Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips rundt Sentrymode

Startet av Oddlef, fredag 10. september 2021, klokken 22:06

« forrige - neste »

Oddlef

Prøvd å søke litt rundt i forumet, men finner svar så slenger ut spørsmål jeg håper noen har et godt svar på! :)

Henter ut vår nye Y igår og brukte kvelden på alle innstillingene, blandt annet aktiverte  sentymode. I dag tidlig hadde vi 93(!) hendelser på bilen, hvor det ikke var stort å se på opptakene, annet litt vind i et tre 10-15m foran bilen.

Er dette normalt?
Mulig å justere ned følsomheten eller noe?

Takker for svar!

jlan

Du kan velge at den er slått av hjemme og utvalgte steder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jeronan

If your car is safely parked on your private driveway at your house, you have the option to exclude Home for Sentry Mode, so it's not active when parked at home. You just have to set your home address as "home" in Navigation.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Oddlef

Har sett jeg kan skru av når den er parkert hjemme, men er så mange handelser normalt hvis den står parkert borte fra hjemme?

Trodde den begynte å filme når noe var i nærheten av bilen, ikke 10-15m foran? ???

Oddlef

Er over til naboen nå, da ser jeg at bilen står å blinker?

Kan regnet lure bilen til å tro det er noe i nærheten?

Se vedlegg

IP

Sitat fra: Oddlef på fredag 10. september 2021, klokken 22:33
Er over til naboen nå, da ser jeg at bilen står å blinker?

Kan regnet lure bilen til å tro det er noe i nærheten?

Se vedlegg
Det samme la jeg og merke til, bare at min bil står i garasjen med døren igjen  :laugh:

PionerThink

Opplevde det samme som trådstarter under et hyttebesøk i helga der det var over 50 hendelser registrert på en natt uten at "noe" ble filmet ???
I tillegg til all filminga så mener jeg at SOC ble redusert fra 52% og ned til 43% i løpet av et lite døgn :o
Er dette normalt hvis Sentry Mode står på andre steder enn de som kan defineres i bilen? Er jo ikke helt greit om jeg hadde vært avhengig av rekkevidde for å rekke hjem igjen dagen etter hyttebesøket?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Handyman

Sitat fra: PionerThink på mandag 27. september 2021, klokken 10:06
Opplevde det samme som trådstarter under et hyttebesøk i helga der det var over 50 hendelser registrert på en natt uten at "noe" ble filmet ???
I tillegg til all filminga så mener jeg at SOC ble redusert fra 52% og ned til 43% i løpet av et lite døgn :o
Er dette normalt hvis Sentry Mode står på andre steder enn de som kan defineres i bilen? Er jo ikke helt greit om jeg hadde vært avhengig av rekkevidde for å rekke hjem igjen dagen etter hyttebesøket?
Sentry krever at bilen ikke sover. Det spiser rekkevidde. Skal bilen stå lenge uten at batteriet tappes mye, kan ikke Sentry være på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Sitat fra: Handyman på mandag 27. september 2021, klokken 10:17
Sentry krever at bilen ikke sover. Det spiser rekkevidde. Skal bilen stå lenge uten at batteriet tappes mye, kan ikke Sentry være på.
Greit å vite til en annen gang, men er jo litt av poenget at man i noen tilfeller ønsker Sentry Mode på når bilen står parkert i litt lengre tid? Burde jo vært en type "mellomting" der bilen går i sparemodus i det minste og kun våkner når det virkelig er noen hendelser?
Her har det jo vitterlig ikke skjedd noe i det hele tatt rundt bilen slik jeg og trådstarter kunne se?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

#9
Sitat fra: PionerThink på mandag 27. september 2021, klokken 10:34
Greit å vite til en annen gang, men er jo litt av poenget at man i noen tilfeller ønsker Sentry Mode på når bilen står parkert i litt lengre tid? Burde jo vært en type "mellomting" der bilen går i sparemodus i det minste og kun våkner når det virkelig er noen hendelser?
Her har det jo vitterlig ikke skjedd noe i det hele tatt rundt bilen slik jeg og trådstarter kunne se?

Sadly. Nope. Was the same with our Model S 75D. Every time we went on a plane holiday in Summer for over 3 weeks, I had to park the car and turn off Always Connected, enable Energy Saving and disable Sentry Mode.

Sentry mode uses the AP cameras, so AP hardware needs to be awake to monitor surroundings and the MCU needs to be awake to record and when something happens writing the video clip.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ampera

Ja Senry mode er ubrukelig i regn/snø, husker den gangen jeg kom til 168 hendleser.
Og ja bruker mye strøm.
Står bilen ikke veldig utsatt så pleier jeg å slå av sentry mode i appen når det er meld regn/snø.
Samtidig er det også automatisk av hjemme og jobb i innstilingene.
Husk også at om du kommer til 100+ hendelser men ser at bilen er hel og fin, så kan man slette alt med en tast
" formater" i bilen under "sikkerhet"

geear

#11
Sitat fra: PionerThink på mandag 27. september 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Handyman på mandag 27. september 2021, klokken 10:17
Sentry krever at bilen ikke sover. Det spiser rekkevidde. Skal bilen stå lenge uten at batteriet tappes mye, kan ikke Sentry være på.
Greit å vite til en annen gang, men er jo litt av poenget at man i noen tilfeller ønsker Sentry Mode på når bilen står parkert i litt lengre tid? Burde jo vært en type "mellomting" der bilen går i sparemodus i det minste og kun våkner når det virkelig er noen hendelser?
Her har det jo vitterlig ikke skjedd noe i det hele tatt rundt bilen slik jeg og trådstarter kunne se?
Uten at kameraene er på og kontinuerlig gjør opptak, så kan de ikke heller detektere (via analyse/bildegjenkjenning), aktivere og lagre siste tid + hendelse når noe faktisk skjer. Vil anta at både MCU, iallfall fire av kameraene, og FSD-computer er aktiv for dette. Lurer på om den faktisk også bruker ultralydssensorene.

Min filosofi er å i utgangspunktet alltid parkere så trygt som mulig på endeparkeringer, ekstra brede plasser, langt fra innganger osv., og kun bruke sentry de gangene det ikke lar seg gjøre. Da slår jeg den på manuelt på skjermen før jeg forlater bilen, eller i app. Har den aldri på automatisk.

Aldrimer

Sitat fra: Ampera på mandag 27. september 2021, klokken 13:04
Husk også at om du kommer til 100+ hendelser men ser at bilen er hel og fin, så kan man slette alt med en tast
" formater" i bilen under "sikkerhet"

Men dersom du gjør det på denne måten, så forsvinner mappen "TeslaCam" på lagringsenheten og dashcam/sentrymode vil ikke fungere før du lagrer en ny tilsvarende mappe som må gjøres via PC.

Jeg tenkte også at formatering var quickfix til mange lagrede hendelser.

Klykken

Sitat fra: Aldrimer på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:39
Sitat fra: Ampera på mandag 27. september 2021, klokken 13:04
Husk også at om du kommer til 100+ hendelser men ser at bilen er hel og fin, så kan man slette alt med en tast
" formater" i bilen under "sikkerhet"

Men dersom du gjør det på denne måten, så forsvinner mappen "TeslaCam" på lagringsenheten og dashcam/sentrymode vil ikke fungere før du lagrer en ny tilsvarende mappe som må gjøres via PC.

Jeg tenkte også at formatering var quickfix til mange lagrede hendelser.
Det stemmer jo ikke.
Formaterte i går via bilen og har fortsatt sentrymode tilgjengelig og nye opptak har skjedd uten problem.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Aldrimer

Sitat fra: Klykken på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Aldrimer på tirsdag 28. september 2021, klokken 10:39
Sitat fra: Ampera på mandag 27. september 2021, klokken 13:04
Husk også at om du kommer til 100+ hendelser men ser at bilen er hel og fin, så kan man slette alt med en tast
" formater" i bilen under "sikkerhet"

Men dersom du gjør det på denne måten, så forsvinner mappen "TeslaCam" på lagringsenheten og dashcam/sentrymode vil ikke fungere før du lagrer en ny tilsvarende mappe som må gjøres via PC.

Jeg tenkte også at formatering var quickfix til mange lagrede hendelser.
Det stemmer jo ikke.
Formaterte i går via bilen og har fortsatt sentrymode tilgjengelig og nye opptak har skjedd uten problem.

Jeg gjorde det samme sist uke og da virket ikke Sentry Mode. Prøvde å starte bilen på nytt og restarte systemet, men det gikk ikke. Min Sentry Mode var først tilgjengelig etter at jeg laget mappen på nytt på en PC.

Jeg fikk faktisk et kryss over Dashcamikonet som viste at det var utilgjengelig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA