Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Piggdekk eller piggfrie til tung SUV, og hvilket merke?

Startet av Mastiff, lørdag 25. september 2021, klokken 09:36

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg får min EQC fra Tyskland om to uker, og før jeg får den utlevert, skal den ha felger og dekk. Den vanlige dimensjonen på felgene er 20", men jeg går nok ned til 19" på vinterfelgene, mest for rekkeviddens skyld. Etter det jeg har hørt er det 3-4 mils forskjell, og det er jo greit når vinterrekkevidden er drøyt 30 mil i NAFs test. Men vi har jo heller ikke noen steder vi skal om vinteren som ligger veldig langt fra en lynlader.

Jeg bor i Mandal, og her var det vel tre-fire dager med glatt vei sist vinter. Året før var det noen dager mer, men jeg er selv ikke avhengig av å bevege meg ut. Jeg er frilansoversetter med hjemmekontor (så jeg har forberedt meg på koronaen siden 1993...). Fruen jobber som helsefagarbeider på sykehjemmet og har dermed litt større problemer med å jobbe hjemmefra. Så hun må jo på jobb uansett, men det er 3-5 dager i uka (80 % stilling), halvparten tidligvakter som begynner rundt sju. Og om vi et par ganger i året må bestille drosje til en tidligvakt, er det ingen katastrofe. For senvakter kan hun ta bussen ned og bli i byen over natta. Vi kan nemlig planlegge når det er meldt ufyselig vær, for vi har en "pendlerleilighet" i byen mens vi i prasksis bor på hytta hele året (man må jo ha fast bopæl, og hun bruker den en natt eller to i uka på det meste, når hun har senvakt fulgt av tidligvakt - selv har jeg overnattet der to-tre netter siden nyttår).

Problemet er selvsagt at når det er glatt her, er det mer underkjølt regn enn snø. Snøen forsvinner som regel ganske fort igjen, og brøytingen er helt grei på iallfall litt større veier. Men med underkjølt regn er det jo bare piggdekk som funker. Spørsmålet er om vi med vårt bruksmønster skal kjøpe piggdekk for de dagene, eller satse piggfritt, som jo er blitt ganske mye bedre siden vi sist kjørte på det på 90-tallet.

I tillegg kommer jo det at bilen er tung som f... Den veier nesten 2,5 tonn, og jeg har erfaring med en Chevrolet Suburban på omtrent det på isvei fra 90-tallet, enda det var med piggdekk. Det var ikke veldig morsomt når det ble Bambi på isen nedover den 500 meter lange bakken fra der vi bodde da... Men som sagt er vi ikke nødt til å kjøre når det er sånn.

Høres det ut som om det kan være piggfrie dekk som er best her? Og i så fall hvilket merke? Jeg setter sikkerhet, støy og rekkevidde i den rekkefølgen, så noe annet enn premiumdekk er selvsagt ikke aktuelt.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Vollis47

Med deres kjøremønster ville jeg satset på piggfrie dekk, selv om en 500 m lang bakke høres litt skremmende ut. Er denne svingete i tillegg ville jeg være ganske sikker på at jeg kunne droppe kjøring de dagene det er skikkelig glatt.

Kjører selv piggfritt med Tesla S og det har gått fint, kjører mest mellom Kristiansand og Stavanger, med avstikkere til Egersund og Sokndal. En og annen vintertur til Hovden.

Med piggfrie dekk må en være ekstra forsiktig.

Lykke til med elbilen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Mastiff

Takk! :) Men som jeg skrev "der vi bodde da". Så nå bor vi ikke med 500 meter bakke. Vi har en fem meter ganske bratt bakke til hovedparkeringsplassen på hytta, men mulighet til å parkere på et sted 50 m lenger borte uten bakke. Og ved huset midt i sentrum er det så flatt at en danske ville følt seg hjemme.  ;D Så det tyder jo da enda mer på piggfrie.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

automat

Kjører du piggfritt i dag, og er komfortabel med det? Da ville jeg valgt piggfritt på en EQC også. En nittitals Suburban er en traktor sammenlignet med EQC. Så den erfaringen er nok ikke så relevant.

Bussen som var nevnt som alternativ transport kjører trolig også piggfritt, og vil nok få problemer før en EQC.

Det viktigste er å kjøre sakte nok under slike forhold, og ikke bli lurt av den gode fremkommeligheten AWD gir. Dette gjelder uansett dekkutrustning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mastiff

Jeg kjører piggdekk som fulgte med Volvoen for fem år siden, og de er så lite brukt at jeg ennå ikke har trengt å bytte! I år satte jeg på piggdekkene tidlig i januar og tok dem av igjen tidlig i mars. Så sesongen er ikke akkurat lang i Mandal. Jeg har som sagt bare hatt ett sett piggfrie i mitt liv, men det var så lenge siden at det er en helt annen sjanger. Bussene her slenger på kjettinger på de verste dagene, underkjølt regn funker like dårlig på all slags gummi. Og det med firehjulstrekk er jo en klassiker. Det lå voldsomt mange børstraktorer i grøfta mellom Oslo og fjellhyttene, for folk trodde i begynnelsen at hvis det ga bra feste oppover bakker med firehjulstrekk, så måtte det jo være like bra til å holde seg i svinger. Men jeg er fullt klar over at det ikke er det.  :D
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

RJK

Kjøp piggfritt, en boks med dekkvask og en boks med dekk-klister, og noen lange strips samt en liten avbitertang.

Når du kommer til veier med snø eller underkjølt regn, stopper du ved nærmeste sted du kan stå trygt (også fra slaps og vannsøler som folk dundrer gjennom), og sprayer med dekkvask. La det virke 2-5 minutter, skyll av med vann om du har, eller kjør ut på snøen/isen. Spesielt i snø ser du hvordan salt og annen skitt setter spor etter seg.

Om du skal opp en bakke eller annet utfordrende terreng, kan du spraye på med dekk-klister for bedre grep. Og i de værste bakkene, kan du sette på noen lange strips som kan leke pigger.

Og har du ikke kjørt ut før det været/forholdene viser seg, vurder å la bilen stå og kom deg (henne) på jobb med taxi.

Piggdekk kjøper man kun om man ofte har slike forhold, og våt overflate på speil-is.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mastiff

RJK, takk, men de gangene det skulle bli nødvendig, e det nok litt for tidkrevende å gjøre det, for da MÅ fruen på jobb NÅÅÅÅÅÅ!!!!!  ;D Men jeg tror jeg går tilbake til en løsning jeg ikke har brukt siden den nevnte Chevy Suburbanen. Og det har heldigvis vært litt teknologisk utvikling siden da:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/snokjetting/16-dekk/195-80-16/kjetting-konig-k-summitxxl-k66-suv/n909961/pn909964

Det så veldig enkelt og greit ut å montere dem også, så hvis det bare er en nødløsning for bakken til parkeringsplassen på hytta, er det jo bare å sette på to kjettinger diagonalt:


https://www.youtube.com/watch?v=ualyN2JRP5M
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

RJK

Nå er det vel raskere å spraye dekkene med dekkvask, om det er alt som skal til. Men den løsningen der ser ikke helt gæern ut heller. Tror mange av de som bor i Oslo og omegn eller i tilsvarende klimatiske forhold, fint kunne valgt dette over piggekk.

De koster vel ikke mere enn ett eller to års piggdekkavgift uansett, og varer sikkert lengre om man husker å skylle av saltet og tørker de ved første anledning. Og som du sier, man trenger ikke sette de på alle hjulene om det bare er for den siste kneika.

Har man ikke svingete vei i bakken, så holder det å sette på trekkhjulene, og er dette tilfeldigvis også de hjulene man svinger med, så er det jo greit. Da har man både grep og styring. Har man 4-hjulstrekk, kan man vel sikkert sette de fremme, siden bilen forhåpentligvis merker at de har bedre grep, og vil prioritere kraft til disse. Alternativt, kryss-montere de slik du sier.

Det jeg frykter er at mange er for lat til å drive med slikt, så de gjør det lettvinte og kjøper piggdekk, for de 1-6 gangene i året slikt er nødvendig.

Men dekkvask burde man alle ha. det er grusomt så glatt dekkene blir etter å ha kjørt lenge på bare, saltede veier. Dekkvask gjør underverker, noe jeg greit kan fortelle om fra egen opplevelse.

Hadde kjøpt meg en "ny" bruktbil for noen år siden, etter å i praksis vært billøs i en periode pga lite/intet behov (singel, bodde i gangavstand fra togstasjon ca 10 minutter reise til Oslo sentrum). Denne ble hentet ut på sein høst, og jeg trodde den hadde fått på seg "vinterskoa".

Hadde noen minutter kjøring på lokal vei, for ikke å snakke om å komme seg løs fra parkeringsplassen om det hadde snødd, og syntes det var de absolutt dårligste vinterdekka jeg noen gang hadde kjørt med. Men hyppig bruk av dekkvask, av tvingende nødvendighet når man skulle ut om morgenen, løste problemet. Resten var kjøring på saltede veier.

Tok med meg "vinterdekka" til et dekksenter for å få de lagt om, siden det skulle koste bare 200 eller 400 spenn. Da jeg kom inn igjen for å hente bilen, så fikk jeg den overraskende beskjeden: "Du hadde jo på sommerdekka fra før".

Flaut, javel. Siden jeg hadde fått med meg at det var vinterdekka som hadde mest seipinger, noe som visste seg å være utdatert info, så hadde jeg latt meg lure til å tro det var vinterdekka som satt på. Men her hadde jeg altså kjørt en helt vintersesong med sommerdekk på, bare assistert av hyppig dekkvask.Lot de faktiske vinterdekka få en sjanse neste vinter, og kan bekrefte at jeg der sparte meg for å kjøpe nye vinterdekk, som jeg egentlig hadde bestemt meg for å gjøre selv om sporene var fine og dype, inntil jeg som sagt ble oppmerksom på tabben jeg hadde gjort.

Det synes jeg faktisk er et klart bevis på hvor farlig den saltinga faktisk er, og ikke minst, hvor viktig det er å få vasket over dekka om man kommer til skikkelig vinterføre. Og tipper mange av de som "må ha 4WD" pga hytteturene sine, sikkert kunne spart seg en god del 1000-lapper om de hadde spandert på seg dekkvask straks de kommer til snø og isdekte vinterveier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mastiff

Ja, helt sikkert. Saltsørpa setter seg bra på. Heldigvis for meg er det bare et problem noen ganske få dager. Og jeg bør nok få meg dekkvask å sprøyte på når jeg skal ha piggfritt.

Men jeg tror nok at diagnoalt er bedre enn å sette på bare på to hjul, ellers riskerer man at hekken får så mye sleng at man tar en piruett, siden det bare er framme man har isgrep. Uansett, jeg skal ha de greiene der, de var snedige!
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

turfsurf

Sitat fra: Mastiff på søndag 26. september 2021, klokken 13:56
Men jeg tror nok at diagnoalt er bedre enn å sette på bare på to hjul, ellers riskerer man at hekken får så mye sleng at man tar en piruett, siden det bare er framme man har isgrep. Uansett, jeg skal ha de greiene der, de var snedige!
Hadde slike når vi hadde TMS med bakhjulstrekk. Fine for å ta løs i motbakke og komme opp de bratteste kneikene. Ikke noe å kjøre lengre med.

Sprayboks med dekkvask er fast inventar uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#10
Snøsokker er også gode og enkle alternativ for korte distanser. På samme måte som hurtigkjetting må de kjøpes i størrelse som passer hjulet, og EQC har vel litt forskjellig oppsett foran/bak? Kanskje ikke nok til at det havner i forskjellige størrelseklasse?

https://bilxtra.no/bil-rekvisita/bil-utvendig/kjetting-bil/autosock/autosock-nr-697
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

Jeg trodde ikke Autosock var så god på is fra underkjølt regn, men mer for snø og litt mindre glatt is. Men jeg kan jo ta feil.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Orbit

Jeg har brukt det på i3'en på våt speilis, fungerte veldig bra. Det vanskeligste var å fote seg rundt bilen for å sette de på.... AutoSock hevder de er bedre enn kjetting på is (se Q3), men jeg har ikke selv prøvd noen direkte sammenligning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

#13
Det er jo veldig interessant i så fall. Prisen er en helt annen også... Ser ut som om 697 passer på EQC-en min. Jeg skal ikke ha forskjellig dimensjoner (den kommer uten vinterdekk/felger, men det er en del av pakkeprisen), og jeg skal ha 19" felg. Det er vel 235x55x19 som er standarddimensjonen, tror jeg.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

RJK

Var ikke sikker på om autosock var så egnet for is, og spesielt våt is, så de lot jeg være å nevne. De er vel et rimeligere alternativ.

Sånn i første omgang tenker jeg det kan være lurt å ha en bøtte eller så å legge de oppi etter bruk på våt speilis.

Men som dere skjønner, disse har jeg ikke erfaring med selv (vurdert, men aldri kommet meg til å kjøpe), så kan godt hende de ikke tiltrekker seg vann på samme måte som jeg ser for meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA