Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpt ioniq, What to do?

Startet av nyogusikker, onsdag 29. september 2021, klokken 00:25

« forrige - neste »

nyogusikker

har akkurat bestilt meg 2020 ioniq, og venter den levert straks, men!

What to do?  :o 8)

Jeg har bestilt elektriker, så han kommer om en ukes tid.
Jeg har lastet ned appen bluelink, og charge my huyndai.

Er det noe jeg burde lese meg opp på, sjekke, bestille/ordne?

Noe jeg burde sjekke over når bilen kommer?
Brukt, gått ca 2000 km, så den er jo nesten ny ;)

goggo

Gratulerer med fin og driftssikker bil, min 2020 modell har nå gått 45000 km på 1,5 år uten et eneste problem.

Du burde i alle fall sjekke din bil her (legg inn reg-nr) for å se om du er så heldig/uheldig at du skal få nytt fremdriftsbatteri og om du må begrense lading til 90% inntil det skjer. 
https://hyundai-innkalling.no/

Jeg har fått en foreløpig dato for batteribytte på min bil  til november i år, men har forstått at det er forsinkelser så vi får se når det blir.

Når det gjelder Bluelink appen, så skal du bruke den nye som heter "Hyundai Bluelink Europe" og har mørkeblå logo. Av en eller annen grunn så ser det ut som den gamle appen (lyseblå logo) fremdeles ligger ute på Google Play Store.

Det "charge my hyundai" greiene kan du bare glemme i første omgang, tror ikke det er noen som forstår vitsen med dette for oss som har "gamle" Ioniqer...

Ioniq med 38KWh batteri lader jo seint på hurtigladere i forhold til de fleste andre nyere elbiler, så for oss er det mest økonomisk å lade på Circle K sine ladere som har ren KWh prising.
Circle K har også gode rabatter hvis du er NAF medlem, og NAF har gratis ladebrikke og gratis kredittkort til sine medlemmer som er grei å bruke og gir gode rabatter hos de fleste operatørene i Norge.
Elbilforeningen har jo en tilsvarende brikke (men ingen laderabatter tror jeg), hvis du foretrekker å være medlem hos dem.

Lykke til med fin bil, og pass på så ikke elektrikeren flår deg. Alltid best å be flere om tilbud, da det er store variasjoner i pris :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på torsdag 30. september 2021, klokken 10:38
Gratulerer med fin og driftssikker bil, min 2020 modell har nå gått 45000 km på 1,5 år uten et eneste problem.

Du burde i alle fall sjekke din bil her (legg inn reg-nr) for å se om du er så heldig/uheldig at du skal få nytt fremdriftsbatteri og om du må begrense lading til 90% inntil det skjer. 
https://hyundai-innkalling.no/

Jeg har fått en foreløpig dato for batteribytte på min bil  til november i år, men har forstått at det er forsinkelser så vi får se når det blir.

Når det gjelder Bluelink appen, så skal du bruke den nye som heter "Hyundai Bluelink Europe" og har mørkeblå logo. Av en eller annen grunn så ser det ut som den gamle appen (lyseblå logo) fremdeles ligger ute på Google Play Store.

Det "charge my hyundai" greiene kan du bare glemme i første omgang, tror ikke det er noen som forstår vitsen med dette for oss som har "gamle" Ioniqer...

Ioniq med 38KWh batteri lader jo seint på hurtigladere i forhold til de fleste andre nyere elbiler, så for oss er det mest økonomisk å lade på Circle K sine ladere som har ren KWh prising.
Circle K har også gode rabatter hvis du er NAF medlem, og NAF har gratis ladebrikke og gratis kredittkort til sine medlemmer som er grei å bruke og gir gode rabatter hos de fleste operatørene i Norge.
Elbilforeningen har jo en tilsvarende brikke (men ingen laderabatter tror jeg), hvis du foretrekker å være medlem hos dem.

Lykke til med fin bil, og pass på så ikke elektrikeren flår deg. Alltid best å be flere om tilbud, da det er store variasjoner i pris :)

mvh
Hugo
Angående CMH, aka ChargeMyHyundai, så er det EN god grunn til å gå for dette. I forbindelse med batteribytte-kampanjen, så vil kunder som har bekreftet at de har satt ladegrensen til 90 % på både AC og DC-lading, få kompensasjon til CMH-kontoen sin etterhvert.

Hvor mye dette utgjør, og nøyaktig når det begynner å komme tilgjengelige midler på konto, anes ikke. Kompensasjonen vil fortsette til batteriet er byttet på din bil.

Sånn til info. Og, ja. Sjekk med Hyundai-forhandler hvo0dran du melder inn bekreftelsen når du kjøper bruktbil fra privat eller en ikke-offisiell forhandler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nyogusikker

Jeg skjønner ikke helt alt dette med lading...

Alle leverandører har egene apper, må jeg laste ned alle leverandørenes apper, eller finnes det en samleside for alle appene jeg kan bruke?

Og tenkte å lade med en brikke, eks naf (pga rabatt), kan den brukes over alt?

Skjønner jeg må lese meg opp, men syns det er en for stor jungel der ute!   :-\

knute

Brikken (fra f.eks. NAF og Elbilforeningen) kan brukes overalt.

Dette forutsetter at du på forhånd har opprettet kundeprofil, registrert betalingskort og brikken hos den enkelte leverandør, som da typisk skjer i en app eller nettside.

NAF har en grei oversikt over hvordan du registrerer deres brikke hos de fleste operatørene på sin hjemmeside - https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/

Du kan lese litt generelt om lading her: https://elbil.no/lading/lade-elbilen-pa-farta/
Anbefaler også at du tester ut hurtiglading et par ganger før du faktisk trenger det.

Selvfølgelig ikke regler uten unntak:
- Har du registrert brikke hos Fortum/Recharge, kan du også bruke denne hos Kople (du får bare feilmelding om du prøver å registrere den begge plasser.).
- Har du registrert brikke hos Circle K, kan du også bruke denne hos eon (som er en relativt liten operatør enn så lenge).

Grunnen til disse unntakene er at disse selskapene bruker/deler samme backend/kundesystem.

Du kan prøve Elton, en norskutviklet app som kan starte lading hos Fortum/Recharge/Kople og Ionity uten at du trenger individuelle kundeforhold hos disse.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: nyogusikker på fredag 01. oktober 2021, klokken 14:56
Jeg skjønner ikke helt alt dette med lading...

Alle leverandører har egene apper, må jeg laste ned alle leverandørenes apper, eller finnes det en samleside for alle appene jeg kan bruke?

Og tenkte å lade med en brikke, eks naf (pga rabatt), kan den brukes over alt?

Skjønner jeg må lese meg opp, men syns det er en for stor jungel der ute!   :-\
Brikken jeg fikk fra Hyundai, dekker ikke like mye som elbilforeningens, men fungerer mange steder. Men so med elbilforeningens, så må du ha individuelle avtaler, og håpe de aksepterer brikker fra andre, og det er her at noen godtar elbilforeningens, men kanskje ikke alle andres. Har skaffet meg en fra NAF, men foreløpig ikke registrert noe mot denne.

Men her er det CMH skiller seg ut. Har du konto hos dem, så trenger du ikke individuell konto hos samarbeidspartnerne. Men jeg har ikke sjekket ut alle de fungerer slik med, for jeg som sagt allerede har konto hos "alle".

Tilsvarende fungerer med tilsvarende kort/avtaler hos Audi, VW, Skoda, BMW, MB, Ford (ionity-eierne mer eller mindre) og kanskje en og annen til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

#6
ChargeMyHyundai synes jeg er fin å bruke,den viser hvilke ladestasjoner som fungerer med kortet som følger med bilen. og det er ganske mange.
Jeg har selv en Ioniq 2020,og bilen lader med opptil 43 kW på ladere som er merket med 32 kW,så du trenger faktisk ikke noe 50 kW lader,da du lader nesten like fort med 32....
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA