Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD Beta for "vanlige" sjåfører

Startet av kodax, tirsdag 28. september 2021, klokken 11:46

« forrige - neste »

RuneW

En ting er i alle fall sikkert: Det er mye lettere å lage en 3 minutter lang video som viser at FSD ofte gjør feil enn en som viser at FSD sjelden gjør feil.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Uten tvil. Men har sett video fra de som kommer i ekstase over å kunne kjøre "milevis" på en lite trafikkert motorvei uten avbrudd med FSD Beta. Det kan jeg også med vanlig AP, minus ekstase og Beta. Egentlig klarer jeg selv, og med mindre stress, alt det Betaen gjør i bykjøring også.

Til dere som venter med lengsel: Er dere lei av å kjøre bil? Vil dere heller sitte i baksetet? Selv har jeg nesten 1.8 mill. kilometer (ca. 40 ganger rundt jordkloden  ;)) bak rattet, og synes fremdeles det er artig å kjøre bil. Derfor var ikke dette min motivasjon for å kjøpe FSD, men mere det å kunne følge med på teknologisk utvikling. Og det har ikke svart til forventningene, men jeg har ikke helt mistet troen på annet enn på EM.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: RuneW på mandag 22. november 2021, klokken 12:16
En ting er i alle fall sikkert: Det er mye lettere å lage en 3 minutter lang video som viser at FSD ofte gjør feil enn en som viser at FSD sjelden gjør feil.
Det må da være langt flere situasjoner der den tar gode valg, så det burde være lettere å lage tre minutter med riktige beslutninger. Problemet er vel heller at det neppe trigger den samme interessen. Influencere lever av klikk.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. november 2021, klokken 13:53
Til dere som venter med lengsel: Er dere lei av å kjøre bil? Vil dere heller sitte i baksetet? Selv har jeg nesten 1.8 mill. kilometer (ca. 40 ganger rundt jordkloden  ;)) bak rattet, og synes fremdeles det er artig å kjøre bil. Derfor var ikke dette min motivasjon for å kjøpe FSD, men mere det å kunne følge med på teknologisk utvikling. Og det har ikke svart til forventningene, men jeg har ikke helt mistet troen på annet enn på EM.
Jeg venter "med lengsel" (men uten å holde pusten) fordi:
1. Jeg vil gjerne sitte i bilen og lese, jobbe, se ut av vinduet (særlig foran i TMX) osv., ja. De er gøy å kjøre bil på bane, å styre bilen på vei er bare en nødvendighet for meg.
2. Selvkjørende biler vil (når det blir bra nok) spare samfunnet for mye lidelse og penger.
3. Jeg syns teknologisk utvikling er gøy.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 16:37
Sitat fra: RuneW på mandag 22. november 2021, klokken 12:16
En ting er i alle fall sikkert: Det er mye lettere å lage en 3 minutter lang video som viser at FSD ofte gjør feil enn en som viser at FSD sjelden gjør feil.
Det må da være langt flere situasjoner der den tar gode valg, så det burde være lettere å lage tre minutter med riktige beslutninger. Problemet er vel heller at det neppe trigger den samme interessen. Influencere lever av klikk.
Det FSD får til viser hvor langt den har kommet, det FSD feiler på viser hvor langt den har igjen. Så da er det vel naturlig at det kommer forskjellige videoer avhengig av hva man ønsker å vise?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 11:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. november 2021, klokken 22:38
Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin: https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin: https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
For en god illustrasjon av hva bias gjør med en fremstilling For meg er konklusjonen at redigerte versjoner er temmelig verdiløse. Det gjelder både pro og contra. Utrolig viktig å ha et bredt og balansert bilde, ikke som de viser her i to varianter som begge er altfor vektede.

Dette temaet gjentar seg veldig mye i alle FSD tråder.
Tja. Når det gjelder selvkjørende biler så er det viktigste at feilraten er lav nok. Så hvis du har 90 minutter med at bilen kjører godt nok og 10 min med intervensjon så er løsningen ubrukelig. Men det blir en veldig kjedelig video.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vet ikke helt hvorfor du siterer meg og sier tja. Er ikke noe uenig i at FSD må være langt bedre enn kjøttsjåfør for å være bra nok.


daktari

Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin: https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin: https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
Den likte jeg! Lurer på hvilken versjon det var. Det er vel en grunn til at vi ser relativt få FSD-videoer fra NYC på dagtid.

Det er vel kjent for alle at man kan få videoer til å fremstille både positivt og negativt.

På den aktuelle kjøreturen så vi at FSDen prøvde å kræsje med annen bil 3 ganger og 1 gang i en veisperring. Kjørte de 10 min, 30 min eller 60 minutter el 10 timer?  Uansett altfor mange feil.

Synes han Tesla-duden blir pinlig når han prøver å forsvare det katastrofale resultatet med "det har vært så store fremskritt" (hvor sjanseløs var FSD beta i starten egentlig?), og samtidig diskreditere pressen.

Den store nyheten som ville vært revolusjonerende og gitt mest klikk til CNN er jo derimot "Tesla kjører meg feilfritt rundt i NYC mens jeg sitter i baksetet 2 timer i strekk". Men det kan de altså ikke rapportere, dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Regnet ned at du kom til å sette pris på den;)
Men husk at sjåføren, som han selv sier, nok avbryter raskere enn en som er vant til å kjøre med FSD Beta. «Prøvde å kræsje» er altså der han ikke turte lenger å vente, og ikke det samme som at det hadde skjedd.
Dette er jo altså en Beta. Kanskje er det galskap å slippe den ut på vanlige veier til vanlige folk, så kanskje er det CNN sin misjon med det fokuset de har valgt, men det er jo mest nærliggende å tenke at de har valgt vinklingen fordi ønsker klikk.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Storg

Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. november 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 11:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. november 2021, klokken 22:38
Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin: https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin: https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
For en god illustrasjon av hva bias gjør med en fremstilling For meg er konklusjonen at redigerte versjoner er temmelig verdiløse. Det gjelder både pro og contra. Utrolig viktig å ha et bredt og balansert bilde, ikke som de viser her i to varianter som begge er altfor vektede.

Dette temaet gjentar seg veldig mye i alle FSD tråder.
Tja. Når det gjelder selvkjørende biler så er det viktigste at feilraten er lav nok. Så hvis du har 90 minutter med at bilen kjører godt nok og 10 min med intervensjon så er løsningen ubrukelig. Men det blir en veldig kjedelig video.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vet ikke helt hvorfor du siterer meg og sier tja. Er ikke noe uenig i at FSD må være langt bedre enn kjøttsjåfør for å være bra nok.
Jeg er uenig i at man trenger balanse, den blir falsk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 21:36
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. november 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Storg på mandag 22. november 2021, klokken 11:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. november 2021, klokken 22:38
Sitat fra: kodax på søndag 21. november 2021, klokken 21:42
To versjoner av samme tur:

CNN sin: https://www.youtube.com/watch?v=2PMu7MD9GvI

Eieren sin: https://www.youtube.com/watch?v=lf4qc7LAkuo
For en god illustrasjon av hva bias gjør med en fremstilling For meg er konklusjonen at redigerte versjoner er temmelig verdiløse. Det gjelder både pro og contra. Utrolig viktig å ha et bredt og balansert bilde, ikke som de viser her i to varianter som begge er altfor vektede.

Dette temaet gjentar seg veldig mye i alle FSD tråder.
Tja. Når det gjelder selvkjørende biler så er det viktigste at feilraten er lav nok. Så hvis du har 90 minutter med at bilen kjører godt nok og 10 min med intervensjon så er løsningen ubrukelig. Men det blir en veldig kjedelig video.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vet ikke helt hvorfor du siterer meg og sier tja. Er ikke noe uenig i at FSD må være langt bedre enn kjøttsjåfør for å være bra nok.
Jeg er uenig i at man trenger balanse, den blir falsk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Da er vi veldig uenig. Det finnes vel ikke noe som er objektivt, men uten balanse så er det ekkokammer.

Takk for oppklaring.

daktari

Sitat fra: kodax på mandag 22. november 2021, klokken 21:11
Regnet ned at du kom til å sette pris på den;)
Men husk at sjåføren, som han selv sier, nok avbryter raskere enn en som er vant til å kjøre med FSD Beta. «Prøvde å kræsje» er altså der han ikke turte lenger å vente, og ikke det samme som at det hadde skjedd.
Dette er jo altså en Beta. Kanskje er det galskap å slippe den ut på vanlige veier til vanlige folk, så kanskje er det CNN sin misjon med det fokuset de har valgt, men det er jo mest nærliggende å tenke at de har valgt vinklingen fordi ønsker klikk.
Nei, CNN hadde fått fler klikk hvis de kunne vist en Tesla til $40.000 som kjørte rundt i NYCs gater uten en fyr bak rattet.

Men media blåser alltid opp saker og polariserer - nyanser passer ikke når man skal understreke et poeng.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Selvfølgelig hadde de fått flere klikk da. De hadde også fått flere klikk hvis de hadde vist direktesending av mennesker på Mars. Men ingen av delene er en realitet ennå, så jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor det er interessant i denne sammenhengen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. november 2021, klokken 21:47

Det finnes vel ikke noe som er objektivt, men uten balanse så er det ekkokammer.

Må jo ha en viss balanse, men ytterpunktene er interessante mange ganger.

For selvkjøring er det litt enten eller dessverre, og da blir ytterpunktene sentralt. Hvis man virkelig skal kunne lukke øynene i bilen må man vite at den ikke dreper deg. Det betyr jo en feilrate som er ekstremt lav, antagelig 0.

Hvis vi tenker at utviklingen/forbedringen går tregere og tregere (trener NN mot 99,9ere% men må ha stadig mer tid for å få desimaler til. Da blir forbedringene fra versjon til versjon stadig mindre interessante, for forskjellen blir så liten mellom versjoner.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Når det gjelder antall klikk for menneske på Mars kontra FSD, holder jeg FSD som vinner. Kompleksiteten er nesten den samme, men risikoen for menneskeheten er større med FSD.  :D (begge kommer til å bli realitet omtrent samtidig...)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA