Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen erfaringer og spørsmål fra ny Tesla-eier

Startet av Erlends, søndag 26. september 2021, klokken 18:21

« forrige - neste »

Erlends

Hentet min nye Model Y på lørdag. Er stort sett veldig fornøyd så langt, men har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

- Piggdekkene var klare i bilen ved henting. Oppdaget da jeg kom hjem at de hadde gjort litt skade på turen. Da spesielt noen stygge skrapemerker og hakk på høyre side i bagasjerommet og et hakk bak det ene framsetet. Tesla hadde lagt bobleplast under dekkene, men det var jo ikke nok. Er dette noe dere tror jeg kan komme noen vei med klage på?
- Plages litt med lukking av frunken. Den går i lås, men blir ikke helt stengt. Må da regel åpne den igjen fra app/skjerm og prøve på nytt med mer kraft. Er det en vanesak eller kan det hende noe er galt?
- Hvor skal jeg ev. melde disse to nevnte sakene? Er ikke noe jeg vil dra på service for nå ev., men bør kanskje si fra om det så fort som mulig. Skal jeg melde det i appen så det er dokumentert eller blir det da satt opp service automatisk?
- Kartdata må være veldig utdatert. Er det slik at dette blir sendt ut med gammel versjon også på nye biler? Har versjon 2021.3.107.
- Bilen låser seg når jeg forlater med telefonen, men den åpner seg ikke automatisk når jeg går til bilen. Tror jeg har skrudd på alt det nødvendige. Noen tips?
- Må jeg virkelig trykke på skjermen hvis jeg vil bytte modus for vindusviskerne?
- Ble fortalt på telefon ved bestilling at jeg kunne sende dem mail med utgifter jeg hadde hatt for henting. Noen som vet hvilken mailadresse jeg skal bruke?

Takk!

tmn

#1
Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Piggdekkene var klare i bilen ved henting. Oppdaget da jeg kom hjem at de hadde gjort litt skade på turen. Da spesielt noen stygge skrapemerker og hakk på høyre side i bagasjerommet og et hakk bak det ene framsetet. Tesla hadde lagt bobleplast under dekkene, men det var jo ikke nok. Er dette noe dere tror jeg kan komme noen vei med klage på?

Merker i sideveggen i bagasjerommet tror jeg ikke jeg hadde reagert så mye på. Bilen skal jo brukes, og det skal vel over tid ligge litt av hvert baki der som kan dulte borti. Har litt småmerker på plastikken inni trunken på min gamle bil etter 2.5 år bruk med lasting av ting inn og ut. Sånn er det kanskje bare? Noen er kanskje flinkere til å sørge for å aldri lage merker :-)

Men kjipt er det at det skulle være piggdekka som gjorde det på første tur.

At setet har fått betydelig skade av det hadde jeg nok forsøkt å ta opp med dem. Husker jeg hadde lite kosmetisk hakk i min gamle også ved utlevering. Du så at noe hadde skrapet borti hardplasten. Jeg sa fra til dem, og de sa jeg bare skulle legge det inn i appen. Jeg var ikke veldig plaget av det så jeg gjorde aldri noe med det.

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Plages litt med lukking av frunken. Den går i lås, men blir ikke helt stengt. Må da regel åpne den igjen fra app/skjerm og prøve på nytt med mer kraft. Er det en vanesak eller kan det hende noe er galt?

Frunken har to nivåer den låser seg på. For safety. For å lukke den helt må du legge litt vekt på. Den er noe lettere på Model Y enn feks. Model 3, men det må legges litt vekt på uansett. Siden lokket er av lett alu, er det anbefalt å ha hendene på hver side av Tesla-logoen, og presse ned. Se video fra Tesla: https://www.tesla.com/no_NO/support/model-y-videos#closing-the-front-trunk

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Hvor skal jeg ev. melde disse to nevnte sakene? Er ikke noe jeg vil dra på service for nå ev., men bør kanskje si fra om det så fort som mulig. Skal jeg melde det i appen så det er dokumentert eller blir det da satt opp service automatisk?

All servicehenvendelser meldes i appen. Bare gå inn i appen, velg service og meld inn der. Du kan legge ved bilder også.

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Kartdata må være veldig utdatert. Er det slik at dette blir sendt ut med gammel versjon også på nye biler? Har versjon 2021.3.107.


UPDATE: så jeg leste feil på versjonsnummeret. Dette er software-versjonen. Den er  vel gammel. Nyeste kart-data er fra 2021, men svaret under gjelder vel enda :-)

Ikke forvent at de følger opp hver eneste endring i veinettet i Norge til enhver tid. De henter vel ut en dump fra vegvesenet/nvdb på et eller annet tidspunkt for hver kartoppdatering. Ingen vet hva og når. Tidligere så hadde de vel noe leverandør på akkurat den biten også, vet ikke hvordan det er nå. Så siden vegdataene ikke er live for hvert eneste land det ruller en Tesla på, så må man nok regne med utdaterte vegdata.

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Bilen låser seg når jeg forlater med telefonen, men den åpner seg ikke automatisk når jeg går til bilen. Tror jeg har skrudd på alt det nødvendige. Noen tips?

Prøv å fjerne den fra bilen og legge den til igjen. Sørg for å ikke lukke appen helt på telefonen (slik som man på iOS og Android kan gjøre ved å dra den ut av app-switcern). La Bluetooth være på osv osv.

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Må jeg virkelig trykke på skjermen hvis jeg vil bytte modus for vindusviskerne?

Jepp! Du kan også bruke stemmestyring, som i "Sett viskere på nivå 1.. 2.. 3.. osv.". Du kan også trykke på knappen ytterst på venstre stikke. Den har to steg, trykker du helt inn så spyler den ruta også. Trykker du den et steg inn vil den viske en runde.

Jeg pleier bare å ha den på auto med mindre det er skitvær og tett trafikk at jeg ev. må ha litt raskere visking.

Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geear

Du er selv ansvarlig for å sikre lasta, så det tror jeg ikke jeg hadde giddet prøve å laste Tesla for.

2021.3.107 er en gammel software, ja, min kom også med den, men fikk ny så fort jeg kom hjem. Men, den sier allikevel ikke noe direkte om kartdataene dine. Det står under navigation database noe. Du har sikkert 2019-kart, så der vil du nok få kartoppdatering etter du har fått ny software. Sørg for at bilen er på wifi, så går det raskere å få oppdateringer.

Vindusviskermodusvalget kommer automatisk på skjermen når du aktiverer viskerne.

z4rd

Med satelitt-bakgrunnen så vil du ha ganske så oppdaterte bilder (spes der det pågår veiarbeid og slikt), men kartgrunnlaget (veidatabasen) til navien vil nok henge litt etter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ingeniøren

Sitat fra: geear på søndag 26. september 2021, klokken 19:31
Du er selv ansvarlig for å sikre lasta, så det tror jeg ikke jeg hadde giddet prøve å laste Tesla for.

2021.3.107 er en gammel software, ja, min kom også med den, men fikk ny så fort jeg kom hjem. Men, den sier allikevel ikke noe direkte om kartdataene dine. Det står under navigation database noe. Du har sikkert 2019-kart, så der vil du nok få kartoppdatering etter du har fått ny software. Sørg for at bilen er på wifi, så går det raskere å få oppdateringer.

Vindusviskermodusvalget kommer automatisk på skjermen når du aktiverer viskerne.

Seriøs leverandører leverer dekk i bager eller solide poser slik at de ikke gjør skade. Ville ikke gitt meg så lett på dette !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Nåja, har til gode å se noen vanlige dekkposer som hindrer piggdekk fra å skrape gjennom. Da må det være solide stoffposer, som man også betaler ekstra for. Tesla kunne selvfølgelig tilbudt det, men det gjør de ikke.

Ampéreson

Sitat fra: Erlends på søndag 26. september 2021, klokken 18:21
- Må jeg virkelig trykke på skjermen hvis jeg vil bytte modus for vindusviskerne?
Takk!

Dette trodde jeg også, men det er en snarvei, om du trykker en gang på knappen på enden av venstre hendel kommer vindusvisker menyen opp på skjermen.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

glx-rider

Oppdaterer bilen seg selv uten wi-fi også?

Hilsen en som ikke har mulighet til å benytte det der bilen er parkert.


Sent from my iPad using Tapatalk

tmn

Sitat fra: glx-rider på søndag 26. september 2021, klokken 22:40
Oppdaterer bilen seg selv uten wi-fi også?

Hilsen en som ikke har mulighet til å benytte det der bilen er parkert.

Du må nok ha wi-fi for å få oppdateringene. Det du kan gjøre er å dele internett med mobilen :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Olatho

Neida. Du får oppdateringer over 4G også. Muligens ikke alle kartdata til navigasjon (de utgjør ofte ganske mange GB), men vanlige software-oppdateringer får du også over 4G.
Jeg har fått to oppgraderinger de siste par dagene uten at bilen har hatt wifi-tilgang.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


geear

Har inntrykk av at det er enighet om at de kun pusher de viktigste oppdateringene over 4G, og at det er nødvendig med wifi for å få flest/raskest. Når du får ny med få dagers varsel så er det gjerne fordi det er oppdaget en feil som må rettes med en gang.

Kartdata står det klart og tydelig at man må koble til wifi for å få lastet ned.

glx-rider

Men kommer det varsel om update tilgjengelig på 4G, eller må jeg være på wi-fi for å "finne" de?


Sent from my iPad using Tapatalk

jlan

Jeg har fått varsel på LTE, hvor det står at en må koble til wi-fi for å få oppdateringen. Det funker med telefon hotspot ja, eller parkere utenfor hos Tesla avd. for de som har anledning til det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Man får uansett varsel om ny versjon, WiFi eller ikke. Da står det også om du må koble til WiFi for å laste ned.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#14
Got the car two weeks now. Still stuck on 2021.3.105.  Have set it to Advanced and is connected to WiFi every day.

This is just typical Tesla lottery when you get a new version or not. Was no different on our previous Model S.  :-X
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA