Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lydforurensing fra elbiler

Startet av 1317142119, torsdag 30. september 2021, klokken 16:38

« forrige - neste »

1317142119

For ikke mange årene siden var elbiler relativt stille og behagelige. Når en elbil kom kjørende, hørte man enten dekksus eller veldig lav hvining fra motoren, avhengig av hastigheten til bilen.

Men så kom det, etter min mening, en ganske håpløs regel fra EU om at elbiler skal lydforurense. Det forslaget må ha kommet fra en med usedvanlig dårlig hørsel, for nå er det en umenneskelig mengde støy i boligfelt hvor en del elbiler ferdes.

Jeg har ingen ting imot romskiplydene inspirert av 60 og 70-tallets sci-fi-filmer. Problemet er hvor høy lyden er. Enkelte biler bråker like mye som dieselbiler.

Det verste tilfellet er Porsche Tacyan stasjonsvogn som en nabo har, hvor vi kan høre han gir gass på mange hundre(!) meters avstand.

Det er noe galt med reglene når de mest stillegående bilene er bensinbiler (ikke tatt sportsbiler med i betraktning).

Det må da finnes en eller annen lobbyorganisasjon mot støyforurensing som har en jobb å gjøre her? Det er helt krise når elbilprodusentene jobber for å være den som bråker mest.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hanche

Jeg er ganske sikker på at temaet har vært diskutert på mer enn én tråd her på forumet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

... og elbiler flest bråker da ikke mer enn en fossilbil. Taycan er ikke flertallet...

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y lager ikke noen ekstra lyd når den kjører fremover (så vidt jeg har hørt) bare litt passe UFO-lyder bakover. Er regelen kun for rygging?
Tesla Model Y                         2021-

cra

Regelen gjelder i alle retninger, under en viss hastighet. Helt tullete, og nok et resultat av at gubbene som bestemmer henger igjen i fortida. Hadde man enda kunnet velge å slå det på bare ved behov. Det er ingen grunn til å annonsere for naboene at man siger på jobb kl 0500. Derimot kan det være hensiktsmessig å sette på litt lyd i situasjoner der det myldrer av folk, f.eks. når det er martnad og alle vimser i alle retninger. (Slik er det i alle fal her jeg bor.)  Et fotgjenger-horn som lar meg varsle folk som ikke ser/hører meg på en litt mer skånsom måte kunne også ha vært greit, selv om det kan være artig å se folk skvette så milkshake og håndvesker flyr. De fleste fotgjengere setter imidlertid lite pris på slike vekere, så jeg prøver noen ganger med å skru opp musikken først.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Har maaange ganger skremt fotgjengere på en p-plass, som ikke har hørt Model X-en selv om jeg kjørte fem meter bak de, så jeg har full forståelse for at bilene skal lage en forsiktig lyd, og har enda til gode å høre noen som faktisk vekker folk om natta. Kan dere komme med eksempler?

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 30. september 2021, klokken 16:38
Det verste tilfellet er Porsche Tacyan stasjonsvogn som en nabo har, hvor vi kan høre han gir gass på mange hundre(!) meters avstand.
Kom på, dette er valgfri lyd på Taycan? Den lager ikke så mye lyd standard, så han har sikkert sport sound-pakken og kjører med den slått på. Den gir betydelig mer lyd både utvendig og innvendig. Her må dere bare forklare naboen problemet og spørre om han kan være så grei å slå det av når han kjører i nabolaget. Dette er vel samme naboen som hadde kjørt med frieksos om han kjørte en fossil-Porsche, så da er det vel å foretrekke at han kjører elbil der lyden faktisk er valgfri...

Øyvind.h

Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten så høy at det er reell fare for personskade lager hjul/friksjon såpass med lyd at det faktisk kan være vanskelig å skille elbil fra en stillegående bensinbil.

Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.

Men fotgjengerhorn kunne jeg tenkt meg.

Foreløpig virker lydene elbiler lager i hovedsak såpass lave at jeg ikke opplever det sjenerende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

syklisten

Sitat fra: cra på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:06
Et fotgjenger-horn som lar meg varsle folk som ikke ser/hører meg på en litt mer skånsom måte kunne også ha vært greit, selv om det kan være artig å se folk skvette så milkshake og håndvesker flyr.

Noe slikt som dette? ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=U7A9Y5dwPHI

OhmPaPa

Tell me about it!

Naboen vekker meg ofte når hun drar grytidlig på jobb i hennes Hyundai Kona. Andre naboer med dieselbiler vekker meg ikke. Det er noe med den kunstige lyden.

cra

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:10
Naboen vekker meg ofte når hun drar grytidlig på jobb i hennes Hyundai Kona. Andre naboer med dieselbiler vekker meg ikke. Det er noe med den kunstige lyden.

Mulig det kan kobles til at deselraklinga er vi "vant med", så den oppfattes som en naturlig del av lydbildet rundt oss, men de ukjente lydene fra elbiler gjør ikke det, så det oppleves som mye mer forstyrrende. Det kan gå seg til på sikt, men da må det komme en standardlyd som alle bruker, og ikke alle mulige rare varianter.

Men aller helst burde bilene få være lydløse. Etterhvert skal/vil jo alle biler kunne se fotgjengere, og da kan den jo evt. skru på lyden selv bare ved behov.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:38
Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten så høy at det er reell fare for personskade lager hjul/friksjon såpass med lyd at det faktisk kan være vanskelig å skille elbil fra en stillegående bensinbil.

Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.
Små barn kan komme løpende ut mellom to parkerte biler, som man glir forbi..

Svein_H

Zoe har en slik kunstig lyd opp til 30 km/t, og alle 3 alternativene lyder helt forferdelig selv om de ikke er så høye, så fingrene mine går automatisk fra Start-knappen til Mute-knappen hver gang jeg skal kjøre. Har ikke nyere elbiler denne muligheten?

Små barn tenker ikke på motorlyd, eller annen lyd overhodet, når de leker, så de kan sprette fram hvor som helst og når som helst. Der er det sjåføren som har det hele ansvaret uansett lyd eller fravær av den.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OhmPaPa

Sitat fra: geear på fredag 01. oktober 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:38
Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten så høy at det er reell fare for personskade lager hjul/friksjon såpass med lyd at det faktisk kan være vanskelig å skille elbil fra en stillegående bensinbil.

Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.
Små barn kan komme løpende ut mellom to parkerte biler, som man glir forbi..

I såfall trykker sjåføren på bremsen.

Et lite barn er ofte nyskjerrig og kan finne på å løpe ut mellom de to bilene hvis en elbil med interessant lyd kommer kjørende.

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. oktober 2021, klokken 09:38
Dette er egentlig banalt enkelt.
Er farten lav er det eneste som oppstår at folk kan skvette. Altså ikke reelt sett farlig og fare for personskade.
Er enig i med deg i mye, men her synes jeg du undervurderer faren ved å bli påkjørt i 30 km/t. Blir man kjørt ned skvetter man sikkert, men det kan også forårsake alvorlige hodeskader og død. Men som du også sier. Lyden er på de fleste biler på ingen måte sjenerende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA