Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GTX - Traction program - hvordan fungerer dette?

Startet av Bjoris, tirsdag 28. september 2021, klokken 23:45

« forrige - neste »

Bjoris

Endte med å bestille en GTX for noen uker siden, håpløs leveringstid, men ikke så farlig når vi kjører ID4 RWD allerede.

Traction mode er jo en av tingene som frister med denne, men har søkt litt rundt uten å bli klok på hvordan det faktisk fungerer, er motoren fremme konstant på da. Ser at en også skal få en "bedre" lineassist i dette programmet, en som fungerer uten striper såvidt jeg skjønner.

Tenker at dette kan være spennende om føret er skikkelig dårlig, men forbruket går nok en del opp hvis dette er som jeg tror... Disse AWD bilene der fremste motor griper inn ved behov vil oppføre seg som en RWD bil, den vil slippe på hekken når det er såpeglatt, noe fruen hater og blir stressa over så om denne "Traction" er premante AWD så kanskje oppførselen blir bedre på glatt føre, ikke bare fremkommelighet som vel uansett er ganske lik, eller kanskje det her også er fordeler om en tvinger systeme til å dra på alle hjul eller enn at det skal være sensorer som styrer det hele...?

Vel, om noen har mer info er det jo interessant

magfred

Ser ut som at "Traction Mode" kun er aktivt opp til 19 km/t (12 mph):
https://newsroom.vw.com/vehicles/how-all-wheel-drive-goes-electric-in-the-volkswagen-id-4-suv/

Men ihht samme pressemelding skal det automatiske AWD-systemet gripe inn raskere enn tradisjonelle systemer, så mulig overgangen fra to- til firehjulstrekk ikke blir like brå som for tradisjonelle systemer.

I denne testen av amerikanske ID.4 AWD antydes det at SPORT-modus bruker frontmotoren mer aktivt, så mulig det kan være greit å bruke den på vinterføre i fart over 19 km/t:
https://arstechnica.com/cars/2021/09/volkswagens-electric-id-4-was-already-good-does-awd-change-that/
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Trond.m

Å kjøre i sport modus når det er glatt tror jeg ikke akkurat øker sikkerheten. Økt respons på wattpedalen og mer direkte styring gjør at det lett blir brå bevegelser. Men nå svarer jeg på generelt grunnlag. Jeg har ikke erfaring med GTX på glatt føre ennå, men det er vel ikke lenge til.

magfred

Sitat fra: Trond.m på onsdag 13. oktober 2021, klokken 05:58
Å kjøre i sport modus når det er glatt tror jeg ikke akkurat øker sikkerheten. Økt respons på wattpedalen og mer direkte styring gjør at det lett blir brå bevegelser. Men nå svarer jeg på generelt grunnlag. Jeg har ikke erfaring med GTX på glatt føre ennå, men det er vel ikke lenge til.
Generelt er jeg enig, men se på det som et mulig ekstra verktøy i verktøykassa som kan testes ut dersom traction-modus ikke er mulig eller hensiktsmessig (gitt at den kun fungerer opp til 19 km/t).

Jeg innser dog at kanskje ikke alle er like interessert i å teste ut alt mulig på bilen som jeg er  :)

Også usikker på om styringen faktisk blir mer direkte i sportmodus, eller om den kun blir tyngre for å simulere en mer følsom styring. Mulig noen vet?

Det beste er kanskje å prøve seg fram og lage en egen "vinterprofil" i individual?

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Merce

Sitat fra: magfred på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:32

Generelt er jeg enig, men se på det som et mulig ekstra verktøy i verktøykassa som kan testes ut dersom traction-modus ikke er mulig eller hensiktsmessig (gitt at den kun fungerer opp til 19 km/t).

Jeg innser dog at kanskje ikke alle er like interessert i å teste ut alt mulig på bilen som jeg er  :)

Også usikker på om styringen faktisk blir mer direkte i sportmodus, eller om den kun blir tyngre for å simulere en mer følsom styring. Mulig noen vet?

Det beste er kanskje å prøve seg fram og lage en egen "vinterprofil" i individual?

I o m at det er fysisk kontakt mellom ratt og hjul blir jo ikke styringsutvekslingen påvirket.. De kan selvsagt legge på kunstig motstand.

magfred

Sitat fra: Merce på torsdag 04. november 2021, klokken 20:30
Sitat fra: magfred på onsdag 13. oktober 2021, klokken 11:32

Generelt er jeg enig, men se på det som et mulig ekstra verktøy i verktøykassa som kan testes ut dersom traction-modus ikke er mulig eller hensiktsmessig (gitt at den kun fungerer opp til 19 km/t).

Jeg innser dog at kanskje ikke alle er like interessert i å teste ut alt mulig på bilen som jeg er  :)

Også usikker på om styringen faktisk blir mer direkte i sportmodus, eller om den kun blir tyngre for å simulere en mer følsom styring. Mulig noen vet?

Det beste er kanskje å prøve seg fram og lage en egen "vinterprofil" i individual?

I o m at det er fysisk kontakt mellom ratt og hjul blir jo ikke styringsutvekslingen påvirket.. De kan selvsagt legge på kunstig motstand.

Ser ut som at ID.4 med progressiv styring faktisk kan endre ratio på rattutslaget:

Progressive steering, DCC chassis control and driving mode selection. With the "Plus" sports package (in the top model ID.4 Max), the ID.4's chassis takes on a whole new form. One of its two components is the Progressive Steering, which works more and more directly as the steering angle increases – its ratio ranges from 15.9:1 to 14.5:1. The other component is the DCC adaptive chassis control, which works depending on the road surface and the driving situation. It regulates the characteristics of the damper on each wheel 200 times per second – this enables a high level of ride comfort or a tight connection to the road.

The DCC and Progressive Steering are coupled with Driving Profile Selection, which gives the driver a choice of four modes. Eco, Comfort and Sport are preconfigured. In Individual mode, the driver is given additional setting options on the central display: They can select fine intermediate levels between Comfort and Sport or make both modes even more extreme – in other words, even more comfortable or even more dynamic.


Kilde: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/well-balanced-and-sporty-at-the-same-time-the-new-id4-chassis-6618
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA