Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt X eller ny Y?

Startet av Dennis79, fredag 24. september 2021, klokken 16:28

« forrige - neste »

Dennis79

Hei alle som elsker X, hva tenker dere om dette?

Vi skal ha ny bil og vurderer vår første Tesla.  Valget står mellom en brukt X eller en ny Y.  Vi tar utgangspunkt i å kjøpe en bil til ca 600k, og da får vi enten en ny Y Long Range eller en X 75.  Hvis vi ser bort fra plass, rekkevidde, opplevd komfort, osv og kun ser på økonomien - hvordan vil kostnaden for disse bilene se ut over en 3 års periode?

For å forenkle litt tenker jeg da at man kan velge mellom en ny Y eller en 2019 X 75 med minst 3 år igjen på garantien. Begge bilene beholdes 3 år.  Gitt samme pris, så bør vel X bli den rimeligste fordi det verste pristapet allerede er tatt - og mva på dyre elbiler kommer gradvis fremover?

Hvis vi tar utgangspunkt i et verditap på 20% første år, så 14-13-12-11-10% påfølgende år vil det se slik ut:

2019 X75 til 600'000,-
3. år: 522 000,-
4. år: 459 000,-
5. år: 409 000,- = 191 000,- i tap

2021 Y til 600'000,-
1. år: 480 000,-
2. år: 413 000,-
3. år: 359 000,- = 241 000,- i tap

kodax

Dumt å diskutere dette to steder..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Dennis79

Sitat fra: kodax på fredag 24. september 2021, klokken 16:52
Dumt å diskutere dette to steder..

Enig, men det ble veldig mye svar i favør Y, og jeg vil gjerne ha begge sider av diskusjonen.

Vaduz

Du må vel ha svært spesifikke behov for MX om du velger den over Y. En av de minst pålitelige bilene som er laget siste tiåret også. Verditapet blit vel ganske likt, sikkert ikke svært lettsolgte MX uten garanti.

geear

Var rådene i en annen retning enn hva du ville høre?  :laugh:

Jeg tror du regner for høyt verditap på ny bil. Elbilene har holdt seg godt i pris. Ingen av våre elbiler har falt så mye. Solgte feks X med tap på rett rundt 200k etter 3,75 år. Høres mye ut for en Y, som er en betydelig billigere bil, å tape seg mer enn X-en, på kortere tid, men det kommer selvfølgelig også an på hvilken vei nyprisene justeres. X har blitt justert opp fra jeg kjøpte. Tror både X og Y skal ned. X LR er for dyr til å selge noe som helst i Norge nå, den er bare ikke verdt 1,2-1,3 mill (1,05 startpris med levering først neste år, altså + moms over 600k), så den tror jeg MÅ ned om de vil ha salg. Plaid tror jeg nok vil selge litt, den gir fortsatt ekstreme ytelser for pengene.

Som X X-eier, med 20-25 verkstedsbesøk på 3,75 år, så er jeg også redd at markedet etterhvert vil ta dårlig imot brukte X-er uten garanti, men hvem vet.

o.b.lix

Jeg har kjørt min X 190.000 km over 4,5 år og har ikke hatt noe problemer utover service å snakke om. Falkevingdørene bare virker og virker likedan som alt annet på bilen.

Men X er en stor bil, større enn Y, og er den riktige om du har barn. Er du uten barn kan Y være like god.

Sålenge du ikke har kjørt X før, vet du ikke hva du går glipp av heller.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

#6
Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. september 2021, klokken 23:08
Jeg har kjørt min X 190.000 km over 4,5 år og har ikke hatt noe problemer utover service å snakke om. Falkevingdørene bare virker og virker likedan som alt annet på bilen.

Men X er en stor bil, større enn Y, og er den riktige om du har barn. Er du uten barn kan Y være like god.

Sålenge du ikke har kjørt X før, vet du ikke hva du går glipp av heller.

Mener du helt seriøst at Y ikke kan brukes for noen som har barn? Har du prøvd Y?

Vi har som sagt hatt X i nesten fire år, har tre barn, kjører en del langtur både sommer og vinter, har hytte på fjellet, og har generelt behov for plass. Selvfølgelig er plassen i X kjekk, men Y er en stor bil, og den oppleves romslig i baksetet sammenlignet med veldig mye annet. Muligheten for takboks gjør også en stor forskjell. Største "problemet" som familiebil er egentlig den lave nyttelasta, ikke plassen.

På vår X har vi, i forbindelse med dørene, hatt følgende, kun tatt fra husken, så noe er vel fort glemt også:

- høydejustering av begge FWD dører for å få de til å matche høyden på tak, vinduslister og dørhåndtakene på fremdørene
- vann fra topp av dørene rant inn over feillimt pakning og inn på midtrekka, på begge seter
- venstre bakdør klarte ikke gå helt inntil og madammen måtte kjøre med døra bare liggende nedtil, fikset hjemme (låsen hadde låst mens døra var åpen)
- sensorlist i bunn av dører skiftet, bulletin/oppgradering i 2018, etter mye problemer
- sandansamlinger bak de nedre listene i plast, slik at de bulet ut mellom festepunktene, og var lite pene
- sensor midt på venstre fwd løsnet og gjorde at bilen ikke ville åpne mer enn 10 cm (både foran og bak) når den stod i sterk sol, måtte tvinges opp. Sensoren ligger da et par millimeter fra dørplata og detekterer den som en hindring, selv om det ikke er noe i nærheten
- samme sensorproblem i høyre fwd som venstre
- så tilbake til samme sensorproblem venstre som tidligere reparert
- lekkasje fra tak ned i midtsete på midtrekka (når parkert med dørene igjen), skiftet pakninger igjen
- freme passasjerdør gikk opp med all kraft, null stoppmekanisme i drift, knaket KRAFTIG i karmer og hengsler når den stoppet mekanisk, og ungene klarte ikke holde den igjen, kunne slå folk veggimellom
- fremre passasjerdør kunne ikke åpnes på noe vanlig vis, måtte trekke HARDT i hendelen innvendig og samtidig slå med andre hånda på lista under vinduet rett ved B-stolpen
- ikke mulig å åpne frunk med nøkkel, fra bil, eller ved å trekke i nødutløseren i fangeren (og der ligger også en nødfunksjon i bilen, muligheten til å koble fra høyspentbatteriet, pluss spylervæskepåfylling)

Iallfall tre av disse var bilen inne to ganger for, først diagnostisering og så delebestilling, eller overføring til karosseriverksted på et senere tidspunkt.

Alle disse har jeg forstått er vanlige feil på X, både fra Tesla selv og fra forumer, så du har nok vært heldig om du aldri har hatt noen av de. Men vet og om flere som har hatt feilen i sollys ikke har forstått hva det har vært, og heller ikke levert inn bilen for det. Har også opplevd det på lånebil fra Tesla.

Jeg skal ikke si at vi ikke skal ha X igjen, for samtidig med de utallige verkstedsbesøkene, så har det også vært den bilen jeg har gledet meg mest over, og der tror jeg hele familien er enig, men det oppleves rett og slett ikke som en ferdig bil. Allerede fra første øyeblikk jeg så Y-en, uten å se et eneste feiljustert panel, så opplevdes den som en mye mer ferdig bil.

Dennis79

Sitat fra: geear på fredag 24. september 2021, klokken 19:31
Var rådene i en annen retning enn hva du ville høre?  :laugh:

Jeg tror du regner for høyt verditap på ny bil. Elbilene har holdt seg godt i pris. Ingen av våre elbiler har falt så mye. Solgte feks X med tap på rett rundt 200k etter 3,75 år. Høres mye ut for en Y, som er en betydelig billigere bil, å tape seg mer enn X-en, på kortere tid, men det kommer selvfølgelig også an på hvilken vei nyprisene justeres. X har blitt justert opp fra jeg kjøpte. Tror både X og Y skal ned. X LR er for dyr til å selge noe som helst i Norge nå, den er bare ikke verdt 1,2-1,3 mill (1,05 startpris med levering først neste år, altså + moms over 600k), så den tror jeg MÅ ned om de vil ha salg. Plaid tror jeg nok vil selge litt, den gir fortsatt ekstreme ytelser for pengene.

Som X X-eier, med 20-25 verkstedsbesøk på 3,75 år, så er jeg også redd at markedet etterhvert vil ta dårlig imot brukte X-er uten garanti, men hvem vet.

Neida, bare at jeg står litt i spagaten og vil ha så mange innspill som mulig.  :P

Jeg leste at Tesla satt bruktprisrekord med 60% restverdi etter 3 år, mot vanlig 50-55, men 10% hørtes lite ut det første året for en Y?  Uansett, vi må nok teste med hele familien (barn 6-9-11) og to voksne med noen store kofferter og se om det funker.  Hittil har vi hatt en Volvo V70 og vi har ikke hatt noe problem med å fylle den til randen på ferieturer...

Vi må åpenbart ha skiboks også, og da begynner det å spise av nyttelasten som er et hett tema.

kodax

Det var noe knirkelyd dra et baksete da X-en vår var ny for to og et halvt år siden, samt at det dugget i den ene baklykta. Dette fikset Tesla, og etter det har vi ikke hatt noen feil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: kodax på lørdag 25. september 2021, klokken 16:30
Det var noe knirkelyd dra et baksete da X-en vår var ny for to og et halvt år siden, samt at det dugget i den ene baklykta. Dette fikset Tesla, og etter det har vi ikke hatt noen feil.

kodax :+1: Litt "dugg" i lyktene er jo snart vanlig på flere nye bilmerker. Fint at Tesla fixa det for deg :+1:

Ellemelle

Sitat fra: geear på fredag 24. september 2021, klokken 19:31
Som X X-eier, med 20-25 verkstedsbesøk på 3,75 år, så er jeg også redd at markedet etterhvert vil ta dårlig imot brukte X-er uten garanti, men hvem vet.
Med så mange besøk forstår du vel også at du overhodet ikke er representativ for den jevne X eier?
De aller fleste av oss har ikke vært på verksted annenhver måned de siste fire årene.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 25. september 2021, klokken 21:00
Med så mange besøk forstår du vel også at du overhodet ikke er representativ for den jevne X eier?
Tja, han er i godt selskap ihvertfall.

Vibrasjon fra understellet er en kjent svakhet. Kan avhjelpes hvis man ikke bruker bilen. Låsen på panseret feilet og to ganger på vår.

Vi hadde dog null problemer med dører eller sensorer på vår (vel, en justering etter utlevering grunnet kontakt).

Men ellers var det vel 20+ verkstedbesøk grunnet diverse feil. Mye grunnet Teslas udugelige serviceinnstilling som gjør at man måtte inn flere ganger for å fikse samme feil.

Vi byttet understellsdeler 4 ganger foran grunnet vibrasjoner, byttet I-shaft (tror jeg det var) i styret, byttet skjerm og skulle fått UV behandlet skjerm grunnet gule lamper, 2 ganger inne og byttet panserlås, en dørjustering, diverse etterlakkering, flere runder inn for skranglelyder pluss ett par runder for at Tesla skulle gjøre ren bilen etter seg. Vi var heldigvis ikke en av de som fikk utlevert bil fra batchen med dårlige sensorer.

Samtidig er det den beste bilen vi har hatt med tanke på bruk. Elsket de motoriserte dørene, den store frontruten, masse plass både til folk og bagasje.

Hadde jeg vært trygg på at det var mindre feil på ny X hadde jeg strekt meg langt. De har nå bedre skjermlayout, lengre rekkevidde og forhåpentligvis mindre støy.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Dennis79 på lørdag 25. september 2021, klokken 10:24
Vi må åpenbart ha skiboks også, og da begynner det å spise av nyttelasten som er et hett tema.
Ja, det er en stor fordel med X. Da slipper man skiboks og nyttelast problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: geear på lørdag 25. september 2021, klokken 09:24
Håper sokkerøykingen i går kveld bidro til en god åpningsfeiring.  :laugh:

Mener du helt seriøst at Y ikke kan brukes for noen som har barn? Har du prøvd Y?

Er det fordi jeg ikke har problemer med bilen du mener jeg røyker sokker? Eller fordi jeg mener X er bedre enn Y når du har barn?

Man klarer uten bil også med barn, eller med en fiat 500 eller med en honda civic. Sistnevnte har jeg testet når mine barn var små. Brukte endatil en polo en liten stund. X er bedre egnet når du har barn, bare tro meg på det.

Y er grei nok til barn, men X er bedre. Men for de som aldri har prøvd en X, vil de ikke savne fordelene med X, og da er Y et helt greit alternativ.

De fleste jeg vet om som har skaffet seg Y, kommer fra 3, og da er den milevis bedre, også til barn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kodax

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. september 2021, klokken 08:28
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 25. september 2021, klokken 21:00
Med så mange besøk forstår du vel også at du overhodet ikke er representativ for den jevne X eier?
Tja, han er i godt selskap ihvertfall.

Vibrasjon fra understellet er en kjent svakhet. Kan avhjelpes hvis man ikke bruker bilen. Låsen på panseret feilet og to ganger på vår.

Vi hadde dog null problemer med dører eller sensorer på vår (vel, en justering etter utlevering grunnet kontakt).

Men ellers var det vel 20+ verkstedbesøk grunnet diverse feil. Mye grunnet Teslas udugelige serviceinnstilling som gjør at man måtte inn flere ganger for å fikse samme feil.

Vi byttet understellsdeler 4 ganger foran grunnet vibrasjoner, byttet I-shaft (tror jeg det var) i styret, byttet skjerm og skulle fått UV behandlet skjerm grunnet gule lamper, 2 ganger inne og byttet panserlås, en dørjustering, diverse etterlakkering, flere runder inn for skranglelyder pluss ett par runder for at Tesla skulle gjøre ren bilen etter seg. Vi var heldigvis ikke en av de som fikk utlevert bil fra batchen med dårlige sensorer.

Samtidig er det den beste bilen vi har hatt med tanke på bruk. Elsket de motoriserte dørene, den store frontruten, masse plass både til folk og bagasje.

Hadde jeg vært trygg på at det var mindre feil på ny X hadde jeg strekt meg langt. De har nå bedre skjermlayout, lengre rekkevidde og forhåpentligvis mindre støy.
Tror det holder å kjøpe en X fra midten av 2018, virker som de har mye midre feil enn de tidligere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA