Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?

Startet av BubbaJoFet, torsdag 30. september 2021, klokken 17:55

« forrige - neste »

ctr46

Jeg skal forsøke å svare på spørsmålene etter at jeg får bil  :)

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?

Stemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Finnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.
.

BubbaJoFet

Spennende, ikke lenge til, om du har valgt en lagerbil.

Venter på svar på kjøp av batteri og om de kan bytte til 20 tommer sommerdekk på lagerbilen jeg har sett meg ut.

amado88

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?
Ingenting spesielt å si på utlevering - den var bra, den  :+1:
Hjemmelader har jeg annen løsning på, så det kan ikke jeg svare på.
Veldig fornøyd med vinterdekkene - det er bra støydemping!

SitatStemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Tror det stemmer hvis du har BaaS. Det har ikke jeg, men mener det ble nevnt som en del av BaaS, ja.

SitatFinnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.

Tilbakekjøp av batteri, evt kjøp av batteri senere - NIO har ikke betingelsene helt klare for dette enda slik jeg forstår det. Jeg skjønner at noen vil ha alt slikt klart før man evt kjøper, men jeg har kjøpt litt på tillit til at dette vil komme på plass på en nogenlunde fair måte. Ikke veldig viktig for min del uansett.

Siden jeg har kjøpt batteri, ble jeg forklart at man grovt sett tar utgangspunkt i en estimert levetid på batteriet på 8 år. Prisen på 100 kwh er 160k NOK. Dersom du da selger batteriet tilbake til NIO etter 1 år for å bytte til BaaS, så kjøper de det for 140k NOK. Dette var selvfølgelig muntlig men sier litt om hvordan det er tenkt.

Ellers: Det mange ikke helt merker seg med NIO er at de er på et HELT ANNET NIVÅ enn andre premium-merker når det kommer til service. Da TeslaBjørn trengte hjelp med lading i Tromsø og NIO flyr opp teknikere for å fikse det er det lett å si "Han er presse, selvfølgelig gjør de det". Min opplevelse er at de hadde gjort det samme for meg hvis jeg var i samme situasjon. NIO er ekstremt service-minded, og dette gjennomsyrer hele konseptet. Enorm forskjell kjøpe der alt etter at du har fått utlevert bilen er ekstra, ekstra, ekstra. Mulig de etterhvert endrer på dette, men jeg tror de ser på NIO-eierne utenfor Kina de neste par årene som ambassadører som kan gi de god word-of-mouth - og det er langt mer verdifullt enn å pøse på med reklamekampanjer. De bruker heller pengene på å gjøre kundene ekstremt fornøyde.

BubbaJoFet

Gratulerer med ny bil! Hva lader du med hjemme? 16A eller 32A? (Er ikke plass i rørene som er strukket ut hos meg til 32A kabel/ledning), så om noen bruker Eaase med 3-fas 16A og får 7,4 kW inn i ES8 vurderer jeg å droppe NIO laderen, da den bare støtter 1-fas.

NIO har etablert mobile service team og da er ikke kostnaden nødvendigvis større, i mange tilfeller mindre, enn ved å transportere bilen til ett verksted. Så ja, vil tro de ville gjort slikt for en hver kunde. Selv om TB i dette tilfelle antagelig herpa bilen selv ved å skulle demonstrere at han kunne trekke ut ledningen mens bilen ladet, lukten av fyrverkeri er ikke ett godt tegn når det kommer til elektriske komponenter. Verre var det kanskje med den "forklaring" om at bilen ikke skulle vært sendt ut fra NIO. Han brukte samme bil til 1000 KM og rekkevidde test.

Igjen synd at bare han lager noe innhold, hadde vært på sin plass med DN eller Finansavisen gitt uttalt målgruppe til NIO.

elektro

Har litt problemer med å få oversikt over hva man går glipp av dersom man ikke velger Signature modellen. Dette er det jeg har kommet frem til:

Ekte skinninteriør i stedet for "nappa kunstskinn" og taktrekk i stoff i stedet i mikrofiber. Er det fremdeles massasje og ventilasjon, samt el. regulerbare seter med m. minne og el. regulerbart ratt? Varmepumpe, varme i ratt etc? Hva med støyisolering, er den lik? Og stereoanlegget?

Ikke oppgradert NIO Pilot Hva innebærer det? Hva er det man får? ACC, filholder, blindsonevarsling, autobrems/varslig for trafikk bak bilen..? "Full selvkjøring" og parkeringsassistent kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men skulle gjerne kunne skiftet fil manuelt, lydløst, med ACC og filholder på, ved bruk av blinklys..

Ikke forbedret pakke for visuell opplevelse. Er dette på norsk Head-Up display? Ellers annet, ambient lys eller lignende? Er det ellers samme instrumentpanel og skjerm?

Kun NOMI Halo, altså stemmestyring, ikke den lille roboten på dashbordet. Helt fint, har den ellers samme funksjonalitet?

Ikke 21-tommers sommerhjul. 19 er standard, noe som innebærer at man må betale 13.500 for å få 20-tommers hjul. Man får på den annen side ikke tilbake disse pengene om man nedgraderer på en Signature modell.

Til sist, ingen av Pioneer fordelene ved bestilling før mars 22, med utvidet garanti, serviceavtale til 60k, gratis batteribytter med BaaS osv. Dette har jo en verdi i seg selv, og kan kanskje gi en merverdi ved salg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ladrab

Sitat fra: elektro på torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:02
Har litt problemer med å få oversikt over hva man går glipp av dersom man ikke velger Signature modellen. Dette er det jeg har kommet frem til:

Ekte skinninteriør i stedet for "nappa kunstskinn" og taktrekk i stoff i stedet i mikrofiber. Er det fremdeles massasje og ventilasjon, samt el. regulerbare seter med m. minne og el. regulerbart ratt? Varmepumpe, varme i ratt etc? Hva med støyisolering, er den lik? Og stereoanlegget?

Ikke oppgradert NIO Pilot Hva innebærer det? Hva er det man får? ACC, filholder, blindsonevarsling, autobrems/varslig for trafikk bak bilen..? "Full selvkjøring" og parkeringsassistent kunne jeg ikke brydd meg mindre om, men skulle gjerne kunne skiftet fil manuelt, lydløst, med ACC og filholder på, ved bruk av blinklys..

Ikke forbedret pakke for visuell opplevelse. Er dette på norsk Head-Up display? Ellers annet, ambient lys eller lignende? Er det ellers samme instrumentpanel og skjerm?

Kun NOMI Halo, altså stemmestyring, ikke den lille roboten på dashbordet. Helt fint, har den ellers samme funksjonalitet?

Ikke 21-tommers sommerhjul. 19 er standard, noe som innebærer at man må betale 13.500 for å få 20-tommers hjul. Man får på den annen side ikke tilbake disse pengene om man nedgraderer på en Signature modell.

Til sist, ingen av Pioneer fordelene ved bestilling før mars 22, med utvidet garanti, serviceavtale til 60k, gratis batteribytter med BaaS osv. Dette har jo en verdi i seg selv, og kan kanskje gi en merverdi ved salg.

Denne lista gir jo en fin oversikt over forskjellen mellom Signature og "standard" modellene:
https://www.nio.com/no_NO/configuration/es8

F.eks får du fortsatt ventilasjon i setene foran på standard, men du får ikke massasje-funksjon.

Noen andre ting du går glipp av ved å velge "standard" er:
Automatisk nedblending av sidespeil
Stereo blir nedgradert fra 12 til 7 høytalere
HUD utgår
med mere...
Funksjonene i NIO Pilot er også listet opp samme sted.

Å slippe Nomi Mate 2.0 assistant når man skal bruke en stemmekommando ser jeg bare på som en fordel. Har ikke klart å google meg frem til noen funksjonsforskjeller og har ikke et ønske om at bilens sjel skal personifiseres med en mekanisk emoji som snur seg mot meg når jeg bare vil aktivere navigasjon eller skru på setevarmen  :D

Hadde jeg kunnet velge fritt ville jeg gjerne hatt en Signature Edition, men "nedgradert" Nomi og felgstørrelse på sommerdekkene..

Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

elektro

Ahh, der var i grunn oversikten jeg (ikke) lette etter. :) Enig i konklusjonen, alt unntatt 21-tommers hjul og NIO Mate hadde vært noe, men tror jeg overlever uten Signature også.

Litt kjipt med stereoen da, men verre er vel fravær av Highway- og traffic jam assist. Vil det si at man ikke har noen assistentsystemer i det hele tatt? Eller har man fortsatt noen form for lane assist og ACC?

Og uavhengig av utstyrsnivå, hvordan sikrer man all bagasjen, sånn at den ikke kan fly inn i kupeen ved en krasj eller veldig hard oppbremsing?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Pioneer programmet på BaaS følger eieren, ikke bilen. Ikke helt sikker på om serviceavtalen følger bilen eller ei.

BubbaJoFet

Skulle ønske den eksklusive plaketten var opsjon på signature edition...

amado88

Sitat fra: Ladrab på torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:53
Å slippe Nomi Mate 2.0 assistant når man skal bruke en stemmekommando ser jeg bare på som en fordel. Har ikke klart å google meg frem til noen funksjonsforskjeller og har ikke et ønske om at bilens sjel skal personifiseres med en mekanisk emoji som snur seg mot meg når jeg bare vil aktivere navigasjon eller skru på setevarmen  :D

Hadde jeg kunnet velge fritt ville jeg gjerne hatt en Signature Edition, men "nedgradert" Nomi og felgstørrelse på sommerdekkene..
Viktig poeng - stemmestyrt assistant uten det mekaniske hodet har samme funksjonalitet slik jeg forstår det - men du betaler slik jeg forstår det ganske mye for det hodet.

elektro

Hva slags kjøreassistent systemer får man uten Signature?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Blidere partner i passasjersetet?

Ser ut som alt er inkludert som ikke er selvkjøring. Lane assist, nødbrems, adaptive cruise control osv er inkludert i standard.
Skulle bare hatt en opsjon om bedre anlegg og HUD.

BubbaJoFet

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. oktober 2021, klokken 20:08
Pioneer programmet på BaaS følger eieren, ikke bilen. Ikke helt sikker på om serviceavtalen følger bilen eller ei.
Service avtale følger ikke bilen, kun garanti og vanlige brukerrettigheter.

elektro

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 30. oktober 2021, klokken 14:12
Blidere partner i passasjersetet?

Ser ut som alt er inkludert som ikke er selvkjøring. Lane assist, nødbrems, adaptive cruise control osv er inkludert i standard.
Skulle bare hatt en opsjon om bedre anlegg og HUD.

Hehe...  :) Vel, noe må de vel friste med. HUD overlever jeg nok uten. Og det med middels bra anlegg har liksom forfulgt meg i alle mine elbiler. Selv om jeg er relativt glad i musikk. Enten har det vært for å få mer bagasjeplass, for å få en lagerbil til sterkt rabattert pris eller å få tidlig bil.

Men skulle gjerne prøvekjørt en ikke-Signatur modell. Noen som vet om det er mulig?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

electric_marvin

Har selv vurdert frem og tilbake en stund nå, spesielt med bensinpriser >19NOK /l så øker fristelsen for hver dag og bytte ut dagens XC90 T8. Vi er veldig opptatt av god bagasjeplass og førsteinntrykket ved prøvekjøring var at Volvoen har større plass. En annen ting jeg bet meg merke i er at demobilen fra Nio var satt opp med 4G fra Orange, noen som vet om det er dette alle bilene leveres med? I så fall, vet noen hvem Orange har roaming-avtale med i Norge? 15GB inkludert dataplan for lanseringmodellen er jo kjekt men aller viktigst at man har god dekning og fart der man kjører langs veien og skal laste ned både kart, streame musikk etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA