Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Justering av frontlys

Startet av gutterhauk, søndag 26. september 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

gutterhauk

Hei! Har hatt min Model Y i snart en måned og er kjempefornøyd sålangt. Men, etterhvert som høstmørket har blitt mer og mer påtrengende har jeg lagt merke til at hovedlysene virker å være feilinnstilte og lyse for høyt. Høyre hovedlys er merkbart høyere enn venstre. I tillegg til dette har jeg ved flere anledninger blitt blinket til av møtende traffikanter på lys dag, som jeg mistenker kan være pga instillingen av lysene. Er dette en quick fix selv, eller bør dette helst sjekkes og rettes opp i av Tesla selv? Er det andre som har opplevd lignende? 
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

tmn

Jeg la fort merke til at den lyste veldig høyt rett etter jeg hadde henta den ut. Jeg la inn en servicehenvendelse i appen.

Jeg gjorde dog en ting som virker å ha gjort det bedre. I Service-menyen har du en knapp som lar deg justere lyktene selv. Den krever at du har kjørt en stund. Jeg kjørte derfor en liten tur. Rullet inn på en parkeringsplass, satte bilen i park, gikk inn i justeringsmenyen. Da kalibrerte den seg selv til et nivå som virker å være veldig innafor. Herfra kan du selv justere. Jeg gjorde ikke noe mer enn å la den kalibrere seg selv. Virker å være levelig for nå :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

pekle

https://elbilforum.no/index.php?topic=57489.msg1005796#msg1005796 (metoden er for Model 3, men bør være rimelig likt)

Dersom det er sånn at høyre er høyere enn venstre så tipper jeg du må gjøre litt finjustering etter autokalibreringen.

geear

Lysbildet virker også å være slik at den lyser en god del ekstra helt til høyre i lysbildet på høyre lykt, for å lyse opp veikanten fremover. Jeg justerte mine ned noen knepp for å være sikker, og når jeg ligger bak biler i mørket nå så ser jeg helt tydelig at jeg ikke lyser på bilen, men at det allikevel lyser opp veiskiltene lenger fremover.

Jeronan

#4
Sitat fra: geear på søndag 26. september 2021, klokken 21:54
Lysbildet virker også å være slik at den lyser en god del ekstra helt til høyre i lysbildet på høyre lykt, for å lyse opp veikanten fremover. Jeg justerte mine ned noen knepp for å være sikker, og når jeg ligger bak biler i mørket nå så ser jeg helt tydelig at jeg ikke lyser på bilen, men at det allikevel lyser opp veiskiltene lenger fremover.

Same here. I think it was like that on our Model S too and thought it´s pretty standard on all cars that the right light is adjusted higher to give better illumination on road sides like you say.


In my case, I thought the left light was a bit too low, but when I went to adjust headlights it actually does an auto calibration first. You see it going down to lowest position and then adjusts it upwards again to a factory setting.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Its significantly different on the Y than on X/S, because of the matrix lights. They can adjust the beam extremely precisely.

Jeronan

Sitat fra: geear på mandag 27. september 2021, klokken 08:23
Its significantly different on the Y than on X/S, because of the matrix lights. They can adjust the beam extremely precisely.

Yes I know. I meant the Model Y does an auto recalibration when you go to Adjust Headlights function.

On the Model S/X you could not adjust anything yourself at all. Had to be done at the Service center, who did it for me couple years back (where adjusted too low from factory).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA