Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...

Startet av knut3448, tirsdag 28. september 2021, klokken 08:46

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Jepp. 1919-75=1844 . Mulig det er pga forskjell på LG og panasonic-batteriene men nå er jeg inne i en helt annen diskusjon :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

E-Trond

Statens Vegvesen har justert opp egenvekt for en lang rekke modeller,dette gjelder alle bilmerker. 
Så hvis du skal finne ut din faktiske nyttelast,så må du reise og veie bilen.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Bob

2019 LR AWD kjøpt i juni med egenvekt 1857 kg og tillatt totalvekt 2305 kg.

Har forøvrig tilhenger og maks nyttelast står oppført med 373 kg.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

bloxx

Min 2020-modell (fra vegvesen.no):

Egenvekt
1 892 kg
Egenvekt med fører
1 967 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
338 kg

EDS89

Min registrert idag Tesla model 3 LR 580km Henter ut imorgen.

Fra statens vegvesen

Egenvekt - 1856kg
Egenvekt med fører - 1931kg
Tillatt totalvekt - 2232 kg
Maks nyttelast - 301kg
Maks vogntogvekt 3232 kg med henger.

Motor 1 - 158kw 215 hk
Motor 2 - 208 Kw - 283hk

Ampera

#20
Min TM3P første gang registrert 31.12.2020:
Egenvekt
1 892 kg
Egenvekt med fører
1 967 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
338 kg

Veide min igår, 1840kg. Tom bil :)

Contango

Nye MY har fått en kraftig oppjustering av nyttelasten. Noen som vet om det har skjedd noe med M3 også?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: Contango på mandag 28. februar 2022, klokken 22:24
Nye MY har fått en kraftig oppjustering av nyttelasten. Noen som vet om det har skjedd noe med M3 også?
De 3 som er registrert i dag har nyttelast på 315 kg. Det er vel som før.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

undric

#24
Ser min Juni 2021 TM3LR er endret fra 313 til 264 kg hos Vegvesen.no.
Men, har dette noe å si så lenge vognkortet fortsatt sier 313 kg?

Strengt tatt burde man vel sendt ut nye vognkort om det skulle bety noe?

Bilen ble kjøpt med 313 kg nyttelast siden det var nok til min bruk. Med 264 kg,
så er den ubrukelig å kjøre (lovlig) på ferietur med hele familien da man knapt får med noen kilo bagasje.
Om det er noe problem i praksis om man går 20-40 kilo over nyttelast aner jeg ikke. Noen som vet?

Handyman

Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 12:44
Ser min Juni 2021 TM3LR er endret fra 313 til 264 kg hos Vegvesen.no.
Men, har dette noe å si så lenge vognkortet fortsatt sier 313 kg?

Strengt tatt burde man vel sendt ut nye vognkort om det skulle bety noe?

Bilen ble kjøpt med 313 kg nyttelast siden det var nok til min bruk. Med 264 kg,
så er den ubrukelig å kjøre (lovlig) på ferietur med hele familien da man knapt får med noen kilo bagasje.
Om det er noe problem i praksis om man går 20-40 kilo over nyttelast aner jeg ikke. Noen som vet?
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

undric

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)

Handyman

Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

undric

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:30
Sitat fra: undric på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 13:06
Er tillatt totalvekt endret? Det er det kun det tallet som er viktig. De andre vektene er kun veiledende og et resultat av teoretiske tall. Nyttelast finner du ved å ta tillatt totalvekt minus faktisk egenvekt.
Ok. Det er selvfølgelig egenvekt med fører som er endret fra 1919 kg til 1968 kg.
Regner med at dersom man blir stoppet på tur, så tar de vel utgangspunkt i vognkortet og da ligger
vi bedre ann :)
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
:+1:

jlan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:30
Ved en kontroll er det tillatt totalvekt som måles og sjekkes mot gjeldende vognkort.
Det nok bra for endel av oss at det ikke er egenvekt med fører de sjekker :-X
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA