Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny model Y eller brukt model X

Startet av Dennis79, fredag 24. september 2021, klokken 09:29

« forrige - neste »

Dennis79

Vi skal ha ny bil og vurderer vår første Tesla.  Valget står mellom en brukt X eller en ny Y.  Vi tar utgangspunkt i å kjøpe en bil til ca 600k, og da får vi enten en ny Y Long Range eller en X 75.  Hvis vi ser bort fra plass, rekkevidde, opplevd komfort, osv og kun ser på økonomien - hvordan vil kostnaden for disse bilene se ut over en 3 års periode?

For å forenkle litt tenker jeg da at man kan velge mellom en ny Y eller en 2019 X 75 med minst 3 år igjen på garantien. Begge bilene beholdes 3 år.  Gitt samme pris, så bør vel X bli den rimeligste fordi det verste pristapet allerede er tatt - og mva på dyre elbiler kommer gradvis fremover?

Hvis vi tar utgangspunkt i et verditap på 20% første år, så 14-13-12-11-10% påfølgende år vil det se slik ut:

2019 X75 til 600'000,-
3. år: 522 000,-
4. år: 459 000,-
5. år: 409 000,- = 191 000,- i tap

2021 Y til 600'000,-
1. år: 480 000,-
2. år: 413 000,-
3. år: 359 000,- = 241 000,- i tap

Jeronan

#1
There are some downsides with Model X 75D you need to consider.

1. It has the old problematic "understell" and not the new Raven update that came later that year for Long Range and Performance.
This can become an expensive affair if the car goes beyond 100k KM. So check how many KM it has driven and how many KM you plan to drive yourself in coming 3 years.
Tesla is notoriously difficult with reclamation, when you get beyond 100k KM. That is why I got rid of the Model S 75D before it hit 100k KM and bought a Model Y myself.

2. The 75kWh pack will not give you much range in winter time on a big heavy car like the Model X. This doesn't have to be a problem per se, but you have to see for yourself what kind of range you need. Like if you have a cabin in the mountains, no charge posibility there, no SuC nearby, osv.

3. The current very high electricity prices (which people fear will be here to stay and might even get worse) you might want to take in consideration too these days.
The Model X is not really efficient, so you will have to charge it more often than the new Model Y, which is a lot more energy efficient. It has a similar 75kWh battery pack size, but you will get a lot more KM's out of a single charge compared to the Model X 75D.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

erlendsellie

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men jeg gjetter at X'en får et plutselig verditap i det garantien utgår. Når du selger en 3 år gammel Y, har kjøperen fremdeles 2 år med garanti igjen. Det ser ut til at 3'ere fra 2019 har tapt seg rundt 100k siden de var nye nå, tror ikke det blir stort mer på en like gammel Y, men det er jo gjetting.

Jon65

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det med 20% verditap første år og deretter 14-13-12-11-10 var vel noe man hadde tidligere før elbilenes inntog og utviklingen gikk forholdsvis sakte, modellene var like, leveringen var forutsigbar og det bare stort sett var designet som endret seg.
Jeg er ikke sikker på om du kan bruke samme modell på elbiler enda, feilmarginen er nok iallefall ganske stor. For noen modeller funker det sikkert men man kan risikere at prisen ramler fort pga nye forbedrede modeller som til og med kanskje er billigere. Mens andre holder seg veldig godt en periode etter introduksjon pga små leveringsvolumer. I tillegg har du NOK som spretter opp og ned samt innføring av mva etterhvert.

Daniel_

#4
Det høres jo litt feil ut å kjøpe en 3 år gammel tesla når du kan få en 2021 model til samme pris. De har sikkert rettet på feil etc. ila 3 år.

Plassmessig er model Y nokså stor så med mindre du ønsker 6/7 seter så er model Y beste alternativet.
Model Y - Sept 2021

kodax

 
Sitat fra: Dennis79 på fredag 24. september 2021, klokken 09:29Hvis vi ser bort fra plass, rekkevidde, opplevd komfort, osv og kun ser på økonomien - hvordan vil kostnaden for disse bilene se ut over en 3 års periode?
Når moms over 600K sannsynligvis kommer, vil en X kunne holde seg bra i bruktpris, da en ny X vil fort bli altfor dyr for de fleste.

Sitat fra: Daniel_ på fredag 24. september 2021, klokken 12:26
Plassmessig er model Y nokså stor så med mindre du ønsker 6/7 seter så er model Y beste alternativet.
Nå ba trådstarter oss se bort i fra bla. plass, men jeg har hatt begge, og en X har ganske mye mer plass innvendig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pepsipepsi

Tapet på 20 % en opererte med hadde sammenheng med heftig omregistreringsavgift på nesten nye biler. Jeg tipper det på elbiler uten omregistrering er mer på maks 10 % pr år.

BjarneD

Ta også i betraktning heftige nybilrabatter på fossilbiler hvis utgangspunktet for det beregnede verditapet er listepris.

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 24. september 2021, klokken 17:36
Tapet på 20 % en opererte med hadde sammenheng med heftig omregistreringsavgift på nesten nye biler. Jeg tipper det på elbiler uten omregistrering er mer på maks 10 % pr år.

Dennis79

Sitat fra: Jeronan på fredag 24. september 2021, klokken 09:43
There are some downsides with Model X 75D you need to consider.

1. It has the old problematic "understell" and not the new Raven update that came later that year for Long Range and Performance.
This can become an expensive affair if the car goes beyond 100k KM. So check how many KM it has driven and how many KM you plan to drive yourself in coming 3 years.
Tesla is notoriously difficult with reclamation, when you get beyond 100k KM. That is why I got rid of the Model S 75D before it hit 100k KM and bought a Model Y myself.

2. The 75kWh pack will not give you much range in winter time on a big heavy car like the Model X. This doesn't have to be a problem per se, but you have to see for yourself what kind of range you need. Like if you have a cabin in the mountains, no charge posibility there, no SuC nearby, osv.

3. The current very high electricity prices (which people fear will be here to stay and might even get worse) you might want to take in consideration too these days.
The Model X is not really efficient, so you will have to charge it more often than the new Model Y, which is a lot more energy efficient. It has a similar 75kWh battery pack size, but you will get a lot more KM's out of a single charge compared to the Model X 75D.

Ok, jeg var ikke klar over dette med understell.  Så lenge man selger bilen før garantien går ut går det vel greit vil jeg tro.

Dennis79

Sitat fra: Daniel_ på fredag 24. september 2021, klokken 12:26
Det høres jo litt feil ut å kjøpe en 3 år gammel tesla når du kan få en 2021 model til samme pris. De har sikkert rettet på feil etc. ila 3 år.

Plassmessig er model Y nokså stor så med mindre du ønsker 6/7 seter så er model Y beste alternativet.

Ja, jeg tror rett og slett vi må teste om Y er stor nok for oss og et reelt alternativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA