Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?

Startet av BubbaJoFet, torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: electric_marvin på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:11
Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.

Prøvde du å skyve på andre seterad sånn at du sammenlignet bagasjerommet med samme benplass? Hadde vært gøy å se noen mål, eller en praktisk test av plassen i XC90 T8 og noen andre bensin/diesel biler.

Mitt største ankepunkt er mangelen av delingsnett i ES8.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Silisium

#76
hei

for min del, som valgte Signatur og er fornøyd med det, var pitchen den økte garantien, samt de 4 år med gratis service. En no-brainer for min del. Jeg er veldig fornøyd med bilen, kommer fra Skoda Kodiaq.

electric_marvin

Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 23:05
Sitat fra: electric_marvin på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:11
Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.

Prøvde du å skyve på andre seterad sånn at du sammenlignet bagasjerommet med samme benplass? Hadde vært gøy å se noen mål, eller en praktisk test av plassen i XC90 T8 og noen andre bensin/diesel biler.

Mitt største ankepunkt er mangelen av delingsnett i ES8.

Ja forsøkte å skyve på andre seterad. I fremste posisjon synes jeg det ble litt for trang beinplass til barna, men dybden er forsåvidt godkjent. Men ES8 opplevdes som betraktelig smalere, hjulbuene virker til å ta en del av plassen sammenlignet med XC90'n samt at profilen på taket er noe mer rett på volvo mens ES8 "synker" litt og gjør nok noe med "plass-inntrykket". Men for all del, kan jo alltids pakke en bag mindre til neste ferie uten at noen lider noen stor nød  :)
Manglende delingsnett er også et minus for min del, setter alltid på det når vi pakker bilen for tur.

BubbaJoFet

Sitat fra: Silisium på torsdag 04. november 2021, klokken 09:39
hei

for min del, som valgte Signatur og er fornøyd med det, var pitchen den økte garantien, samt de 4 år med gratis service. En no-brainer for min del. Jeg er veldig fornøyd med bilen, kommer fra Skoda Kodiaq.
Godt å høre, og gratulerer med ny bil. Ble det BaaS?

Silisium

Hei, det ble Baas.

Resonnerer at det er flere kjøpere av en bruktbil med top notch elbatteri, enn en tilsvarende dyrere bruktbil med samme "ihjelladet" elbatteri. (eks. taper 200' på X år, så tror jeg det er flere kjøpere i 400 -segmentet enn 600 segmentet, selv om jeg betaler en premium på leie av batteri i måneden)

Med de dyre strømprisene som er nå, hjelper de 600kwh gratis lading i måneden godt på den månedsleien jeg vil få (etterhvert 1400kr for 75kwh).

BubbaJoFet

Samme jeg har kommet frem til, samt at jeg har sansen for BaaS som konsept. Så for en se om en gidder å dra opp på Ensjø i helgen og skifte batteri som en fast sak.

Silisium

hei - det er jo individuelt, men jeg har hurtiglader ved siden av min arbeidsplass, slik at blir å benytte meg av de 600kw hver måned, gratis:)

elektro

Sitat fra: Silisium på tirsdag 09. november 2021, klokken 11:36
hei - det er jo individuelt, men jeg har hurtiglader ved siden av min arbeidsplass, slik at blir å benytte meg av de 600kw hver måned, gratis:)

Hvilke hurtigledere gjelder dette på?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Avtalen for BaaS sier kWh kan brukes ved batteribytte eller NIO ladestasjoner.

reilli

Er det noen som kan forklare meg avtalen med batteri leie?
-BaaS: skjønner, man kan bytte batteri 6 x per måned.
-Kan man alternativt lade hvor som helst totalt 600 kW per mnd?
-Hva er dette med Pioneer...?

BubbaJoFet

#85
Sitat fra: reilli på torsdag 13. januar 2022, klokken 19:43
Er det noen som kan forklare meg avtalen med batteri leie?
-BaaS: skjønner, man kan bytte batteri 6 x per måned.
-Kan man alternativt lade hvor som helst totalt 600 kW per mnd?
-Hva er dette med Pioneer...?
Kan prøve, men må nesten begynne med Pioneer.

Pioneer er en fordel de som kjøper Signature edition (har "bedre" interiør, HUD, oppgradert stereo, 20 eller 21 tommers felger, massasje i setene) innen 01.03.2022 får.
På BaaS er det 6X bytter, 600 kWh strøm mot 2X bytter og 200 kWh strøm, alt hver måned.

På bilen gir Pioneer en serviceavtale i 4 år med henting og levering og 15GB data i måneden i 4 år (std er 8 GB i 4 år)

De 600/200 kWh kan i følge avtalen kun brukes ved batteribytte eller NIO hurtigladere. I utgangspunktet var det planlagt at man skulle kunne lade fritt via plugsurfing brikken ut 2022. Det har ikke skjedd enda. Men en kan lade gratis uten begrensninger fra Koble via NIO app, og en får med ladebrikke "forhåndsbetalt" med 2000 kroner. Hvor lenge de 2000 skal vare vet jeg ikke, bruker Kople primært grunnet tilgjengelighet i Bærum.

Spør du meg er fordelene med Pioneer avtalen såpass gode at skal en velge BaaS så dekker de ekstra 80 000 fra standard edition seg inn. Service avtalen inkluderer alle slitedeler og kan fort være verdt en del. 600 kWh bør holde til 1800-2500 km pr måned. Merk at Kople beta testingen er åpen for alle NIO eiere, ikke kun BaaS. Men vil tro at på sikt kan dette bli en løsning for å få brukt de 600 kWh for BaaS kunder.

Skal en ikke ha BaaS, sparer en 80 000 på standard edition og er antagelig det beste kjøpet. Alt som er veldig bra med bilen er i standard utgaven, luftfjæring, ventilerte seter, sikkerhetssystemer, over 550 hk, akustisk sideruter, brembo bremser, panorama tak osv.

Prismodellen for å veksle inn batteri fra 75-100/150 kWh er ikke klar, men det skal bli mulig å både selge batteriet til ett større eller overgang til BaaS på sikt.

reilli

Supert, takk for utfyllende og gode svar!

Er jo en spennende bil! Skal ha den i tankene når vi skal bytte... Må innrømme at den blir mer interessant når den kommer med 150 kW batteri. Rekkevidden (i kulda eller på motorvei) er litt lav IRL...

BubbaJoFet

#87
Så bra. 
NAF vintertest kommer om 2 ukers tid, der er ES8 med og kan gi en indikasjon på hva vinterrekkevidden med 150 kWh batteri kan bli.
Er en, som meg, glad i komfort, nok kraft og plass, er ES8 ett godt alternativ.

elektro

Vintertesten ble jo veldig bra. Over 11,5 mil lenger enn BMW iX40 og lenger enn både IONIQ 5, ID.4 og ENYAQ. Den hadde også slått e-tron 55, selv om det må nevnes at løypa er noe spesiell da veldig mange faller fra opp til Hjerkinn på ca. 1000 moh og 380 km. kjørt. ES8 har tydeligvis har kommet seg over toppen og noen mil til ned til Folldal. Uten å starte den diskusjonen her også. 8) ES8 kom uansett lengst av de nevnte - og lenger enn veldig mange andre.

Det er bra, for den er ikke den som lader fortest. Men med rekkevidde, en ganske flat ladekurve, aktiv batterivarming har jeg fornyet tro på bilen. Det som gjør den unik er at den er ordentlig stor, komfortabel og SUV'ete - samtidig som den ikke koster et syvsifret beløp. At andre biler kan kjøre 10-20 minutter raskere fra Oslo til Trondheim, lever jeg fint med. (Det kommer jo også 20+ batteribyttestasjoner i år, med den første på lufta allerede, som fort kan snu situasjonen. Noen mener jo det er en game changer. Jeg ser mer på det som en bonus.)

Jeg er fristet, men egentlig mest av standardutgaven, fordi jeg ikke ønsker å betale noe særlig for Nomi, HUD, selvkjøring og oppgradert stereo. Signatur dealen frister jo litt, og hjemmelader og 4 år service er jo verdt 10-20.000, men den gratis hurtigladingen klarer jeg ikke å nyttegjøre meg av. Data har jeg nok av.

Finner ikke igjen den komplette oversikten over inkludert utstyr/spesifikasjoner for de to utgavene. Ligger den ute? Er det noe jeg har glemt som man går glipp av? Vet det også er "nappa kunstskinn" og sort alcantara taktrekk på Signatur. Men 21-tommers hjul vil jeg ikke ha og inntil nylig var jo ekte skinn regnet som finere, så... Er brunfargen på disse lik? Noen som vet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Hyggelig at du er på glid, ha bare i tankene at Etron nok er en vassere kjøreopplevelse, selv om ES8 har en bedre akselerasjon.

Skal en ha BaaS så ble regnestykket mitt;
Oppgradert til 20 tommer - 13000
Serviceavtale 4 år - 20-40000 (inkluderer slitedeler)
Hurtiglading ved 300 kWh i måneden, 1200 kWh@5 NOK - 6000 per år
Sier en 4 år så blir det 30+24+13=67 000.
Da synes jeg 13000 var verdt det for HUD og oppgradert stereoanlegg.

Tror interiøret er temmelig likt både i kvalitet og utseende mellom de to versjonene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA