Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøper så få denne bilen?

Startet av moby666, fredag 24. september 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

moby666

Testet for moro skyld en MX30 her om dagen og ble ganske så imponert. Bilen koster nå 230K komplett med 8xalu felg med premiumdekk, metallic lakk og masse utstyr. Jeg vet at bilen ikke går lengre enn 20 mil, men som en nr2 bil må jo denne være genial. Koster jo det samme som en brukt leaf eller i3 med samme rekkevidde....

Moas

Vi kjøpte en slik som bil 2. Digg å kjøre. Er solgt snart 2000 av disse i norge så de er ikke så sjeldne lenger.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

arthur

Prøvekjørte en slik i dag, helhetsinntrykket var veldig positivt. Behagelig å kjøre, god lyddemping og "value for money". Opplevde at alt i bilen fungerte intuitivt, muligens fordi Hyundai Kona oppleves veldig lik i så måte. Litt slapp, men helt greit, brukbar bagasjeplass, men likte hverken bakdører eller baksetene mht plass. Opplevde den også som litt lite oversiktlig med hensyn til å se bakover/til siden.

Neste bil å teste ut blir Honda E som egentlig passer bedre da jeg er på jakt etter "bybilen" samt at den er litt cool/spesiell!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

batterimannen

Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 14:08
Prøvekjørte en slik i dag, helhetsinntrykket var veldig positivt. Behagelig å kjøre, god lyddemping og "value for money". Opplevde at alt i bilen fungerte intuitivt, muligens fordi Hyundai Kona oppleves veldig lik i så måte. Litt slapp, men helt greit, brukbar bagasjeplass, men likte hverken bakdører eller baksetene mht plass. Opplevde den også som litt lite oversiktlig med hensyn til å se bakover/til siden.

Neste bil å teste ut blir Honda E som egentlig passer bedre da jeg er på jakt etter "bybilen" samt at den er litt cool/spesiell!

Bør nesten prøve BMW i3 som referanse på bybil, om du ikke allerede har gjort det. Den skiller seg ikke ut i mengden siden det er mange av den i Norge, men jeg synes den fortsatt er en av bilene som er mest "konseptbil-aktig". F.eks kke noen andre som har fulgt etter med karbonplastkarosseri.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

arthur

Sitat fra: batterimannen på fredag 01. oktober 2021, klokken 10:56
Sitat fra: arthur på onsdag 29. september 2021, klokken 14:08
Prøvekjørte en slik i dag, helhetsinntrykket var veldig positivt. Behagelig å kjøre, god lyddemping og "value for money". Opplevde at alt i bilen fungerte intuitivt, muligens fordi Hyundai Kona oppleves veldig lik i så måte. Litt slapp, men helt greit, brukbar bagasjeplass, men likte hverken bakdører eller baksetene mht plass. Opplevde den også som litt lite oversiktlig med hensyn til å se bakover/til siden.

Neste bil å teste ut blir Honda E som egentlig passer bedre da jeg er på jakt etter "bybilen" samt at den er litt cool/spesiell!

Bør nesten prøve BMW i3 som referanse på bybil, om du ikke allerede har gjort det. Den skiller seg ikke ut i mengden siden det er mange av den i Norge, men jeg synes den fortsatt er en av bilene som er mest "konseptbil-aktig". F.eks kke noen andre som har fulgt etter med karbonplastkarosseri.

Ja, har utsatt det hele litt, men har tenkt å prøvekjøre den også. I såfall blir det nok kjøp så ønsker litt innspill og tanker rundt hvilken bil/modell, og hvorfor. Har ikke de helt store behovene mht alle mulige gadgets da jeg ser etter bil, ikke laptop på hjul!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

syklisten

Kjempefin bil, til utvilsomt en fin pris. Som andre her har nevnt så er det bakdørene/bakseteplassen som gjør at den rett og slett blir uaktuell.

Hadde ønsket meg Mazda 2 som elbil, det hadde vært en perfekt bybil.

RJK

Siden ingen har sagt det før, men bilen er akkurat stor nok til at den kunne fungert fint som eneste bil for mange, men rekkevidden er alt for dårlig til slikt bruk. Og da kaster man ikke bort tid på å sjekke bilen nærmere ut, med mindre man gjør det av ren nysgjerrighet, uten formål om å kjøpe.

Jeg er glad i Mazda, og skulle gjerne hatt en. Skrev meg opp på interesseliste lenge før man viste specs, og var og så bilen når den ble visst flere ganger (finner sikkert bildene mine på Google Maps om du ser på Design og Arkitektur Norge, DOGA), så er positiv til merket.

Men nettopp den lave rekkevidden og lave hurtigladefarten, gjør at jeg ikke har vært å prøvekjørt den engang. Venter på deres neste forsøk, siden jeg ikke tror det kommer en utgave med større batteri, og derved lengre rekkevidde.

Foreløpig ser det skralt ut, og Mazda ser ut til å tro en Rex i form av en mini wankelmotor er det som lokker de som trenger mer rekkevidde, men det er dessverre et blindspor i Norge. Se bare på hvor mange BMW i3 Rex som finnes i Norge, sammenlignet med dems rene BEVs.

Men at det er en interessant bil for de som skal ha bybil, ser jeg ikke bort fra. Jeg undres bare om den ikke er litt for stor for mange som er ute etter ren bybil. Der er nemlig liten størrelse et fortrinn. Ergo faller den mellom 2 stoler for mane som kunne vurdert denne bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:43
Men at det er en interessant bil for de som skal ha bybil, ser jeg ikke bort fra. Jeg undres bare om den ikke er litt for stor for mange som er ute etter ren bybil. Der er nemlig liten størrelse et fortrinn. Ergo faller den mellom 2 stoler for mane som kunne vurdert denne bilen.

Ja, helt som du skriver, for stor for å være bybil og for dårlig rekkevidde/lading til å fungere som nummer en bil. Selv har jeg nå "kokt" det ned til enten Honda e, BMW i3 eller en av søstrene VW/SEAT/Skoda bybil. Hjertet sier Honda og fornuften sier en Seat Mii så da falt kanskje BMW mellom to stoler?.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 14:51
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 11:43
Men at det er en interessant bil for de som skal ha bybil, ser jeg ikke bort fra. Jeg undres bare om den ikke er litt for stor for mange som er ute etter ren bybil. Der er nemlig liten størrelse et fortrinn. Ergo faller den mellom 2 stoler for mane som kunne vurdert denne bilen.

Ja, helt som du skriver, for stor for å være bybil og for dårlig rekkevidde/lading til å fungere som nummer en bil. Selv har jeg nå "kokt" det ned til enten Honda e, BMW i3 eller en av søstrene VW/SEAT/Skoda bybil. Hjertet sier Honda og fornuften sier en Seat Mii så da falt kanskje BMW mellom to stoler?.
Ville kanskje sett på Peugeot e-208 også. Snerten liten bil, med god rekkevidde til en og annen langtur likevel tross liten størrelse. Og pen å se på. Og perfekt til å få plass overalt.

Liker og Honda E, så om den kan passe, så har du noe ikke alle kjører rundt i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

moby666

Jeg kjøpte bilen, kliss ny 230K inkl alt (inkludert 3 års service). Har hatt bilen en uke og er super fornøyd,  har også en IONIQ5,  men bruker Mazdaen helst når det er mulig. Fantastisk artig å kjøre og mye bedre enn I3 (har hatt 3 stk)

RJK

Sitat fra: moby666 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:09
Jeg kjøpte bilen, kliss ny 230K inkl alt (inkludert 3 års service). Har hatt bilen en uke og er super fornøyd,  har også en IONIQ5,  men bruker Mazdaen helst når det er mulig. Fantastisk artig å kjøre og mye bedre enn I3 (har hatt 3 stk)
På tide å oppdatere signaturen din i tilfelle, for hverken I3 eller Ioniq 5 fremkommer på ista di...


2018 Kona - på venteliste - nr 12.
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: moby666 på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 21:09
Jeg kjøpte bilen, kliss ny 230K inkl alt (inkludert 3 års service). Har hatt bilen en uke og er super fornøyd,  har også en IONIQ5,  men bruker Mazdaen helst når det er mulig. Fantastisk artig å kjøre og mye bedre enn I3 (har hatt 3 stk)
Hvordan synes du lysene er på mx-30 i forhold til ioniq5?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

moby666

Har bare Sky på Mx-30, men fjernlysene er fantastiske og overgår IONIQ5 på styrke. Nå er egentlig ikke disse 2 bilene sammenlignbare, men akkurat på lys er MX30 bedre...

D.O

Jeg gikk for denne i Cosmo utgave etter å ha prøvd en drøss med elbiler. Er overimponert! Den har begrensninger, men for en opplevd kvalitet og kjørefølelse  :) . Min har da aktive matrise led og kun Polestar har like bra lys etter min mening. Stereo er også noe av det beste jeg har hørt av original anl. Bedre enn premium i model S, men ønsker litt flere innstillinger. Så langt er denne bilen en glemt perle etter min mening. Mulig jeg endrer syn i vinter?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

olemars

Eier ikke selv men kjørte en slik mye i sommer. Den er veldig lettkjørt, komfortabel og kvikk. Kjørte opp og ned Trollstigen noe som var første gang med elbil, og det var deilig å kjenne hvordan bilen trakk lydløst oppover. Uten at jeg har sjekket tallene føles den veldig tight på svingradiusen også, greit i knappe svinger og når du skal parkere i byen. Bikkja som ellers piper og peser hele turen i andre biler la seg til for å sove bak i denne.
Teknisk er det ikke mye å klage på, om noe er det litt i softwaren som jeg antar de fikser opp i etter hvert. Skiltgjenkjenningen er litt ymse som i andre biler, og kartnavigasjonen anbefaler jeg å overlate til android auto/apple carplay.

Det er ikke en bil du kjøper hvis du skal kjøre langt og mye (sier seg selv) eller hvis du har tenkt å bruke baksetene mye (det går, men du blir fort lei av de dørene). Ellers er det en bil jeg gjerne kjører mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA