Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

Motorwatt

Er det en ting Tesla-eiere er bra på, så er det å konstruere "gode" forklaringer på kostnadene...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:01
Er det en ting jeg er sikker på, så er det at det vil ta fryktelig mange år før bilen kjører selv hele veien til hytta mi, året rundt.
Trenger den å kjøre hele veien da? Jeg kunne fint levd med at bilen kjørte autonomt fra vi svingte ut på motorveien til vi begynte på hårnålssvingene på vei opp på fjellet. Om den ba meg ta over eller tørke av ruta en gang i blant skulle jeg greie det og.

Det viktigste er at det er trygt å ikke være oppmerksom hele tiden, dvs at man kan slappe av når bilen kjører autonomt, ikke at den på død og liv skal takle alle mulig utfordringer.

Sånn sett synes jeg Tesla begynner i feil ende. Jeg kunne brydd meg mindre om at bilen ikke takler storbytrafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. november 2021, klokken 13:12
Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:01
Er det en ting jeg er sikker på, så er det at det vil ta fryktelig mange år før bilen kjører selv hele veien til hytta mi, året rundt.
Trenger den å kjøre hele veien da? Jeg kunne fint levd med at bilen kjørte autonomt fra vi svingte ut på motorveien til vi begynte på hårnålssvingene på vei opp på fjellet. Om den ba meg ta over eller tørke av ruta en gang i blant skulle jeg greie det og.

Det viktigste er at det er trygt å ikke være oppmerksom hele tiden, dvs at man kan slappe av når bilen kjører autonomt, ikke at den på død og liv skal takle alle mulig utfordringer.

Sånn sett synes jeg Tesla begynner i feil ende. Jeg kunne brydd meg mindre om at bilen ikke takler storbytrafikk.
Nesten enig, men jeg vil nå påstå at jeg syns det er veldig interessant hvor bra den takler storbytrafikk, det er bare ikke viktig for meg personlig:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

https://youtu.be/lzVYBb1GBB8

10.5 fra Frenchie. Veldig lite trafikk og folk,  men seriøs fail på 5 min etter endra færre minutter kjørt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. november 2021, klokken 13:12
Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:01
Er det en ting jeg er sikker på, så er det at det vil ta fryktelig mange år før bilen kjører selv hele veien til hytta mi, året rundt.
Trenger den å kjøre hele veien da? Jeg kunne fint levd med at bilen kjørte autonomt fra vi svingte ut på motorveien til vi begynte på hårnålssvingene på vei opp på fjellet. Om den ba meg ta over eller tørke av ruta en gang i blant skulle jeg greie det og.

Det viktigste er at det er trygt å ikke være oppmerksom hele tiden, dvs at man kan slappe av når bilen kjører autonomt, ikke at den på død og liv skal takle alle mulig utfordringer.

Sånn sett synes jeg Tesla begynner i feil ende. Jeg kunne brydd meg mindre om at bilen ikke takler storbytrafikk.
Problemet mitt er at 22 mil av turen er den type vei, smalt svingete og ikke saltet. ::) har noen mil utenom der autopiloten kjørt fint de siste fire årene, så der er det realistisk med skikkelig selvkjøring.

Storg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. november 2021, klokken 06:34
Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 21:36
Jeg er uenig i at man trenger balanse, den blir falsk.
Så du mener det er best med en ensidig fremstilling av ting? Interessant holdning.
I denne saken. Da det ikke har noen verdi. FSD er klar når den er klar. Men hjelper ikke hvis FSD ikke dreper deg i 90% av tilfellene. Så å vise at den fungerer i lange perioder har egentlig ikke noe verdi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. november 2021, klokken 13:53
Uten tvil. Men har sett video fra de som kommer i ekstase over å kunne kjøre "milevis" på en lite trafikkert motorvei uten avbrudd med FSD Beta. Det kan jeg også med vanlig AP, minus ekstase og Beta. Egentlig klarer jeg selv, og med mindre stress, alt det Betaen gjør i bykjøring også.

Nå var ikke poenget mitt at FSD suger, men at det ikke er fysisk mulig å vise at en selvkjørende bil kjører fint i lange perioder i strekk i en kort video (*), men alle feilene kan men klippe sammen i en kort video. Og alle er antageligvis enige i at det er feilene som er det mest interessante. Det er jo tross alt beta-testing de driver med, i tilfelle noen har glemt det.

(*) Noen prøver seg med å spole gjennom i 2x eller 4x hastighet, men da blir det fort vanskelig å følge med på hva som skjer (+ at man ikke får med seg om f.eks. føreren må hjelpe bilen i gang osv).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Syns også det hadde vært interessant med oppsummeringsvideoer av vanskelige situasjoner den faktisk håndterer bra.

kodax

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. november 2021, klokken 07:42

Nå var ikke poenget mitt at FSD suger, men at det ikke er fysisk mulig å vise at en selvkjørende bil kjører fint i lange perioder i strekk i en kort video (*), men alle feilene kan men klippe sammen i en kort video. Og alle er antageligvis enige i at det er feilene som er det mest interessante. Det er jo tross alt beta-testing de driver med, i tilfelle noen har glemt det.

(*) Noen prøver seg med å spole gjennom i 2x eller 4x hastighet, men da blir det fort vanskelig å følge med på hva som skjer (+ at man ikke får med seg om f.eks. føreren må hjelpe bilen i gang osv).
Jeg tenker at det er motsatt: Når et produkt er ferdig, så er det mest interessant å se dersom produktet feiler. Det er jo da det ikke fungerer som beskrevet. Med et produkt som ikke er ferdig er jo utviklingen interessant, dvs. hva som fungerer bedre enn tidligere (men selvfølgelig også hva den ikke får til).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:56
https://youtu.be/lzVYBb1GBB8

10.5 fra Frenchie. Veldig lite trafikk og folk,  men seriøs fail på 5 min etter endra færre minutter kjørt.

Da får du trøste deg med denne ZD-videoen på over en time med mye trafikk og overgang fra dagslys til natt:

https://www.youtube.com/watch?v=tEWe2vyCsGE&t=523s&ab_channel=WholeMarsCatalog
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Har bare sett litt. Ved 13:48 er det gjort en redigering, så dette blir bare "ord" mot "ord" når det gjelder Zero Disengagement.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. november 2021, klokken 15:16
Da får du trøste deg med denne ZD-videoen på over en time med mye trafikk og overgang fra dagslys til natt:

Ikke giddet å se hele, men ser det er flere steder hvor han tilsynelatende må hjelpe til for å få den frem. Blant annet rundt 32-33 minutter ut i videoen hvor bilen nøler irriterende lenge i et kryss med 4-way Stop. Samme med kjøpesenter-biten som Motorwatt refererer til hvor en seksjoner er klippet bort. Mye bra kjøring, men ikke akkurat den mest utfordrende kjøreturen.

daktari

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. november 2021, klokken 15:16
Sitat fra: daktari på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:56
https://youtu.be/lzVYBb1GBB8

10.5 fra Frenchie. Veldig lite trafikk og folk,  men seriøs fail på 5 min etter endra færre minutter kjørt.

Da får du trøste deg med denne ZD-videoen på over en time med mye trafikk og overgang fra dagslys til natt:

https://www.youtube.com/watch?v=tEWe2vyCsGE&t=523s&ab_channel=WholeMarsCatalog
seriøst, henviser du til en video fra jugern Omar/WholeMarsCatalog? Han som før FSD beta ble sluppet la ut video av AP og hevdet zero disengagement på Twitter i 10x hastighet så det var umulig å se at han jukset. Han, som er twitterkompis med Musk, krydrer alt han gjør med $TSLA og som synes hver eneste versjon er mind blowing også når bilens hans pløyde rett mot en veisperring.

Kan man håpe på litt kildekritikk i forumet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. november 2021, klokken 13:03
Vaduz (som jeg svarte) ville til Trondheim, København, og Stockholm.  :D. Forøvrig heter det at "det går alltid et tog", men de sier ingenting om hvor....

Joda, men ikke alle som reiser fra oslo, og det føles litt seigt å skulle kjøre timevis feil vei for så å ta toget!

RuneW

Sitat fra: daktari på onsdag 24. november 2021, klokken 17:11
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. november 2021, klokken 15:16
Sitat fra: daktari på tirsdag 23. november 2021, klokken 17:56
https://youtu.be/lzVYBb1GBB8

10.5 fra Frenchie. Veldig lite trafikk og folk,  men seriøs fail på 5 min etter endra færre minutter kjørt.

Da får du trøste deg med denne ZD-videoen på over en time med mye trafikk og overgang fra dagslys til natt:

https://www.youtube.com/watch?v=tEWe2vyCsGE&t=523s&ab_channel=WholeMarsCatalog
seriøst, henviser du til en video fra jugern Omar/WholeMarsCatalog? Han som før FSD beta ble sluppet la ut video av AP og hevdet zero disengagement på Twitter i 10x hastighet så det var umulig å se at han jukset. Han, som er twitterkompis med Musk, krydrer alt han gjør med $TSLA og som synes hver eneste versjon er mind blowing også når bilens hans pløyde rett mot en veisperring.

Oi. Beklager. Jeg har ikke sett mer enn kanskje 25 minutter av videoen så jeg driver tydeligvis ikke med så nøye kildekritikk som deg.

Hvor i videoen er det disengagements?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA