Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Godt valg som familiebil med langturegenskaper?

Startet av Elektro12, tirsdag 08. mars 2022, klokken 06:07

« forrige - neste »

Elektro12

I jakten på ny familieelbil har jeg enda M3 på blokka, selv om den er mindre enn ID4/Enyaq og andre.

Mine krav er plass til 4 stk. God rekkevidde året rundt, lite vedlikehold og trygg bil. Helst også god bagasjeplass, krok, mulighet for frakt av sykkel og ski.

Det som trekker mest mot Tesla tross mindre bil er litt lavere pris, bedre teknologi(?), ladenettverk i hele europa.

Men er folk fornøyd med Teslaene som leveres nå om dagen? Jeg ser mest på innstegsmodellen da jeg anser LR for å være såpass dyr at man likegodt kan gå på Model Y i stedet.

Hideyowife

#1
Vi er en familie på 4. Barna er 9 og 17 år. Vi har nok plass i for å reise på ferie i vår bil. Vi har også reist på bilferie med vår I3 tidligere. Jeg prøvekjørte selv Model Y i forrige uke for første gang og må si at vi valgte riktig bil. Model 3 har mindre plass til bagasje helt klart, men vi kjøpte også SR+ modellen. Å betale 200.000kr ekstra for mer plass, 4x4 som vi ikke trenger og større stereo. Meh. Model 3 har bedre kjørekomfort og plassmessig for mennesker er lik. Jeg ble egentlig ganske skuffet over Model Y. Ikke no bil for oss.

Vi opplever at vår SR+ fint kjører nesten 40 mil på høsten. Nå i vinter går 30 mil helt fint. Vi har som du ser også en BMW I3 og hatt flere andre mindre elbiler siden 2015. En kjempefordel, og helt klart viktig for vårt valg ifjor, er ladenettverk. Det er ekstremt god tilgang på ladere som holder en MYE høyere kvalitet enn alternativet. Det er også priser som er nesten 50% av hva konkurrentene tar. Så bilen er mye billigere å reise på langtur med. Vi kommer til å ha BMW i ett par år til men aldri behov for hurtiglader på den. Men, når den skal skiftes ut blir det en Tesla til på oss. Forhåpentligvis en Cybertruck.

Vi er relativt nye Tesla eiere. Vår bil er MIC 2021 og kvalitetsmessig hittil har den vært meget god. Vi har hatt trøbbel med ladeplugg som nektet å slippe kabelen men det ble fikset på garanti. Det er meget enkelt å oppnå lang rekkevidde med høy komfort for alle som er med på tur. M3 bruker mindre strøm enn vår lille BMW I3 på langtur! Den er uhyggelig effektiv. Det eneste jeg har å utsette er faktisk setene foran i bilen. Det er for korte sitteputer. Jeg er 179cm høy. Men klarer å akseptere det da bilen leverer på så mange viktige områder.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 08. mars 2022, klokken 06:07
Mine krav er plass til 4 stk. God rekkevidde året rundt, lite vedlikehold og trygg bil. Helst også god bagasjeplass, krok, mulighet for frakt av sykkel og ski.

Det kan være lurt å ha nyttelast i bakhodet med 4 + bagasje. Den er ganske lav på 3ern. Hvis du bryr deg om det da :)

Selv har jeg nok vært over nyttelasten innimellom uten at det har bekymret meg veldig mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 08. mars 2022, klokken 10:37
Vi er en familie på 4. Barna er 9 og 17 år. Vi har nok plass i for å reise på ferie i vår bil. Vi har også reist på bilferie med vår I3 tidligere. Jeg prøvekjørte selv Model Y i forrige uke for første gang og må si at vi valgte riktig bil. Model 3 har mindre plass til bagasje helt klart, men vi kjøpte også SR+ modellen. Å betale 200.000kr ekstra for mer plass, 4x4 som vi ikke trenger og større stereo. Meh. Model 3 har bedre kjørekomfort og plassmessig for mennesker er lik. Jeg ble egentlig ganske skuffet over Model Y. Ikke no bil for oss.

Vi opplever at vår SR+ fint kjører nesten 40 mil på høsten. Nå i vinter går 30 mil helt fint. Vi har som du ser også en BMW I3 og hatt flere andre mindre elbiler siden 2015. En kjempefordel, og helt klart viktig for vårt valg ifjor, er ladenettverk. Det er ekstremt god tilgang på ladere som holder en MYE høyere kvalitet enn alternativet. Det er også priser som er nesten 50% av hva konkurrentene tar. Så bilen er mye billigere å reise på langtur med. Vi kommer til å ha BMW i ett par år til men aldri behov for hurtiglader på den. Men, når den skal skiftes ut blir det en Tesla til på oss. Forhåpentligvis en Cybertruck.

Vi er relativt nye Tesla eiere. Vår bil er MIC 2021 og kvalitetsmessig hittil har den vært meget god. Vi har hatt trøbbel med ladeplugg som nektet å slippe kabelen men det ble fikset på garanti. Det er meget enkelt å oppnå lang rekkevidde med høy komfort for alle som er med på tur. M3 bruker mindre strøm enn vår lille BMW I3 på langtur! Den er uhyggelig effektiv. Det eneste jeg har å utsette er faktisk setene foran i bilen. Det er for korte sitteputer. Jeg er 179cm høy. Men klarer å akseptere det da bilen leverer på så mange viktige områder.

Takk for svar!

Regen

Vi har M3 LR som familiebil med 2 barn i skolealder. Dette fungerer helt utmerket. Det er nok plass både til 2 barn med barnestol og til mye bagasje. Det er også mulig med både skiboks og sykkelstativ, men man må være obs på nyttelasten da. En annen ting som er bra er at M3 lader på 3 fas fra 3kw offentlige ladestasjoner som man ofte møter på langtur, bilen lader da på 11kw som er greit å få med seg (også ofte gratis).
TM3 2021 LR hvit

Hideyowife

Sitat fra: Regen på onsdag 09. mars 2022, klokken 10:40
Vi har M3 LR som familiebil med 2 barn i skolealder. Dette fungerer helt utmerket. Det er nok plass både til 2 barn med barnestol og til mye bagasje. Det er også mulig med både skiboks og sykkelstativ, men man må være obs på nyttelasten da. En annen ting som er bra er at M3 lader på 3 fas fra 3kw offentlige ladestasjoner som man ofte møter på langtur, bilen lader da på 11kw som er greit å få med seg (også ofte gratis).

Godt poeng! Ikke minst, den lader på 3 fas 230v ikke bare 400v. Var ikke klar over det da vi kjøpte vår med plutselig på jobb oppdaget jeg at bilen ladet seg full på 4 timer fra 3% batteri. Det er meget nice to have  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Expat

Vi (famile på fire med barn i skolealder) kjøpte vår m3lr i juni i fjor og flyttet utenlands kort tid etter. Flytting, koronaregler og annet mikkmakk har gjort at det har blitt en god del turer i bilen tilbake til Norge fra Belgia. Noe av flyttelasset har gått inn i bilen ned til Belgia, og noe er blitt tatt med tilbake igjen (dårlig planlegging).. Poenget er at bilen har helt suverene langturegenskaper: Rekkevidden er som oftest lenger enn jeg gidder å kjøre uten pause selv med høyt forbruk på tyske motorveier. Belgia er jo ikke noe stort land, så vi kommer oss til grensa og tilbake igjen uten å lade, selv i regn, motvind og sykler på taket i motorveihastigheter. De eneste hurtigladingene vi har tatt har vært på turer til og fra Norge. Det har aldri vært ladekø, selv under ferieutfarter gjennom Tyskland.

Lav nyttelast er ikke noe problem før vi begynner å hekte på sykler til hele familen og skal på typisk "aktiv-norgesferie" med klær og utstyr til all slags vær. I fjor sommer en gang bikket vi tillat totalvekt med en 50-60 kg. Da var bilen stappfull og med (el)sykler på taket og hengerfeste.
Jeg var bekymret for hvordan dette skulle gå med en bil som ikke lovlig kan frakte alt vi vil ha med oss, men har siden sett at dette sjelden vil være et problem.

Noen problemer har det vært, men ikke noe som jeg synes har vært noe større problem:
Bilen ble levert med en noe skakk bakluke som ble retta opp raskt. Forøvrig ingen panelgaps å snakke om selv om denne bilen er bygget av slurvete amerikanere i Fremont. Alle lyktene fikk kondens i seg i høst og ble bytta på garantien. Tesla mobil service monterte takstativ for oss før vi dro fra Norge og da dette skulle av nå i forrige uke så jeg at de hadde skada lakken. Forsøkte å reklamere på lokalt servicesenter her, men de ville ikke ta på seg noe ansvar for hva en norsk mobil service hadde gjort. Den tråden får jeg plukke opp igjen neste gang vi er i Norge, for pussig nok kan jeg ikke velge hvilket servicesenter jeg skal reklamere mot. Det er litt klønete, men jeg mistenker det er noen forskjeller i norsk og belgisk reklamsjonsrett som slår inn her.

Bilen vår har nå rulla drøyt 17000 km siden juni og vi er stort sett fornøyd. Service har vært helt upåklagelig her nede, men kapasiteten er nok også en god del bedre. De var til stort hjelp med omregistrering på belgiske skilter og veldig pedagogiske da jeg skulle finne ut av forsikring opp mot belgisk byråkrati. Service i Oslo derimot var ikke spesielt bra, må jeg si. Ellers fikk jeg en anledning til å prøve ut Model Y som lånebil her nede og må si jeg ikke var spesielt imponert. Noe mer støy, ganske så stiv og ikke spesielt praktisk og sikker bagasjeløsning selv om plassen er bedre. Jeg er også skeptisk til om rekkevidden er god nok i motorveihastigheter, men prøvde den ikke på noe langtur.

ToWalkOrDrive

#7
Bare en liten oppdatering på Model Y: Den en bestiller nå har fått 533km WLTP-rekkevidde, mens de som ble levert inntil ganske nylig hadde 507km, så nå har de fått et annet batteri. I tillegg har de begynt å lage Model Y med surrekroker for bagasjen, samt hattehylle, men disse har ikke begynt å komme til Norge ennå, men kommer gjerne i slutten av 2. kvartal...

Sånn utenom det så er jo Model 3 LR rekkeviddekonge, mens Model Y også kommer utrolig godt ut (på vintertest med mindre batteri: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y/rekkeviddetest-tesla-model-y-lr-awd )

Det kommer jo veldig an på behov osv, men skjønner veldig godt de som velger Model 3 SR på grunn av pris, selv om den lader saktere og akselererer saktere pluss en del mindre utstyr. Er tross alt 80.000 billigere enn Model 3 LR.

For de som vurderer Model Y så gikk jeg over til den fra Model 3 fordi:
- Baksetene på Model Y er høyere (høye "barn")
- Baksetene på Model Y har 12cm lenger benplass fremover
- Utrolig stort og praktisk bagasjerom (også lett å legge ned bakseter, og store rom i bagasjeromsgulvet)
- Stort bagasjerom under panseret (type 1 stk hockey-bag)
- Litt lettere å komme inn og ut av (høyere bil)

Når alt dette er sagt så var det like gøy å kjøre Model 3, men på den annen side hadde jeg jo M3 Performance, så vanskelig å sammenligne. Men jeg ble overrasket over hvor god akselerasjon Model Y LR har, men ikke samme ville følelse.

Model 3 er forøvrig Teslaen med minst feil, og jeg var veldig fornøyd med kvaliteten. Dersom du skal reise et sted uten sykler men mye bagasje kan jeg anbefale bagasjebokser for hengerfeste da den ligger i dragsuget på bilen, og ikke reduserer rekkevidden på samme måte som en takboks. Er nok ekstra praktisk på en M3 SR.

Finnes mange bagasjeboks-løsninger, som denne som kan settes på Thule sykkelstativ-base:
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA