Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Originale takbøyler

Startet av geear, søndag 26. september 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

geear

Takbøylene i seg selv må jeg si var mye bedre enn det jeg hadde fryktet etter alt som var skrevet rundt Model 3, festemekanismen er helt grei, bøylene ligger tydelig på kanten av taket, ikke på glasset, det var enkelt å montere, og vingemutrene blir jo også låst med nøkkel, så de løsner ikke selv om man ikke trekker hardt til. Men så kommer men-et, den der antifriksjonsfolien som skal ligge under føttene var en tragedie, og den er jo synlig selv når man bare står ved siden av bilen. Jeg klarte ikke få en eneste av de fire strøkent montert, uten enten fingermerker, bretter eller bobler. Går fint så lenge takbøylene står på, men uten så ser det helt fucked ut, så jeg kommer til å rive de av så fort bøylene går av. Har noen funnet en god løsning på dette? Noen som vet om tilsvarende antifriksjonsteip, for eksempel? Hadde i så fall vært enkelt å legge på en ny bit hver gang man skal ha på bøylene, og rive det av igjen etterpå?

Går ut fra at vanlig PPF ikke har tilstrekkelig antiskli-funksjon, de som følger med stativet føles mye seigere. Merket med 3M.

RJK

Vurdert å høre med noen som driver med foliering, om de har noe avkutt av 3M-folie som kan passe til bruken? Er vel bedre at man får plukket med seg slikt for noen 10'ere fremfor at det bare kastes.

Uansett, når det festes, så er det veldig viktig å bruke hansker, eller unngå å røre med fingrene på undersiden av folien eller på metallet, etter grundig rens først.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Som jeg har skrevet en masse innlegg om, så mener jeg også at stativene og løsningen er god.
Jeg tror ikke folien har noe som helst med friksjon å gjøre, men at de kun skal beskytte lakken. Jeg montere mine ved å fukte med svakt såpevann, og fikk dem til helt hundre.
Jeg mistet et ved vask, og klippet til et nytt av folie Fra Biltema. Det funket bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Noen som har veid stativene sine?
Syntes de jeg hadde til 3ern var litt tunge sammenligner med Thule sine. Ikke mye, men merkbart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Handyman på søndag 26. september 2021, klokken 22:26
Som jeg har skrevet en masse innlegg om, så mener jeg også at stativene og løsningen er god.
Jeg tror ikke folien har noe som helst med friksjon å gjøre, men at de kun skal beskytte lakken. Jeg montere mine ved å fukte med svakt såpevann, og fikk dem til helt hundre.
Jeg mistet et ved vask, og klippet til et nytt av folie Fra Biltema. Det funket bra.
Jeg ser nå i engelsk manual at det kalles anti-abrasion, som jo bare er slitasje, men jeg innbiller meg det stod anti-friksjon i manualen som ligger i garasjen. Men ok, da er det jo bare et beskyttelsesbelegg, ikke noe annet. Da bruker jeg bare arket de kom på som mal, og lager nye for hver gang.  :+1:

Og ja, skulle nok brukt en sprayflaske med vann og en dråpe zalo, men syns ikke det virket som vanlig folie, virket mer som et seigt belegg som skulle sitte godt.

Sitat fra: daktari på søndag 26. september 2021, klokken 22:31
Noen som har veid stativene sine?
Syntes de jeg hadde til 3ern var litt tunge sammenligner med Thule sine. Ikke mye, men merkbart.
Forsendelsen var 7,3 kg i følge Posten, med papp, verktøy, nøkler. Kan tenke meg det stemmer med 3-3,5 kg per bøyle.

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 26. september 2021, klokken 22:31
Noen som har veid stativene sine?
Syntes de jeg hadde til 3ern var litt tunge sammenligner med Thule sine. Ikke mye, men merkbart.
6,5kg, all inclusive.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Are there no rubber pads under the roof rack mounts that actually touch the roof? Or just hard plastic?  :o

If there are rubber pads under the roof rack mounts, then I don´t see why you would need protection foil?
It´s similar then to Model S, where the rubber pads were pushing against the alu frame, not the glass. Never had any scratches on the paint on those locations after lot of mounting/unmounting of the roof rack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

#7
There are rubber pads, but sand/dust will get under the pads and when they move due to weight and uneven roads, it will result in micro scratches on the paint. With film the sand/dust will only get between the PPF and the rubber pads.

Take a bright LED flashlight and holdt it 45 degrees angle or something towards the paint, I would be surprised if you could not see any signs of where the pads have been touching, but anyways better safe than sorry..

Handyman

Sitat fra: Jeronan på mandag 27. september 2021, klokken 07:29
Are there no rubber pads under the roof rack mounts that actually touch the roof? Or just hard plastic?  :o

If there are rubber pads under the roof rack mounts, then I don´t see why you would need protection foil?
It´s similar then to Model S, where the rubber pads were pushing against the alu frame, not the glass. Never had any scratches on the paint on those locations after lot of mounting/unmounting of the roof rack.
Det er nøyaktig samme løsning som til TM3 med gummifot. Ingenting presser mot glasset. Beskyttelsesfilmen hindrer støv/skitt mellom fot og tak å merker i lakken, ikke et stort problem. Så får man vurdere hva som stygt.... film eller litt matt lakk som kan poleres bort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA