Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?

Startet av Jouley, torsdag 30. september 2021, klokken 08:06

« forrige - neste »

Jouley

Ja, som tittelen sier; Y viser 496 km når den er 100% oppladet. Justerer den antatt rekkevidde for vær og vind, kjørestil, historikk elns? Eller har de glemt å gi med de siste 11?

Sentry mode er AV.


Tesla65

Hei
Det du leser av er EPA, som er  Amrikansk måle enhet!
Så tror du vil få høyere tall en 507 etter WLTP?
Hvit P85 Solgt

Olatho

Det relevante er vel hvor langt du faktisk kan kjøre, ikke hva som står i displayet?

lars667

På en måte er det jo det, men med Tesla har det vært slik at de har hatt et fast forhold mellom energi lagret på batteri og anslått km vist. Da vil anslått km teoretisk kunne vise en degradering på batteriet. Noe som er interessant.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Olatho

Sitat fra: lars667 på torsdag 30. september 2021, klokken 08:29
På en måte er det jo det, men med Tesla har det vært slik at de har hatt et fast forhold mellom energi lagret på batteri og anslått km vist. Da vil anslått km teoretisk kunne vise en degradering på batteriet. Noe som er interessant.

Jo, men dette forholdet har endret seg med ulike software-versjoner, og er ikke så enkelt som X kWh / Y kWh/km.  Det er flere faktorer inne i den utregninga.  Og det blir total mayhem hver gang og folk mener de har "mistet" rekkevidde med en oppgradering fordi bilen viser noen kilometer mindre på en eller annen prosent.  Uten å ane om det er algoritmen som er endret, eller om det er hvor mye restkapasitet den sparer som sikkerhetsmargin eller om det er andre årsaker til at tallet har endra seg.

BjarneD

Temperatur spiller inn. Ellers er det temmelig konstant fra gang til gang, men vil selvsagt sige nedover med årene. Faller mest første par år. Algoritmen kan ikke usannsynlig være basert på EPA som det sies over her, og uansett antagelig ikke identisk med WLTP.

Ampéreson

Jeg har kjørt Tesla siden 2014, det tallet trenger man ikke tenke for mye på, endrer med temperatur på batteriet, og at det går litt ned over tid.

F.eks. om du har vært ute og kjørt og har varmt batteri midt på vinteren, fullader til 100% på Super lader så kan den vise det du forventer. Evt. om du lader til 100% på i kulden hjemme fra stikkontakten kan den vise mindre enn hva du forventer. Det er 507km under optimale forhold, mao. batteritemperatur rundt 30 grader. Om du har en bil som er ladet til 100% og lar den stå over natten (aldri la bilen stå lenge på 100%) ute i voldsom kulde, vil du se at km og prosent vil gå veldig ned, blir det da plutselig varmt igjen, så vil faktisk km og prosent gå opp igjen, så dette henger sammen.

Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og lengre levetid. Og nå over til BMS, BMS lærer hele tiden hvor alt mellom 0-100% er, prosenten er bare en estimering utifra utregning av Volt, Ampere og Watt samt temperatur. Over tid så kommer man inn i et lademønster, man lader typisk når batteriet kommer under 30%, og stopper å lade når det kommer til typisk 85%. Om man gjør det til vane vil du se at estimert km rekkevidde vil gå ned litt, ikke pga. bilen ikke klarer å kjøre lengre enn estimert, men pga. BMS ikke lenger vet hvor nullpunktet og maks punktet er. Dette kan løses med å tømme helt og lade det helt opp ett par ganger. Forvirrende, jepp, batterier er komplekse saker, og BMS er et eget fagfelt:)
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Jouley

Om det skyldes det ene eller andre, så syns jeg det er rart at en helt ny bil ikke viser faktisk oppgitt rekkevidde. Dette er et tall Tesla selv har gått ut med. Nå har jeg ladet 100% flere ganger og kommer ikke over 500. Jeg har kjørt diverse elbiler i snart ti år og klarer å forholde meg til at det ikke nødvendigvis er det antall km jeg får ut av bilen, men jeg har ikke opplevd at 100% lading på ny bil er såpass langt unna oppgitt rekkevidde.

Jouley

Sitat fra: Ampéreson på torsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Jeg har kjørt Tesla siden 2014, det tallet trenger man ikke tenke for mye på, endrer med temperatur på batteriet, og at det går litt ned over tid.

F.eks. om du har vært ute og kjørt og har varmt batteri midt på vinteren, fullader til 100% på Super lader så kan den vise det du forventer. Evt. om du lader til 100% på i kulden hjemme fra stikkontakten kan den vise mindre enn hva du forventer. Det er 507km under optimale forhold, mao. batteritemperatur rundt 30 grader. Om du har en bil som er ladet til 100% og lar den stå over natten (aldri la bilen stå lenge på 100%) ute i voldsom kulde, vil du se at km og prosent vil gå veldig ned, blir det da plutselig varmt igjen, så vil faktisk km og prosent gå opp igjen, så dette henger sammen.

Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og lengre levetid. Og nå over til BMS, BMS lærer hele tiden hvor alt mellom 0-100% er, prosenten er bare en estimering utifra utregning av Volt, Ampere og Watt samt temperatur. Over tid så kommer man inn i et lademønster, man lader typisk når batteriet kommer under 30%, og stopper å lade når det kommer til typisk 85%. Om man gjør det til vane vil du se at estimert km rekkevidde vil gå ned litt, ikke pga. bilen ikke klarer å kjøre lengre enn estimert, men pga. BMS ikke lenger vet hvor nullpunktet og maks punktet er. Dette kan løses med å tømme helt og lade det helt opp ett par ganger. Forvirrende, jepp, batterier er komplekse saker, og BMS er et eget fagfelt:)

Nå postet jeg før jeg så svaret ditt, men takk for utfyllende svar. Jeg er ikke vant til at det kun er under optimale forhold. Konaen min kunne f.eks prestere å vise 549km i displayet (og ja, man kunne faktisk kjøre så langt også), selv om oppgitt rekkevidde fra produsent var lavere

Jeronan

Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jouley

Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)

Øyvind.h

Tesla har ikke gjettometer, så det tallet er rimelig statisk. Fordelen er at det gir et innblikk i tilgjengelig kapasitet da forbruks-grunnlaget er likt (rett nok justert et par ganger historisk). Ulempen er at den vil telle raskere/tregere ned avhengig av hvordan du kjører sammenlignet med forbruket som er predefinert.

Fordelen med gjettometer er at det treffer ganske bra om du kjører nøyaktig likt «hele tiden». Ulempen er at gjettometeret kan gi helt merkelige tall ettersom det baserer seg på historikk. Dermed kan du ikke stole på det såfremt du ikke kjører helt likt på resten av ruten som du har gjort historisk.

I Teslaen har du derimot en veldig presis rekkevidde-beregner om du legger inn destinasjon i navigasjon. Der kan du se ganske nøyaktig hva du har igjen ved ankomst, hvor du eventuelt bør lade underveis. Og du kan i eneri-appen følge med på hvordan forbruket ditt er sammenlignet med opprinnelig estimat. Kapasitet ved ankomst justeres automatisk i løpet av kjøringen, så det er noe av det mest presise og nyttige du kan ha i en elbil per i dag. Den tar høyde for topografi, korrigerer for kjørestil og fanger også opp ekstremt forbruk og korrigerer om du eksempelvis kjører med henger (men da må du kjøre litt først før den henter seg inn). Dette er milevis foran hva Hyundai leverer per i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)

Kan ikke si jeg  noen gang så WLTP-tallet på min IONIQ5 med fulladet batteri.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)

If you really want to calibrate the BMS, you have to drive it as close to 0% as you dare and then charge it back up to 100%.

Either way. The number at 100% shown is pretty fixed in the charge overview, since Tesla doesn't use GoM like in other EV's.

I am actually surprised in the Model Y that the 100% number is fluctuating a little, as in the Model S it was fixed like a rock. It only went down in small increments over the years due to the inevitable battery degradation.
So I guess the BMS in these packs are a bit more finicky than the older Panasonic packs in Model S.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:15
Om det skyldes det ene eller andre, så syns jeg det er rart at en helt ny bil ikke viser faktisk oppgitt rekkevidde. Dette er et tall Tesla selv har gått ut med. Nå har jeg ladet 100% flere ganger og kommer ikke over 500. Jeg har kjørt diverse elbiler i snart ti år og klarer å forholde meg til at det ikke nødvendigvis er det antall km jeg får ut av bilen, men jeg har ikke opplevd at 100% lading på ny bil er såpass langt unna oppgitt rekkevidde.
Nå er det mange som har sagt det, men får inntrykk av at du ikke forstår det som sies. Tesla oppgir WLTP fordi de må. Og iht. målestandarden WLTP så skal bilen gå 507 km. Tesla mener derimot at 496 km er mer realistisk, og derfor viser de det. Dette er ikke noe annerledes hos andre. De fleste andre tilpasses etter en hel haug med variabler og er veldig lite stabilt.

Hvis Tesla hadde vist deg tallene iht WLTP, som de selvfølgelig kunne gjort i Europa, så hadde det bare endt med at det var mer irriterende fordi det er mindre realistisk å klare i det virkelige liv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA