Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt

Startet av elektrolux, tirsdag 28. september 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

elektrolux

Tilsvar på artikkelen:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-skrote-navarende-bensin-og-dieselbiler-selv-om-de-rullet-ut-av-butikken-i-gar/o/5-95-306835

Det dama sier er vel egentlig at det ikke burde bygges flere eksosbiler, noe jeg kan være enig i.

Det finnes nok allerede for minst 30 år framover. ( Ref. Cuba og gjennbruk av dollarglis).



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vinterdekk

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:00
Tilsvar på artikkelen:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-skrote-navarende-bensin-og-dieselbiler-selv-om-de-rullet-ut-av-butikken-i-gar/o/5-95-306835

Det dama sier er vel egentlig at det ikke burde bygges flere eksosbiler, noe jeg kan være enig i.

Det finnes nok allerede for minst 30 år framover. ( Ref. Cuba og gjennbruk av dollarglis).

Sjekket utregningen for dieselbil-eksempelet i artikkelen mot CO2 kalkulatoren her, og la til 20% utslipp for rafinering, og fikk også ~160 g/km. Så ut fra denne kan man regne seg til eget snittforbruk og bruke som eksempel. https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp

Det lave utslippet til elbilen i eksempelet fordrer jo at den kjøres langt, 250 000 kilometer. Noen som vet gjennomsnittlig kjørelengde før vraking i Norge?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

#18
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. oktober 2021, klokken 07:06
Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?

Ja, vil tro det. Det blir 11700/228+3,4=55g/km CO2 for elbilen. Dieselbil-eksempelet blir uforandret med 160g/km.

Svakheten med regnestykket er at det bare tar hensyn til klimaregnskapet til bilen isolert, men ser ikke klimaregnskapet for eier som vil gi bedre svar på om man bør beholde gammel bil eller kjøpe ny.

F.eks. jeg har en lavutslippsbil som ut fra kalkulatoren gir 81+20% raffinering = 97 g/km. 15000 km i året tar det kanskje 9 år å komme positivt ut ved å kjøpe ny elbil med Norsk energimiks. Ni år er langt flere år enn gjenstående nedbetalingstid og planlagt eierskap på bilen jeg har fra før.

Har man en dieselbil som kjøres lite går snittutslipp per kilometer opp men det tar da også flere år å komme i null med en ny elbil.

Det sagt, ser jeg jo at argumentet for å beholde eksisterende fossilbil står mye svakere i Norge enn på kontinentet på grunn av tilgang til renere strøm. Vi har få unnskyldninger for å ikke vrake fossilen til fordel for en ny elbil her til lands, ut fra tallene i det siste leserinnlegget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

automat

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:51
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 02. oktober 2021, klokken 07:06
Gjennomsnittlig alder ved vraking er 19 år og gjennomsnittlig kjørelengde per år er 12.000 km så 228.000 km er vel et greit anslag?

Ja, vil tro det. Det blir 11700/228+3,4=55g/km CO2 for elbilen. Dieselbil-eksempelet blir uforandret med 160g/km.

Svakheten med regnestykket er at det bare tar hensyn til klimaregnskapet til bilen isolert, men ser ikke klimaregnskapet for eier som vil gi bedre svar på om man bør beholde gammel bil eller kjøpe ny.

F.eks. jeg har en lavutslippsbil som ut fra kalkulatoren gir 81+20% raffinering = 97 g/km. 15000 km i året tar det kanskje 9 år å komme positivt ut ved å kjøpe ny elbil med Norsk energimiks. Ni år er langt flere år enn gjenstående nedbetalingstid og planlagt eierskap på bilen jeg har fra før.

Hvis lavutslippsbilen din er relativt ny, så vil du jo ikke skrote den. Du vil selge den, som fører til at noen nederst i kjeden skroter en fossilbil. Og de som kjører biler i «rett før skroting»-kategorien har normalt ikke råd til helt ny bil. De er avhengig av hva som ble solgt som nybil et tiår tidligere.

Slik sett er det kanskje mer interresant å se på hva som burde være forutsetningene for når en bil bør skrotes. I dag kunne kanskje grensen være 10 år/200.000km. Og så kan man stramme inn den grensen etterhvert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Jepp, enig. Rent praktisk blir det vanskelig å bytte til mindre forurensende biler om man fjerner ettermarkedet ved å skrote nyere biler, da blir det i alle fall en fjern drøm å kjøpe ny elbil for mange.

Høyere vrakpant kunne hjulpet på å oppmuntre til å fjerne de eldste og mest forurensende bilene tenker jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA