Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...

Startet av knut3448, tirsdag 28. september 2021, klokken 08:46

« forrige - neste »

knut3448

Det står nå 252 kg nyttelast på SR+i kjøretøyregisteret... Den var vel 314 kg sist jeg sjekket?

Sjekket en juni 2021 SR+, her står det 252 kg.
Sjekket også en sept. 2020 LR, disse hadde da 374 kg nyttelast? Nå står den med 325 kg.

Om jeg ikke roter/misforstår så har Tesla (eller hvem det måtte være) redusert nyttelasten på allerede registrerte biler? Jeg har ikke tilgang på vår SR+, så jeg får ikke sjekka vognkortet nå.

knegg

Her er min 2019/2020 LR (desember 2019)

Egenvekt:1935 kg
Egenvekt med fører:2010 kg
Tillatt totalvekt: 2305 kg
Maks nyttelast:295 kg
2020 Model 3

knegg

Sitat fra: avtrekkeren på onsdag 09. juni 2021, klokken 21:00
Her er fra 560km-versjonen, registrert september 2020: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EB64352


Denne har egenvekt 30kg mindre enn min? 😟

Egenvekt
1 905 kg
Egenvekt med fører
1 980 kg
Tillatt totalvekt
2 305 kg
Maks nyttelast
325 kg
2020 Model 3

knut3448

Da ser det ut til at vi har følgende reduksjon i nyttelast

2021 SR+ ned fra 314 til 252 kg
2019/2020 LR ned fra 374 til 325 kg
2021 LR ned fra 313 til 295 kg

Jeg har ikke oversikt over evt endringer i egenvekt og tillatt totaltvekt.

jlan

Vår LR  -21  614 km har fått økt egenvekt med fører fra 1919  i vognkortet til 1981 i vegvesen.no. Men tillatt totalvekt er fortsatt 2232 .

Vegvesenet gjorde en oppdatering av databasen i helgen. Det kan ha skjedd noe da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Chris Neumann Ruud

#5
Wow, nyttelast ned fra 313 til 251, det er en fullvoksen person mindre det. Det er ganske krise på en bil med lav nyttelast fra før.

Ser at egenvekt med fører har gått opp fra 1919 i vognkortet til 1981 på vegvesenet sine sider. Mulig Tesla har sendt inn en haug med data som skal gjelde for "alle" m3 og så har det blitt noe kluss.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Thalgar

Øhh, dette er jo ganske uakseptabelt. Me har jo kjøpt bilen basert på tala for nyttelast som var på kjøpstidspunktet!
Model Y LR Quicksilver, 2023

MyMuffin

#7
Ser at min LR kjøpt i juni er nå justert til 264kg (ned fra 313kg).

Klistremerket på innsiden av døren sier jo 385kg max load (som er en bra match mot fører 75kg + 313kg = 388kg).

Sammenligning med fruen sin LR 2019.

                     Min 2021 LR                       Fruen sin 2019 LR

Egenvekt:              1893 kg                       1919 kg
Tillatt totalvekt:      2232 kg                       2305 kg
Maks nyttelast:       264 kg                          311 kg

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

knegg

Så lenge tillat totalvekt ikke er uendret så betyr disse tallene ikke noe.
2020 Model 3

Expat

#9
Jøss, det var snodig.
Hos svv er egenvekt justert ned til 1906 kg fra 1919, samtidig som nyttelast har gått ned.

Jeg var nylig hos Tesla SC her i Brussel og henta ut coc-dokumentet (se utsnittet) for å få den over på belgiske skilter. Der vises de opprinnelige vektgrensene den kom med. Samme maksvekt.

Jeg kjenner jeg er litt spent på hva jeg ender opp med i belgisk vognkort.. 😬 Dette er en 2021 M3LR

Expat

Sitat fra: knegg på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:33
Så lenge tillat totalvekt ikke er uendret så betyr disse tallene ikke noe.

Tja, det betyr jo at noen sitter og flikker på noen tall på allerede registrerte biler. Dét i seg selv er jo litt interessant.

Jeg kjenner jeg blir usikker på hva bilen egentlig veier tom. Med fire sykler og hele familien med bagasje er vi på eller litt over maksvekta til bilen. Det er jo greit å vite hvor mye man har å gå på.

Jon65

Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Jon65

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:50
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..
Min 2021 LR MIC (580km hf/18") har 1919kg egenvekt med fører..
Snodig, jeg har også 18" så forskjellen ligger iallefall ikke der. Lurer på hvor de 12kg kommer fra. Min leveres i morgen så produsert relativt nylig.

Chris Neumann Ruud

#14
Har en 2020+(2021 LR 580 WLTP Panasonic 77kWh) med hengerfeste.
Målte den til 1860kg uten fører på vekta ved Tønsberg Trafikkstasjon nå. Så totalt 372 opp til totalvekt da, vekta har vel ca +/- 5-10 kilo tenker jeg.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA