Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med MX 30

Startet av Doleo, søndag 27. september 2020, klokken 19:43

« forrige - neste »

Halvorsen

Veldig stille her,er vel solgt noen MX30.
Noen med erfaring med forbruket under krevende vinterforhold

Tjafsaren

Synd vi ikke hører noe fra personen som kjører en tidlig registrert mx30 på Kongsberg :'(

Tin

Sitat fra: Halvorsen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:44
Veldig stille her,er vel solgt noen MX30.
Noen med erfaring med forbruket under krevende vinterforhold

Hva forbruket ble husker jeg ikke, men kjørte en MX30 i 4 mnd før jeg solgte den. Gikk rett på finn etter jeg skulle kjøre lillestrøm - flå og knapt klarte 11mil. Forsåvidt greit det i tett på -20 grader, men når ladehastigheten ikke kom over 10kwh så gikk den rett ut på finn samme kvelden. Super bil til nærområdet, men med den hastighten på lading så var ikke dette noe bil for meg. Stå 20 minutter på en lader for å få 3kwh inn på bilen funker ikke.

S.S

Vurderer Mazda eller eGolf 100kW.
Sammenligninger størrelse, rekkevidde/forbruk, kvalitet?
Fordel eGolf er iallefall bakdører. Mazdaen ser mer moderne og kul ut.
Batteristørrelsen er sånn ca lik.

Pondus1

Det er som nevnt opplevd problemer med hurtiglading i kaldt vær. Henger nok mye med at styringen av batterivarmer er langt fra optimal, den kan heller ikke startes manuelt, så det blir lite temperatur på batteriet. Det sies at Mazda jobber med dette, så vi får se.

Ellers har jeg kjørt tur-retur Røyken Kongsberg, drøye 12 mil, under -10, så rekkevidde om vinteren er normal.

Andre hiccups: Har hatt flatt 12V tre ganger, det er litt variabel output på ventilasjonen, blir plutselig kaldt, så varmt igjen.

På den positive siden, gode seter, god komfort, veldig lite støy.

Har en 2015 Tesla model S, så jeg vil vel si at ift bugs er det ikke veldig mye på Mazdaen. Forventer at det jobbes fortløpende, og at det kommer oppdateringer etterhvert. Jeg er mest imponert over støydempingen, den er betraktelig stillere enn Teslaen.

TheRealCoinman

Jeg har hatt e-golf i 6år, og hadde uten tvil gått for e-golf hadde jeg vært deg. Mazdaen er fresh og flott, god å sitte m.m - men det er e-golfen også med sport/skinn seter, utvidet stereo. Husk å kjøpe utvidet garanti, da får du mer igjen for den når du skal selge den igjen. I tillegg så er det "normale" seter bak i e-golf og helt ok bagasjerom, mot mazdaen som ikke er for voksne i baksetet. Har prøvekjørt Mazdaen 2 ganger, og jeg skal bestille e-2008 nå. MX-30 er vel også mazda sin første elbil, ikke at det nødvendigvis er negativt, men leser diverse problemer med hurtiglading - som de nok helt sikkert får orden på med tiden.

Utrolig hva man får plass til i en Golf :-)



Pondus1

Mens jeg prøvekjørte Golf, og valgte Mazda fordi jeg syns Golfen var kjedelig og uforholdsmessig dyr....

TheRealCoinman

Stemmer det, er jo smak og behag - hva man mener best og hvilken bil en liker best bør jo bety mer enn mye annet.

Flluka

Kjørt bilen fra januar!
Masse gode erfaringer, kjørt mye i vinter, rundt -15 grader osv, presterte bra!

Om sommeren klarer den 220km, mixa kjøring i landevei og motorvei.
Har ladet bilen fra 30% til 80% på 30-40 min men det kommer ann på temperaturen.
Bilen brukes derimot for det meste lokalt så en lading holder ut hele uken for det meste!

Interiør og komfort er 10/10, eneste ulempen er dørene bak :P

Diravi

Jeg fikk prøvekjørt MX-30 i går; en jobbtur på 75 km hver vei + bittelitt småkjøring. Variert vei med bystrøk og landevei med dårlig asfalt i 60-90-soner. 17 % igjen på batteriet; da hadde jeg måttet varme opp bilen både ved start om morgenen og start hjemreise på ettermiddagen, pluss at jeg var inn og ut av bilen et par ganger underveis. Det er litt i underkant, og Mazda burde definitivt ha ordnet noen mil til gjennom optimalisering av forbruk, BMS, forvarming m.m.

Den er komfortabel å kjøre, men jeg er ikke like imponert over støynivået som en del testere. Klar lavfrekvent romlelyd på dårlig asfalt. Hadde forventet litt bedre på en godt dempet bil. Likevel milevis bedre enn f.eks. en 2018 Toyota Yaris som jeg var passasjer i nylig (der var det bare såvidt jeg orket å sitte på).

Som el-bil er den direkte steinaldersk på følgende områder:

- Den kan ikke forvarme batteriet og kupéen med nettstrøm
- Den har ingen visning av ladehastighet eller noen software-utløser for ladekabel
- Det er ikke mulig å stille ned strømstyrken i bilen under lading (jeg hadde ikke tilgang til appen, mulig det går an der?). Det er noe alle elbiler bør kunne. Om du plugger i en 16A kurs over natten på besøk hos tante Josefine, vil du helst stille ned fra 13A (som er maks det Schuko gir) til 10A av sikkerhetshensyn, for eksempel
- Regenerering nullstiller seg på laveste nivå ved stopp, eller hvis du avbryter cruise. Helt utrolig. På vår Model S er det et menyvalg som bilen husker. Her må man faktisk vente til bilen står i Drive før man kan aktivere regenerering
- Selv på høyeste nivå regen er denne for svak
- Den bruker for mye strøm - like mye eller mer enn vår Model S på samme strekning
- Og ja, selvsagt motorlyden. Jeg skyndte meg å programmere den vekk. ;-) Overlot til selger å finne ut hvordan han får den tilbake...
- Jeg opplevde heller ikke noe varsel for åpen ladeport når jeg forsøkte å flytte bilen

Ellers er det fascinerende at Sky, som for tiden er tilgjengelig MED vinterdekk til 230 000, må bli til Cosmo til 279 000 hvis du vil ha elektrisk setejustering. Dyreste elsetene jeg har vært borte i - det burde ha vært tilvalg på Sky.  For det manuelle setet har ikke minne for hvilken stilling det sto i hvis du betjener hendelen for å komme til baksetet. Som et minimum burde det manuelle setet sprette tilbake til innstilt ryggvinkel.

Så en fin bil, men det smerter litt å skulle kjøpe en bil som Mazda tydeligvis mener skal være først og fremst for noviser. Vi har kjørt elbil i seks år og går ut fra at alt som kommer på markedet nå, er på nivå med teknologiutviklingen. Tesla hadde alle disse tingene for ni år siden.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

moby666

Hvilken Tesla til 230K har dette utstyret du snakker om?

Diravi

Sitat fra: moby666 på torsdag 04. november 2021, klokken 15:16
Hvilken Tesla til 230K har dette utstyret du snakker om?

De tingene jeg nevner som ankepunkter er i liten grad avhengig av pris og burde være mulige å få til i alle elbiler. Mazdaen gjør det rett og slett vanskelig for meg å spare strøm og å styre lading effektivt, og det er det ingen grunn til. Og uten å bruke en krone ekstra på batteri kunne de gitt bilen mer rekkevidde i hverdagen, ved de grepene som er nevnt ovenfor.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Moas

Diravi; du sammenligner epler med pærer.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Diravi

Sitat fra: Moas på fredag 05. november 2021, klokken 09:28
Diravi; du sammenligner epler med pærer.

Hvordan da? Jeg sammenligner i utgangspunktet ikke MX-30 med Model S; da har du misforstått innlegget mitt.

Alle elbiler, omtrent uavhengig av pris, burde kunne hente strøm til oppvarming rett fra veggen og ikke fra batteriet. De bør ha mulighet til å sette full regen som standard valg. Og en bil på knapt 1600 kg og under 4,4 meter og med 140 hester bør ikke bruke like mye strøm som en fem meters bil på 2,2 tonn med 330 hester. Den bør bruke mindre.

MX-30 er en fin bil og jeg har såpass lyst på den at jeg skulle ønske den var i hvert fall noe bedre på disse tingene; så kunne jeg kjøpt den. Men en moden elbil, det er den dessverre ikke.

Så jeg sammenligner ikke epler og pærer, men jeg krever at all frukt holder en viss standard. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA