Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lydforurensing fra elbiler

Startet av 1317142119, torsdag 30. september 2021, klokken 16:38

« forrige - neste »

Øyvind.h

Elbilen er ikke lydløs i 30kmt.
Folk skvetter eksempelvis når de går på en parkeringsplass og plutselig oppdager elbilen som kjører bak dem i gangfart. Da dukker bilen "plutselig" opp og mange tenker feilaktig at "dette er farlig!"
Men kjører du forbi de samme menneskene i 30kmt hører de deg godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. oktober 2021, klokken 08:00
Elbilen er ikke lydløs i 30kmt.
Folk skvetter eksempelvis når de går på en parkeringsplass og plutselig oppdager elbilen som kjører bak dem i gangfart. Da dukker bilen "plutselig" opp og mange tenker feilaktig at "dette er farlig!"
Men kjører du forbi de samme menneskene i 30kmt hører de deg godt.
Nei, ikke helt lydløs. Men faller man i asfalten fordi man blir dyttet i bakken av en bil i 20 km i timen, så er det like farlig. Mange blir jo også alvorlig skadet på sparkesykkel.

Øyvind.h

Poenget er at for at en elbil skal være lydløs må farten være svært lav, og de gangene folk opplever at elbilen er farlig og kommer fra ingenstedshen er det ikke en reelt farlig situasjon. Alternativt ville en opplevd det samme om elbilen byttes ut med en støysvak bensinbil.

En kan dø om en faller som fotgjenger også uten bil involvert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: cra på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:06
Regelen gjelder i alle retninger, under en viss hastighet. Helt tullete, og nok et resultat av at gubbene som bestemmer henger igjen i fortida. Hadde man enda kunnet velge å slå det på bare ved behov. Det er ingen grunn til å annonsere for naboene at man siger på jobb kl 0500. Derimot kan det være hensiktsmessig å sette på litt lyd i situasjoner der det myldrer av folk, f.eks. når det er martnad og alle vimser i alle retninger.

+1

Jeg var veldig motstander av slik lyd da jeg først fikk høre om regelen. Men etter hvert som mine egne barn nådde den alderen hvor de lærte å gå, løpe og sykle, så har jeg endret litt oppfatning.

Den utvendige lyden på e-tron GT (og Taycan?) er etter min mening utrolig tøff. Alle andre jeg har hørt er bare støy. Men fortsatt et lite problem i forhold til fossil motor- og ikke minst dekkstøy. Her hvor jeg bor, er det en 30-sone forbi huset med en del gjennomfartstrafikk. Og snittfarten ligger nærmere 50 enn 30 km/t. Det utgjør en utrolig stor forskjell. Særlig når det er vått.

For ikke å snakke om motorsykler og lett motorsykler med "fri eksos". Vi har et par personer med 40-års krise som vekker ca. 50 husstander hver morgen i sommerhalvåret, når de skal kjøre motorsykkel til jobb. På kveldene og sommernetter er det noen få ungdommer som tar seg av det samme. De plager enda flere, ettersom de kjører mye mer rundt i området. Helt utrolig at det er lov. (Nå er det vel ikke lov å modifisere eksos på moped/lettmotorsykkel, og det finnes vel noen dB-grenser for tung motorsykkel også, men det er tydeligvis ingen stor risiko for å bli tatt og ikke dyrt nok. 20.000 kr. på lett og 30.000 kroner på tung samt avskilting til boten er betalt hadde nok løst problemet.)

Sett opp mot disse tingene, er litt Blade Runner- aktig summing fra en Zoe i 15 km/t faktisk ganske sjarmerende.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. oktober 2021, klokken 08:44
Poenget er at for at en elbil skal være lydløs må farten være svært lav, og de gangene folk opplever at elbilen er farlig og kommer fra ingenstedshen er det ikke en reelt farlig situasjon. Alternativt ville en opplevd det samme om elbilen byttes ut med en støysvak bensinbil.

En kan dø om en faller som fotgjenger også uten bil involvert.
OK, det er greit at vi er uenige om det. Poenget med lyden er forøvrig også at synshemmede skal kunne bevege med mindre fare for å påkjørt av biler i lav fart. Jeg synes det er en liten pris å betale for oss andre, og det reduserer samtidig sannsynligheten for å få en handlevogn i siden i et parkeringshus. Vet ikke hvorfor vi diskuterer det egentlig, for det er jo vedtatt i EU at det er sånn det skal være 😉 Men jeg må tilstå at jeg bestilte pakken med utvendig lyd i i3 før det ble påbudt og engasjerte meg for at BMW Norge skulle innføre det som standard i Norge også (slik det var i Tyskland)

1317142119

Det handler ikke om kul eller ikke kul lyd. Jeg synes naboens Taycan stasjonsvogn har grisefet lyd. Jeg synes også en 911 Turbo S har fet lyd på maks turtall. Det betyr ikke at jeg vil høre det utenfor huset mitt hver dag.

Det blir også ganske søkt å argumentere for at barn, vimsehoder og blinde skal høre bilen.

1) barn tar ikke hensyn til bilen og løper ut i veien uten å se seg for. De klarer ikke forstå hvor lyden kommer fra uansett. Dere lærte vel da dere tok lappen at det ikke hjelper å tute på barn?

2) blinde har beviselig en bedre utviklet hørsel enn oss med tipp topp øyeepler. Selv jeg som burde ha hørselsskader av alle konsertene jeg har vært på og høye musikken jeg lytter til ellers, klarer å høre elbiler uten brummelyd. Ergo bør ikke dette være et problem for folk som bruker hørselen som et "visuelt" hjelpemiddel. De som har problemer er hørselshemmede, men de sliter jo selv om vi legger på litt fiktiv brommelyd.

3) når du kjører inne i et parkeringshus og har vimsehoder med handlevogner over alt, så har det alltid vært et problem at de vimser ut i veien foran deg. Selv med de kaklende ekle dieselbilene som var så populære. Dette er ikke et nytt fenomen etter elbilene ble populære. Folk vimser selv om bilene bråker. Vi har lært at vi skal håndtere det ved å kjøre pent der vi forventer at folk vimser.

Oppsummert: samtlige av oss her inne har en gang lært at vi skal være ekstra oppmerksomme for myke trafikanter i områder de pleier å bevege seg. Vi hadde muligheten til å gjøre verden til et bedre sted, men har i stedet innført regler som medfører mer forstyrrende og gjennomtrengende støy enn vi hadde før elbilene. Det er bare å gratulere. For noen genier vi er.

elektrolux

Godt siste innlegg.

Kunstig lyd på elbiler er etter min oppfatning et siste desperat forsøk fra eksoslobbyen på å stikke kjepper i elbilhjulene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


elektrolux

" Poenget med lyden er forøvrig også at synshemmede skal kunne bevege med mindre fare for å påkjørt av biler i lav fart. "

Noen statistikk på hvor stor faren er for synshemmede fra lydløse biler?

For meg virker problemet oppkonstruert. En lydløs bil kjøre så sent at den stopper på 5 øren og straks den kjører raskere vil den høres; spesielt av synshemmede

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

MightyCalves

Lydene fra Taycan og de andre europeiske merkene synes jeg ikke er noe problem. Derimot kan dere grue dere til dere hører BYD Tang. Helt forferdelig og høylytt lyd under 30km/t. Verste er at lyden er fæl innvendig også av en eller annen grunn.

JRF

Jeg har en bil fra før denne regelen kom. Og det er ikke akkurat få ganger at jeg blir stående å vente på ekstremt trege fotgjengere som går foran meg som tydeligvis går helt i sin egen verden og ikke klarer å høre verken varmepumpa som blåser i vei eller dekkene som ruller mot bakken. Og jeg syns det er litt drastisk å skulle tute på dem for at de skal oppdage at det er en bil som står og venter bak dem også.

automat

Det er ikke et trafikksikkerhetsproblem. Man ser forgjengerne, og venter.

Det man trenger i en slik situasjon er en svak varsellyd som kan akiveres ved behov. Som kan være det alternativet man kan bruke når horn blir for voldsomt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Zoe har for altfor høy lyd utvendig. Id.4 og nyeste etron hører man nesten ikke unntatt når man er helt tett på.
Nio har en altfor høy og kjip lyd innvendig, men usikker på utvendig. Taycan har kul fake lyd, men for kraftig synes jeg.

Så i mine ører er Zoe katastrofe mens ID.4/etron er en gullstandard som er helt uproblematisk i bybildet.

Det beste her i byen er alle elbussene - det er så sjukt stor forskjell i støy fra en kjip diesel leddbuss.

Det er jo rart at ikke sparkesykkel og fraktsykler må ha lyd også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: automat på mandag 13. desember 2021, klokken 09:44
Det er ikke et trafikksikkerhetsproblem. Man ser forgjengerne, og venter.

Det man trenger i en slik situasjon er en svak varsellyd som kan akiveres ved behov. Som kan være det alternativet man kan bruke når horn blir for voldsomt.
Du forutsetter at alle førere er årvåkne, ikke lar seg distrahere av mobiltelefoner, infotainmentsystem, fine rumper eller annet, og heller ikke er ruset.

automat

Sitat fra: geear på mandag 13. desember 2021, klokken 11:17
Sitat fra: automat på mandag 13. desember 2021, klokken 09:44
Det er ikke et trafikksikkerhetsproblem. Man ser forgjengerne, og venter.

Det man trenger i en slik situasjon er en svak varsellyd som kan akiveres ved behov. Som kan være det alternativet man kan bruke når horn blir for voldsomt.
Du forutsetter at alle førere er årvåkne, ikke lar seg distrahere av mobiltelefoner, infotainmentsystem, fine rumper eller annet, og heller ikke er ruset.
Husk at dette kun er aktivt i veldig lave hastigheter. Er dette et tiltak som er iverksatt basert på forskning, eller lobbyvirksomhet fra fossilindustrien?

Blinde har sikkert nytte av det, men det må sees opp mot støyforurensingen slike systemer medfører.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA