Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bagasjeluke i lavt parkeringshus [emoji29]

Startet av markusthorsen, torsdag 30. september 2021, klokken 11:25

« forrige - neste »

markusthorsen

Heisann

Da var første skade et faktum og det var dessverre/heldigvis kona som var litt uheldig denne gangen! Parkerte i et lavt/normalt parkeringshus og åpnet bagasjeluka fra skjermen inne i bilen. Der var det selvfølgelig et rør og noe anna drit som tok imot luka. Veldig kjipt, men shit happens...

Mener på å ha lest at høyden man stiller luka til blir lagret med GPS, stemmer dette? Så hvis jeg kjører tilbake til åstedet, åpner luka manuelt og setter den til OK høyde og lagrer, så vil bilen huske dette i akkurat dette P-huset? I så fall så tror jeg at jeg skal ta meg en runde i alle P-hus i byen, hehe

Ang skaden så ser man helt inn til stålet, så bør vel få fiksa ASAP mtp rust osv. Er dette en lakkstift og DIY jobb eller bør jeg få noen med peiling? Bilen skal på keramisk behandling neste uke, så mulig de kan hive på noe greier?

Planen var uansett på sikt å få på en slik performance spoiler(muligens litt harry på en LR?), så da blir det uansett visuelt skjult. Men selvfølgelig viktig å få "tetta" lakken også :)

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Godot

Harry eller ikke, nesten så man burde montert en slik spoiler preventativt!

geear

Tror ikke det er lokasjonsbasert, står iallfall ikke i manualen. Sjekk side 14-15.

Klykken

Er ikke lokasjonsbasert baklukehøyde nei. Åpne bakluka mens du står bak, trykk på knappen innenfor luka slik at den stopper. Skyv den i ønsket totalhøyde og trykk og hold inn lukkeknappen innunder bakluka til bilen kvitterer med litt piping. Neste gang du åpner bakluken stopper luke i den høyden du har valgt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

markusthorsen

https://www.notateslaapp.com/news/63/how-to-adjust-the-maximum-height-of-the-powered-trunk-in-your-tesla-model-x-model-3-or-model-y

"The car will now remember the desired height and always open to that position at your location."

Kanskje det er formulering her: "at your location" som har forvirret meg. Men mener bestemt på at dette har vært en greie på S og X modellene også? Falcon dørene kan i allefall dette sant?

Jaja, da har jeg stilt den inn til å ikke gå høyere enn mitt hode 1,90cm. Better safe than sorry

Sent from my IN2023 using Tapatalk


geear

X har ultralydssensor i taket, som bestemmer høyden på falkevingedører og bakluke der og da, akkurat der den står. Utenom det så går det an å velge at falkevingedørene alltid skal åpnes i "lav" posisjon.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 18:08
X har ultralydssensor i taket, som bestemmer høyden på falkevingedører og bakluke der og da, akkurat der den står. Utenom det så går det an å velge at falkevingedørene alltid skal åpnes i "lav" posisjon.
Måler den kun rett over sensoren, eller tar den også laveste punkt over hele bilen? Tenker da på et parkeringshus der bjelker eller rør kan henge vesentlig lavere (eks. rett over bakluka)? Fanger den opp slike lavere hindringer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Den (Model X) har betingelser i logikken som sier at når hindring er detektert, uansett avstand (så lenge sensoren detekterer NOE, og den har mange meters rekkevidde), så settes automatisk lav høyde på alle dørene. Dersom avstanden opp til hindring tilsier at dørene ikke kan gå til lav posisjon, så justeres det deretter (altså enda lavere). Her kan det være rom for at for eksempel bakluka kan treffe et rør eller lignende, derfor er lav posisjon alltid utgangspunktet når bilen er inne/under noe. Husker ikke tallene sikkert, men LAV posisjon deaktiveres først når bilen kjører over noe sånt som 15 km/t i mer enn 10 meter eller noe, uten noen som helst hindring detektert av UL-sensor i taket. Derfor kan du for eksempel oppleve at den åpner dørene i lav posisjon selv uten hindring oppover, om du først har glidd under et tre eller ut av en garasje, i lav fart/for kort diatanse, før du stoppet.

Knotete på tlf her, men håper det ble forståelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA