Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bytt ut eksosbilen før den er utslitt

Startet av elektrolux, tirsdag 28. september 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

elektrolux

Eksisterende eksosbiler bør ikke byttes ut med elbil om en vil det beste for miljøet i følge denne artikkelen. Selv har jeg alltid argumentert for å beholde eksosbilen, men gjerne supplementert med en liten elbil:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-beholde-navarende-bensin-og-dieselbiler-til-de-er-klare-for-a-skrotes/o/5-95-306145
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagfinnN

#1
Dustete. Bytter du ut din eksosbil, blir den ikke skrotet. Du selger den og en annen kjøper. Nederst i kjeden skrotes en gammel versting. Så den beste for miljøet er at du straks går over til elbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Dette er ikke en artikkel. Det er et keserinnlegg fra en som har næringsinterresser i fossilbilbransjen.

Når en fossilbil når en viss kjørelengde, så vil det faktisk lønne seg å skrote den, og erstatte den med en elbil. Sett fra et klimaperspektiv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

minibiti

For info :)
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.

Is Keeping Your Old Car Better For The Environment? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=L2IKCdnzl5k
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Counterpointer

Sitat fra: minibiti på tirsdag 28. september 2021, klokken 21:39
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.
Helt enig. Alle eksosbiler må ut av daglig drift.
Selv har jeg en 58 år gammel eksosbil og selv om den bør bevares er det godt den ikke er i daglig drift med  nesten to liter pr mil i forbruk.

Poenget til OP kan nok brukes på de mest sparsommelige bilene (les småbiler) mens store Suv'er ol bør ut av drift fortest mulig.

vinterdekk

#5
Sitat fra: minibiti på tirsdag 28. september 2021, klokken 21:39
For info :)
We can argue on the details and numbers here and there but I think the main point stands....
Moreover, I totally agree with @DagfinnN's point.

Is Keeping Your Old Car Better For The Environment? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=L2IKCdnzl5k

Tok opp temaet som Jason snakker om i denne videoen i en tråd i livsløpsanalyse-forumet nylig for de som er interessert. https://elbilforum.no/index.php?topic=57757.0

Skribenten som står bak leserinnlegget trådstarter lenker til skriver jo selv at de har en interessekonflikt i temaet hen tar opp, produktet de selger står det mer om her.  Jo flere årsgamle bensin og dieselbiler, jo flere potensielle kunder av hydrogenrens. https://www.autor.no/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#6
Alle disse studiene forutsetter at en selger gamlebilen. 

Min modell får mer på å pensjonere eksosbilen slik at den i stedet for ny eier og økt bruk kun brukes til kos, langturer og hengerjobber.

Det betyr at en slipper å kjøpe en monsterelbil med forbruk opp mot 200Wh/km og kan klare seg med en liten pendlerbil med halve forbruket og 1/4 så stort batteri.

Alternativt supplementere med en brukt elbil som allerede er bygget.

Hadde f.eks myndighetene gitt bomfrihet for små elbiler ville mange flere valgt en slik løsning.

Egentlig gjør faktisk myndighetene allerede dette og gir bomfrihet for små elektriske L1-L7e kjøretøy som Buddy, Microlino, Cree SAM, Aptera etc. Det er bare vi som ikke er smarte nok til å utnytte disse insentivene ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vinterdekk

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. september 2021, klokken 07:41
Alle disse studiene forutsetter at en selger gamlebilen. 

Min modell får mer på å pensjonere eksosbilen slik at den i stedet for ny eier og økt bruk kun brukes til kos, langturer og hengerjobber.

Det betyr at en slipper å kjøpe en monsterelbil med forbruk opp mot 200Wh/km og kan klare seg med en liten pendlerbil med halve forbruket og 1/4 så stort batteri.

Alternativt supplementere med en brukt elbil som allerede er bygget.

Hadde f.eks myndighetene gitt bomfrihet for små elbiler ville mange flere valgt en slik løsning.

Egentlig gjør faktisk myndighetene allerede dette og gir bomfrihet for små elektriske L1-L7e kjøretøy som Buddy, Microlino, Cree SAM, Aptera etc. Det er bare vi som ikke er smarte nok til å utnytte disse insentivene ;)

Men skribenten bak leserinnlegget du lenket til sier faktisk noe annet, så jeg er usikker hvordan det underbygger din påstand. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-beste-for-klimaet-er-a-beholde-navarende-bensin-og-dieselbiler-til-de-er-klare-for-a-skrotes/o/5-95-306145

SitatVil du redusere klimagassutslippene, er det verste du kan gjøre å kjøpe en elbil for småkjøring - i tillegg til å beholde bensin- eller dieselbilen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#8
Skurrer at det skulle være uheldig for miljøet å pensjonere en fullgod eksosbil og kjøre et strømgjerrig L1-L7e kjøretøy framfor at eksosbilen fortsetter å bruke fossilt drivstoff i eget eller ny eiers besittelse og kjøpe en monsterelbil som i følge linket Utube snutt krever 4 års kjøring for å ha samme utslippene som en tørst eksosbil.

Husk med min løsning nulles omtrent fossilt forbruk ut, samtidig som en minst halverer både produksjons og forbruksutslippene med å velge f.eks en Microlino framfor en Maxus long range.

Eksosbilen beholdes til den, eller antakelig jeg skrotes  ;D

Lokale utslipp elimineres og en merker forskjell på utgiftene til transport når en slipper å besøke bensinstasjonen, slipper bom og kun bruker halvparten så mye strøm. Til og med forsikringen blir rimeligere med 2 biler enn med 1. Faktisk en av grunnene til at Jr. overtok Smart ED i tillegg til Tesla S. Vedlikeholdsbudsjettet blir også kraftig redusert med 2 biler framfor 1, da et vedlikeholdsfri L1-L7e kjøretøy trenger minimalt med stell, og eksosbilen betydelig mindre når den kun tar langturene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

vinterdekk

Joda, en nummer to eller tre bil vil forurense mindre når den bare brukes av og til. Samtidig eier norske husholdninger 1,5 biler hver, og det er sikkert varierende hvor motiverte folk er å la den flotte SUV'en stå og ta den lille matpakke-bilen istedenfor av miljøhensyn. Jeg synes det er helt greit at vi kan vente oss høyere CO2-avgift, det er stort sett økonomiske insentiv som får folk flest til å endre vaner.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#10
Enig der.

Enda dyrere fossilt drivstoff, mva på monsterelbiler og beholde bomfriheten for L1-L7e kjøretøy er jo allerede på partiprogrammene. Lurer bare på hvor mye som skal til før flere følger mitt eksempel?

Vi ser også et stadig sterkere opinion mot biler generelt, og jeg tror det går litt slik det gikk med pels i sin tid. Det er ikke like kult i dag å slippe av jr. utenfor skolen i en stor SUV som å gjøre det i en Buddy eller enda bedre en Podbike, og denne trenden vil nok bare forsterkes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#11
Fikk sjokkregning på 36000 kr fra forsikringsselskapet i dag. Problemet er ikke kostnadene på forsikringen, men at det plutselig er innført årsavgift også på elektriske kjøretøy.

Det gjør det vanskelig å være miljøvennlig med å ha et kjøretøy for hvert sitt bruk i stedet for et som liksom skal klare alt.

Parrerte med å umiddelbart avskilte både camperen og eksos MC. Sesongen er uansett over, men må vurdere om også Berlingoen og Buddy må avskiltes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Helt urelatert spørsmål, til den ikke overaskende skyhøye forsikringsfskturaen.

Du heter Robert og ikke Robort?
Er kult med et anderledes navn, men det virker som en skrivefeil.......

elektrolux

Robort er riktig.  Passer bedre med uttalen i Stavanger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA