Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og batteritemperatiur; 350km i dag med Leaf

Startet av jkirkebo, mandag 06. august 2012, klokken 19:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Hytteturen min ble utsatt til i dag, men nå sitter jeg på hytta. Det er noen som har lurt på dette med batteritemperatur og flere hurtigladinger pr. dag så her kommer et lite resyme:

Startet i Fredrikstad med 97% på batteriet (hadde tatt en kjapp småtur først). 5 barer på temperaturmåleren. Første mål var ABB i Ole Deviks Vei, Oslo.

Ankom dit etter noe over en time, men laderen var opptatt av en annen hvit Leaf. Spurte pent hvor lenge til han skulle lade og fikk "15 minutter" til svar. Ok, normalt hadde jeg ventet men siden BNH ligger i området kjørte jeg liksågodt dit.

Ankom BNH med 25% på batteriet etter kjørte 104km på 1t20m. Laderen var sperret av en demobil som var ferdigladet. Jeg gikk inn og spurte pent om å få bruke laderen, og demobilen ble flyttet med en gang. Bra! Laderen har valgene 10,20,30 min, også bra.

Ladet i 20 minutter, batteriet gikk fra 25% til 77% og jeg fikk en ekstra bar i temperaturmåleren (nå 6).

Neste mål: Statoil Minnesund. Ankom etter 68km og 45 minutters kjøring. Batteriet var nå på 27%. Ladet i 15 min. og fikk 64%. Ingen forskjell i temperatur.

Neste mål: Maxi Hamar. Ankom etter 56km og 51 minutter. Batteri på 41%. Ladet i 36 minutter og endte på 93% og en ekstra bar i temp.måleren (nå 7). Laderen har kun valget "15 min.", tydeligvis forberedt for betaling da den hadde 5,10,20 min tidligere.

Siste lademål: Strandtoget Lillehammer. Ankom etter 63km, 56 minutter. Batteri på 53%. Laderen var her opptatt av en annen hvit Leaf (igjen!) som akkurat begynte å lade, han skulle lade i 15 min. Han spurte om jeg hadde hastverk, men vi skulle en tur innom Europris så vi tok det først. Ladet etterpå i 15 min (eneste valg), batteri endte på 83%. Ingen endring av temperatur.

Kjørte så de siste 57km til hytta på 56 min. og ankom med 27% igjen.

All kjøring ble gjennomført nøyaktig i fartsgrensa (og korrigert for feilvisning) med cruise control på så mye som mulig.

Noen kommentarer:

Temperatur: 4 hurtigladinger på en dag var ikke noe problem. Økning fra 5 til 7 barer er ikke kritisk (ikke i rødt felt før bar nr. 11) og det hadde antageligvis stoppet på 6 barer om jeg ikke hadde ladet så høyt opp på Hamar.

Kø: Det begynner å bli litt trafikk på hurtigladerne, men man slipper normalt unna med 15 min. ventetid.

Ladetid: 15 min er FOR KORT!!! (unntatt på Statoil). Det blir for lite til å handle i butikken og for lite til å spise på McD. Jeg ønsker meg minst 20 minutter som valg, helst mer. Man vil jo gjerne være tilbake når ladingen stopper.

Kostnad: Lillehammer kostet 15,- for 15 min. ennå selv om introduksjonstilbudet skulle gått ut 1/8. Etter det skal den opp til 44,- for 15 min., en noe for drøy pris etter min mening. Skulle jeg betalt såpass på alle ladingene hadde det blitt billigere med diesel til dieselbilen. Da blir slike turer litt uaktuelle pga. den ekstra tidsbruken.

Forslag: Ta betalt pr. min uten tidsbegrensning. 2,- pr. min er "levelig", 1,50 bedre. La laderne gå til man stopper dem og ta deretter betalt for forbrukt tid. Kortleseren som brukes i Lillehammer støtter dette, da det er den samme som brukes ombord i NSBs tog på automatene (den tar da betalt for det produktet koster). Dette vil også føre til bedre inntjening da folk gjerne blir stående i 20-30 minutter mens de handler eller spiser. Dermed slipper man også å styrte ut etter kun 15 minutter.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Phuc

Flott at turen gikk nogenlunde smertefritt. Hvor lang tid brukte du totalt?

ABB-laderen ved Ole Deviks vei var satt opp til 25 min sist jeg var der (bare FYI).
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

jkirkebo

Sitat fra: Phuc på mandag 06. august 2012, klokken 22:24
Flott at turen gikk nogenlunde smertefritt. Hvor lang tid brukte du totalt?

ABB-laderen ved Ole Deviks vei var satt opp til 25 min sist jeg var der (bare FYI).

Ca. 7 timer gikk det med. Sist jeg ladet hos ABB var det ikke noen time limit, har de også begynt med det nå ? :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Så var turen hjem igjen tilbakelagt.

Startet på hytta med 91% på batteriet, 5 temp.streker. Siden det er nedoverbakke er det ingen grunn til å kjøre via Lillehammer, så jeg setter kursen direkte mot Hamar over Snertingdal.

Ankommer Hamar etter 97km kjørt og med 43% igjen på batteriet. Kun brukt 48% på 97km betyr mye nedover ja ;)

Lader i 15 min. til 74% og kjører mot Minnesund. Underveis kommer den sjette temp.streken.

Ankommer Minnesund etter 56km og med 38% igjen. Mer "normalt" forbruk her med andre ord.

Lader i 15 min. til 76%. Her ladet jeg altså 38% på 15 min. mot 31% på samme tid på Hamar. Det er tydelig at hurtiglading går kjappere med 6 streker på temp.måleren sammenlignet med 5.

Kjører mot ABB i Oslo og ankommer etter 71km (liten omvei pga. stengt avkjørsel etter IKEA...) og med 27% igjen på batteriet.

Lader til laderen stopper på 80%, det tar 28 minutter (går tregt på slutten, synet det tok lang tid). Kjører hjemover, det er 96km hjem. Under ladingen fikk jeg den 7. temp.streken.

Men nå skjer noe rart. På de første 20% (dvs. fra 80 til 60%) får jeg hele 47km kjørelengde! Meget merkelig, tilsvarer jo rekkevidde på 235km(!). Etter det er forbruket mer normalt med ca. 13.5km/10% i 100km/t. Kommer hjem med 27% igjen.

Så lite som 53% (80-27) har jeg aldri brukt hjem før. Min teori er at bilens måler ble "usynkronisert" på en eller annen måte, slik at ABB-laderen egentlig ladet opp til ca. 90%. Det stemmer bra med tallene (47km på 30% er spot on i den hastigheten jeg kjørte, samt forbruk 63% Oslo-Fredrikstad) og med tiden hurtigladeren brukte. Fra 27% til 80% ville jeg forventet et tidsforbruk på ca. 20 minutter, ikke 28. Hastigheten var nede på 12kW på slutten, som fort kunne gitt  ca. 10% ekstra på 8-9 minutter.

Hele turen ble på 320km og tok 5,5 timer denne gangen. Snitthastighet 58km/t, noe særlig mer enn 60km/t er nok ikke lett å få til tror jeg.

43% igjen ved ankomst Hamar er litt vel god margin, så neste gang lader jeg nok enten bare til 65% på forhånd eller kjører direkte til Minnesund. Om ikke laderen på Gjøvik er blitt operativ da, så jeg kan holde meg til rv4. Med hurtiglader på Gjøvik trenger jeg neste ikke å lade på hytta i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jagarock

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. august 2012, klokken 17:51
Men nå skjer noe rart. På de første 20% (dvs. fra 80 til 60%) får jeg hele 47km kjørelengde! Meget merkelig, tilsvarer jo rekkevidde på 235km(!). Etter det er forbruket mer normalt med ca. 13.5km/10% i 100km/t. Kommer hjem med 27% igjen.

Så lite som 53% (80-27) har jeg aldri brukt hjem før. Min teori er at bilens måler ble "usynkronisert" på en eller annen måte

har samme erfaring. noen ganger står det også helt forskjellige % tall på hurtigladerpanelet og inne i bilen.
foreksempel at det bare er 2 streker igjen, men når du starter hurtigladeren står det at det er kanskje 40% batteri igjen.
samme når det slutter å lade, at det viser et fullere batteri på hurtigladeren enn i bilen.

hos meg så har det skjedd når jeg virkelig har dratt på i høy hastighet og gått fra fullt til omtrent tomt batteri før hurtigladingen.
og det der med at de første prosentene går veldig sakte å bli kvitt etter en hurtiglading, det har somregel skjedd etter 3 hurtigladinger for min del.

så det virker som om bilen blir litt satt ut av mange hurtigladinger på en dag.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA