - neste »

stefn92

Vi har bestemt oss for å bestille oss en Tesla model Y. Har lest en del på nett og diverse forumer at endringer på batteri, lakk osv er på trappene ved oppstart i Berlin. Vi har tiden på vår side, så det haster ikke med bestilling.
Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt å vente på at produksjonen skal starte i Berlin med de nye oppdateringene på produksjonen, eller om dagens versjon av model Y er verdt å kjøpe? Hva hadde folk her inne gjort?

sjokomelk

Det er allerede en haug med tråder som omhandler dette her inne. Søk på "Berlin" i søkefeltet oppe til høyre, så finner du masse meninger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

lars667

Berlin tror jeg at jeg ville ventet med et år eller to uansett, kan bli innkjøringsproblemer. Både med ny fabrikk og ny konstruksjon. Men det ryktes jo om større batteri fra q4 i Kina... vi som kjøpte til fullpris i q3 var nok ikke de smarteste...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

andy99

Hadde nok ventet til det var bekreftet nytt større batteri i norge. Kanskje t.o.m etter at noen hadde fått testet ladehastighet på det nye batteriet fra kina. Dagens batteri har jo ikke de beste prestasjoner...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Fleur

Sitat fra: lars667 på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:22
Berlin tror jeg at jeg ville ventet med et år eller to uansett, kan bli innkjøringsproblemer. Både med ny fabrikk og ny konstruksjon. Men det ryktes jo om større batteri fra q4 i Kina... vi som kjøpte til fullpris i q3 var nok ikke de smarteste...
Hva med oss som kjøpte nylig men får den levert i november/desember?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

lars667

Tipper dere enten får lavere pris eller større batteri. Men det er jo bare vill gjetting.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rosstopher

Sitat fra: Fleur på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:31
Sitat fra: lars667 på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:22
Berlin tror jeg at jeg ville ventet med et år eller to uansett, kan bli innkjøringsproblemer. Både med ny fabrikk og ny konstruksjon. Men det ryktes jo om større batteri fra q4 i Kina... vi som kjøpte til fullpris i q3 var nok ikke de smarteste...
Hva med oss som kjøpte nylig men får den levert i november/desember?

Dere er kanskje heldige og får 82 kWh batteri.

Bruker på forumet moby666 mente han skulle få en skriftlig bekreftelse fra Tesla på at alle bilene som sendes fra Kina til Europa i all fremtid var like, men vi hørte ikke noe mer om det, så jeg antar at det ikke skjedde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Fleur

Sitat fra: lars667 på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:50
Tipper dere enten får lavere pris eller større batteri. Men det er jo bare vill gjetting.
Prisen er vel den som er avtalt allerede? Kan den endres nedover?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Fleur på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:55
Sitat fra: lars667 på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:50
Tipper dere enten får lavere pris eller større batteri. Men det er jo bare vill gjetting.
Prisen er vel den som er avtalt allerede? Kan den endres nedover?

Den kan. Om det er sannsynlig eller ikke har blitt diskutert ad nauseam i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54372.495
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

snhansen

Det vil alltid være noe nytt å vente på... Har du lyst på en model Y så kjøp den nå. Velprøvd batteri som fungerer fint for de fleste, med gode ytelser i dagens marked.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

PKEllefsen

Sitat fra: stefn92 på fredag 01. oktober 2021, klokken 13:47
Vi har bestemt oss for å bestille oss en Tesla model Y. Har lest en del på nett og diverse forumer at endringer på batteri, lakk osv er på trappene ved oppstart i Berlin. Vi har tiden på vår side, så det haster ikke med bestilling.
Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt å vente på at produksjonen skal starte i Berlin med de nye oppdateringene på produksjonen, eller om dagens versjon av model Y er verdt å kjøpe? Hva hadde folk her inne gjort?

Om dere ikke har noe hast, og ikke taper penger på å vente med å kjøpe elbil (om dere kjører fossil fra før av), så er det nok best å vente et år til. Tesla gjør forbedringer hele tiden, jo lenger du kan vente, jo bedre produkt får du. Er sikkert en liten sannsynlighet for MVA innfasing fra 2023 også, så sent 2022 er nok en god tid å kjøpe 👍
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Ampéreson

Sitat fra: PKEllefsen på fredag 01. oktober 2021, klokken 21:53
Om dere ikke har noe hast, og ikke taper penger på å vente med å kjøpe elbil (om dere kjører fossil fra før av), så er det nok best å vente et år til. Tesla gjør forbedringer hele tiden, jo lenger du kan vente, jo bedre produkt får du. Er sikkert en liten sannsynlighet for MVA innfasing fra 2023 også, så sent 2022 er nok en god tid å kjøpe 👍

Tenker motsatt av deg jeg faktisk, det er best å sikre seg nå og heller oppgradere om det er noe som frister mer senere. Det er en viss risiko for at den nye regjeringen kan gjøre en Tesla dyrere fra og med nyttår. Dette får vi ikke vite før statsbudsjettet legges frem, men om det blir dyrere (som jeg ikke tror det blir) så blir ordrebøkene til alle elbilprodusenter fulle på ett blunk. Selv bestillte jeg en rød Model Y Performance med FSD i 2019, i mellomtiden har jeg tatt imot en (made in China) Model Y bare for å sikre meg en og fordi det er så innmari god bil.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Radial

#12
Med mindre du er en som kjører 30k i måneden, tror jeg dagens TMY fra Kina er ett helt greit valg i dagens marked.
Oser ikke veldig tysk kvalitet over MEB trillingene, som knapt kan leveres og er eneste sammenlignbare modeller (MachE er mindre, ikke taklast og lav hengervekt).

Skulle jeg venta på TMY fra Berlin, ville det vært for en litt mykere fjæring, litt mer støyisolert bil med litt mer aluminium og derfor litt høyere nyttelast. Rekkevidden er grei for meg som den er i dag.
Tror dog Berlin handler mer om lakk og rekkevidde, resten blir fra forbrukersynspukt likt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DeepFu

Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Bzzlink

Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA