Jeg har kjørt Tesla siden 2014, det tallet trenger man ikke tenke for mye på, endrer med temperatur på batteriet, og at det går litt ned over tid.
F.eks. om du har vært ute og kjørt og har varmt batteri midt på vinteren, fullader til 100% på Super lader så kan den vise det du forventer. Evt. om du lader til 100% på i kulden hjemme fra stikkontakten kan den vise mindre enn hva du forventer. Det er 507km under optimale forhold, mao. batteritemperatur rundt 30 grader. Om du har en bil som er ladet til 100% og lar den stå over natten (aldri la bilen stå lenge på 100%) ute i voldsom kulde, vil du se at km og prosent vil gå veldig ned, blir det da plutselig varmt igjen, så vil faktisk km og prosent gå opp igjen, så dette henger sammen.
Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og lengre levetid. Og nå over til BMS, BMS lærer hele tiden hvor alt mellom 0-100% er, prosenten er bare en estimering utifra utregning av Volt, Ampere og Watt samt temperatur. Over tid så kommer man inn i et lademønster, man lader typisk når batteriet kommer under 30%, og stopper å lade når det kommer til typisk 85%. Om man gjør det til vane vil du se at estimert km rekkevidde vil gå ned litt, ikke pga. bilen ikke klarer å kjøre lengre enn estimert, men pga. BMS ikke lenger vet hvor nullpunktet og maks punktet er. Dette kan løses med å tømme helt og lade det helt opp ett par ganger. Forvirrende, jepp, batterier er komplekse saker, og BMS er et eget fagfelt:)