Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økokjøring: Fra Trondheim til Kristiansand på 11kwt/100km

Startet av Trekkoppbil, onsdag 29. september 2021, klokken 11:48

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Økokjøring er interressant når vi kjører biler med kort rekkevidde:
Da får man føle på forbruk, og man kan spare mye tid ved å kutte end forbruket, og optimalisere ladehastighet på langtur, og det kan være nyttig å justere kjøringa, så man kommer fram med de ressursene man har.

Med store batteier, får man ikke samme forhold til økokjøring.

Nå er det noen som har fått det til med en Mustang, hvor man har fått forbruket ned i 11kwt/100km:
https://www.nettavisen.no/ford-mustang-mach-e/elbil/bil/her-setter-de-rekkevidde-rekord-pa-norske-veier/s/5-95-304763

Jeg synes det er imponerende at man får så lågt forbruk med en så stor bil.
Til sammenligning kommer jeg ofte 8-9km/kwt med gammel Leaf, når jeg prøver å kjøre økonomisk på riksvei i 80km/t.

geear

Har ikke ab, så får ikke lest artikkel. Har de holdt på med hypermiling eller har de kjørt fartsgrenser? Hvis fartsgrenser, inkl. 100/110-soner på E18, så er det veldig imponerende, hvis det er hypermiling så er det ikke så mye å skrive hjem om. Kjører man 40km/t så nærmer man seg vel omtrent dobling av WLTP. Bjørn Nyland kjørte langt over 80 mil med en Kona, med forbruk på 7-tallet, for eksempel... mye mindre bil, men fortsatt en god del luftmotstand. TMS ble kjørt over langt over 100 mil for mange år siden, og er mye mer effektiv i dag.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA