Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Petion for snow mode

Startet av Ole Petter, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:59

« forrige - neste »

daktari

Snow mode på plass ifølge TeslaBjørn, dokumentert med tall på redusert regen:
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

friendsmag

Ikke noe snow mode det. Kan ikke slås av/på og virker helt tilfeldelig. Jeg hadde situasjoner der det burde har vært aktiv, men ikke var det. Igjen en sånn halvferdig funksjon fra Tesla som lys og regn automatikk.

Handyman

Det er heller ikke noe nytt. En bruker meldte om funnet for lenge siden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HRS

Sitat fra: friendsmag på søndag 02. januar 2022, klokken 18:43
Jeg kjørte nokre timer på vinterføre i dag etter jeg har installert 44.30. Syns bilen kjører seg bedre når det er snø og glatt. Trengte ikke å slå på terrengassistenten etter oppdateringen. Flere som opplever bedring?
Kjørte bilen på vinterføre opp hytteveien i november og synes, som tidligere beskrevet, at den vingla voldsomt, i hvert fall nok til å skremme både kvinner og barn. Farten var ikke høy heller. Synes at den er blitt mye bedre siden juleoppdateringen (tror jeg) og jeg bruker nesten ikke terrengassistenten lenger.

Handyman

Elbil.no fikk mye kritikk for at TMY ikke var med i vintertesten (https://elbil.no/slippe-wattpedalen-pa-glatt-fore-det-er-farlig-det-eller/). Nå har de derimot også testet denne og Ioniq5 :
https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/

Sitat:
Konklusjonen etter den siste vintertestdagen er faktisk at Model Y er den bilen som har best grep på regen-øvelsen.

Det betyr enkelt sagt at bilene slipper ut bakhjulene noe, men på en udramatisk måte.
For noen oppleves tydeligvis dette dramatisk. Men nå som mange har blitt kjent med bilene sine på vinterføre vil jeg tro at dette ikke ikke oppleves like dramatisk som i starten. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. mars 2022, klokken 14:14
Elbil.no fikk mye kritikk for at TMY ikke var med i vintertesten (https://elbil.no/slippe-wattpedalen-pa-glatt-fore-det-er-farlig-det-eller/). Nå har de derimot også testet denne og Ioniq5 :
https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/

Sitat:
Konklusjonen etter den siste vintertestdagen er faktisk at Model Y er den bilen som har best grep på regen-øvelsen.

Det betyr enkelt sagt at bilene slipper ut bakhjulene noe, men på en udramatisk måte.
For noen oppleves tydeligvis dette dramatisk. Men nå som mange har blitt kjent med bilene sine på vinterføre vil jeg tro at dette ikke ikke oppleves like dramatisk som i starten.

Har og lagt merke til at en ikke er like avhengig av Terrengassistenten på vinterføret. Er forresten overrasket over at
- testeren ikke skrur på Terrengassistenten når han skal teste bilen opp mot grensene.
- testen går ut på å slippe gasspedalen helt. Er jo noe en ikke skal gjøre i en sving. Blir jo som å sette en bensinbil i 2. gir og slippe ut clutchen midt i en sving....noe en bare ikke gjør.
- testeren bruker forskjellige dekk. Er å sammenligne epler og kataloger når en tester på forskjellige dekk. Ganske sikker på at dekkene som står på Model Y her er grovere. Kan jo være derfor den takler 80km/t så mye bedre i testen.

Oh my Gåsh. Journalister nå til dags....skal gå så fort....hva om (forbruks)journalister tok seg en Master of Science?
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Husker ikke hva som står på som standard på IONIQ5, men tviler veldig på at det er noe dårligere enn Nokian R3 som er standard på TMY. Men selvfølgelig relevant info. Jeg leser ikke dette som en detaljert sikkerhetstest, men en demonstrasjon av at det ikke er veldig dramatisk om en slipper gassen i sving. Ellers mangler banen noe som kan forverre eller komplisere noe: helling.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

REN-BIL

Gitt testen er det veldig fristende å kåre Model Y som tryggere på vinterføre  enn ioniq, men siden vi Tesla-fans er saklige og skikkelig mennesker nøyer vi oss med konklusjonen at regenerering på model Y på vinterføre tilsynelatende ikke er et problem. Intet vondt ord om Ioniq 😌

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. mars 2022, klokken 15:14
Sitat fra: Handyman på torsdag 10. mars 2022, klokken 14:14
Elbil.no fikk mye kritikk for at TMY ikke var med i vintertesten (https://elbil.no/slippe-wattpedalen-pa-glatt-fore-det-er-farlig-det-eller/). Nå har de derimot også testet denne og Ioniq5 :
https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/

Sitat:
Konklusjonen etter den siste vintertestdagen er faktisk at Model Y er den bilen som har best grep på regen-øvelsen.

Det betyr enkelt sagt at bilene slipper ut bakhjulene noe, men på en udramatisk måte.
For noen oppleves tydeligvis dette dramatisk. Men nå som mange har blitt kjent med bilene sine på vinterføre vil jeg tro at dette ikke ikke oppleves like dramatisk som i starten.

Har og lagt merke til at en ikke er like avhengig av Terrengassistenten på vinterføret. Er forresten overrasket over at
- testeren ikke skrur på Terrengassistenten når han skal teste bilen opp mot grensene.
- testen går ut på å slippe gasspedalen helt. Er jo noe en ikke skal gjøre i en sving. Blir jo som å sette en bensinbil i 2. gir og slippe ut clutchen midt i en sving....noe en bare ikke gjør.
- testeren bruker forskjellige dekk. Er å sammenligne epler og kataloger når en tester på forskjellige dekk. Ganske sikker på at dekkene som står på Model Y her er grovere. Kan jo være derfor den takler 80km/t så mye bedre i testen.

Oh my Gåsh. Journalister nå til dags....skal gå så fort....hva om (forbruks)journalister tok seg en Master of Science?
Dette er jo ikke en dekktest, men en test av helt originale biler så vidt jeg har fått med meg. Da bør også bilene testes med de dekkene de leveres med originalt. Min antakelse er at flertallet kjører med originale vinterhjul.
Testen er jo en "worst case"-test for å provosere frem uønsket oppførsel initiert av en uerfaren sjåfør. Sånn sett dekker den det den skal. Nemlig hva skjer dersom man regenererer kraftig i en sving når det glatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fjeldern

Nå kan en jo skru av regenerering på ioniq 5. Jeg var veldig skuffa over den bilen, men på sånn føre jeg testa model y på, så ville Ioniq 5 ha vært en mye, mye mer behagelig bil å kjøre.
Ikke lar Tesla deg bruke to pedaler samtidig heller. Da hadde jeg jo fått bremsa på hjula jeg ville, istedet for å brekke hver gang man kjører over ei dump eller må legge på gaseen.
Klart, det er maks et par ganger i året det er så ille, og ofte ikke da engang. Og så skal jo denne terrengmodusen hjelpe, men hadde vært greit å roe ned regenerering litt på det verste føret

Nå var uansett Model Y såppas mye bedre på så og si alt (for min del) kontra ioniq 5, men det er betyr ikke at dette ikke er noe som kunne blitt forbedra.
Og nei, det er ikke vane sak. Jeg er både vant til bakhjulstrekk (men dette blir som forhjulsdrift hvor man bare bremser med brekker) og motorsykler med stort volum.

geear

Etter å ha kjørt de 14 milene over svingete heieveier Helleland - Tonstad - Eiken - Evje på isføre, fullt lastet med og uten svær henger på over ett tonn (uten bremser pga vaierbrudd), så fremstår hele dette temaet som litt lignende autopilotdiskusjoner. Helt ufattelig så forskjellig folk oppfatter det. Ja, hadde slipp mange ganger, både under aksellerasjon, sving og brems, men det var i de fleste tilfellene pga hastighet/pådrag, og absolutt forventet. Uvant første gangen den regener litt mye på bakhjulene, men når det ikke skjer noe mer dramatisk så er det bare å kjøre. Men man må være vant med å kjøre på gasspedalen og ikke flytte foten til bremsepedalen hele tiden, men det bør man uansett føre når man kjører Y/3, eller andre biler med så høy regen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA