Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Safety Score - kvalifisering til FSD-beta

Startet av Handyman, lørdag 25. september 2021, klokken 13:23

« forrige - neste »

Handyman

Utklipp fra Tesla US:
https://www.tesla.com/support/safety-score?redirect=no (velg US-side manuelt om du blir omdirigert)

Safety Score Beta
The Safety Score Beta is the first release to the Safety Score which is an assessment of your driving behavior based on five metrics called Safety Factors. These are combined to estimate the likelihood that your driving could result in a future collision. We combine your daily Safety Scores (up to 30 days) to calculate the aggregated Safety Score, displayed on the main 'Safety Score' screen of the Tesla app. You can find details around your daily Safety Score by selecting 'Daily Details' at the bottom of the screen.

The Safety Score Beta is intended to provide drivers transparency and feedback of their driving behaviors. The Safety Score is a value between 0 and 100, where a higher score indicates safer driving. Most drivers will have a Safety Score of 80 or above.

The Five Safety Factors
There are five Safety Factors that impact your Safety Score. These are measured directly by your Tesla vehicle using various sensors on the vehicle and Autopilot software.

Forward Collision Warnings per 1,000 Miles
Forward Collision Warnings are audible and visual alerts provided to you, the driver, in events where a possible collision due to an object in front of the vehicle is considered likely without your intervention. Events are captured based on the 'medium' Forward Collision Warning sensitivity setting regardless of your user's setting in the vehicle. Forward Collision Warnings are incorporated into the Safety Score formula at a rate per 1,000 miles.

Hard Braking
Hard braking is defined as backward acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.3g. This is the same as a decrease in the vehicle's speed larger than 6.7 mph, in one second. Hard braking is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.3g relative to the proportion of time where the vehicle experiences backward acceleration greater than 0.1g (2.2 mph in one second).

Aggressive Turning
Aggressive turning is defined as left/right acceleration, measured by your Tesla vehicle, in excess of 0.4g. This is the same as an increase in the vehicles speed to the left/right larger than 8.9 mph, in one second. Aggressive turning is introduced into the Safety Score formula as the proportion of time (expressed as a percentage) where the vehicle experiences lateral acceleration greater than 0.4g, in either the left or right direction, relative to the proportion of time where the vehicle experiences acceleration greater than 0.2g (4.5 mph in one second), in either the left or right direction.

Unsafe Following
Your Tesla vehicle measures its own speed, the speed of the vehicle in front and the distance between the two vehicles. Based on these measurements, your vehicle calculates the number of seconds you would have to react and stop if the vehicle in front of you came to a sudden stop. This measurement is called headway. Unsafe following is the proportion of time where your vehicle's headway is less than 1.0 seconds relative to the time that your vehicle's headway is less than 3.0 seconds. Unsafe following is only measured when your vehicle is traveling at least 50 mph and is incorporated into the Safety Score formula as a percentage.

Forced Autopilot Disengagement
The Autopilot system disengages for the remainder of a trip after you, the driver, have received three audio and visual warnings. These warnings occur when your Tesla vehicle has determined that you have removed your hands from the steering wheel and have become inattentive. Forced Autopilot Disengagement is introduced into the Safety Score formula as a 1 or 0 indicator. The value is 1 if the Autopilot system is forcibly disengaged during a trip, and 0 otherwise.

Determining Your Safety Score
In order to calculate your daily Safety Score, we use the Predicted Collision Frequency (PCF) formula below to predict how many collisions may occur per 1 million miles driven, based on your driving behaviors measured by your Tesla vehicle.

Predicted Collision Frequency (PCF) = 0.682854 x 1.014495 Forward Collision Warning per 1,000 Miles x 1.127294 Hard Braking x 1.019630 Aggresive Turning x 1.001444 Unsafe Following Time x 1.317958 Forced Autopilot Disengagement

The current formula was derived based on statistical modeling using 6 billion miles of fleet data. We expect to make changes to the formula in the future as we gain more customer and data insights.

The PCF is converted into a 0 to 100 Safety Score using the following formula:

Safety Score = 115.382324 - 22.526504 x PCF

Your daily Safety Score is not impacted by the number of miles or hours you drive. We combine your daily Safety Scores (up to 30 days) into a mileage-weighted average to calculate the aggregated Safety Score, which is displayed on the main 'Safety Score' screen of the Tesla app.

Improving Your Safety Score
You can improve your Safety Score by improving each Safety Factor.

Forward Collision Warnings per 1,000 Miles
Maintain a safe following distance from the vehicle in front to give you enough time to react to slower or stationary vehicles. Pay attention to the other vehicles on the road and reduce speed in traffic congested areas.

Hard Braking
Engage the brake pedal early when slowing down, coming to a stop or reacting to a change in your environment. Use regenerative braking whenever possible and safe to do so. Maintaining a safe following distance reduces the instances where the brake pedal needs to be applied with extreme force.

Aggressive turning
When turning, changing lanes or rounding a corner, do so gradually. Reduce your speed heading into a turn, gradually accelerating out of the turn. Do not unnecessarily jerk the steering wheel.

Unsafe Following
Do not tailgate or drive close to the vehicle in front. Maintain a following distance of several car-lengths to the vehicle in front to have sufficient time to react to its speed. Remember that driving at higher speeds in inclement weather or on slick road surfaces requires a greater following distance to allow sufficient time to react safely.

Forced Autopilot Disengagement
Only use the various Autopilot features as described in your Owner's Manual. Pay attention to the road and maintain your hands on the steering wheel while the Autopilot system is engaged. Autosteer detects your hands by recognizing slight resistance as the steering wheel turns, or from you manually turning the steering wheel very lightly (without enough force to take over steering). Autosteer also qualifies your hands as being detected if you engage a turn signal or use a button or scroll wheel on the steering wheel.

Frequently Asked Questions
What's required for me to get a Safety Score for my vehicle?
When available for your vehicle, you will see 'Safety Score' on the home screen of the Tesla app. To receive a Safety Score:
Your vehicle must be on software update 2021.32.22 or later.
Your vehicle must be connected to a cellular or Wi-Fi network.
You need to take a trip that's at least 0.1 miles on your vehicle.

Will I receive a Safety Score if I don't have connectivity?
In the event that your vehicle does not have cellular connectivity while on a trip, you may not receive immediate feedback upon the end of your trip. You will receive your updated driving information and Safety Score once your vehicle has connectivity. Premium Connectivity is not required to receive a Safety Score.

How often will my Safety Score be updated?
In order to provide you real-time feedback on your driving safety, every time you take a trip in your Tesla vehicle, your Safety Score for that day will be updated. At the end of each day, your Safety Score for that day will no longer change — any subsequent trips will be used to determine your Safety Score for the following days.

In the event that you do not have cellular connectivity, you may not receive immediate feedback upon the end of your trip. You will receive your updated driving information once you have connectivity.

Is all my driving captured?
Tesla captures driving over all trips, where a trip consists of any driving (including reversing and Autopilot usage) occurring between the time the vehicle is powered on and able to be driven to the time the vehicle is powered off. Any driving and accrued mileage occurring while in service mode is excluded. Trips less than 0.1 mile will be excluded from scoring calculations. Driving on Autopilot will not be included in Safety Score calculations, but the miles driven while on Autopilot are included in the total.

I had a Forward Collision Warning while Autopilot was engaged. Will my Safety Score be impacted?
No. The Safety Score formula ignores any events (not just Forward Collision Warnings) that occur while Autopilot is engaged and appropriately utilized. This does not include Forced Autopilot Disengagement.

Miles driven while Autopilot is engaged is used to determine the Forward Collision Warnings per 1,000 Miles. Miles driven on Autopilot are also considered when calculating the mileage-weighted Safety Score.

How will I know that I have experienced an event that would contribute to my Safety Factors and Safety Score?
Your vehicle provides you with a range of safety features that include warnings and alerts to help protect you, your passengers, other drivers and pedestrians around you. View the Owner's Manual for specific details about the various safety features in your vehicle.

Review the following to learn more about how an event contributes to each Safety Factor:
Forward Collision Warnings per 1,000 Miles
Forward Collision Warnings produce audio and visual alerts when a possible collision with an object in front of the vehicle is considered likely without your intervention. Events are captured based on the 'medium' Forward Collision Warning sensitivity setting regardless of your user's setting in the vehicle. You may not see or hear the alert if your setting is less sensitive.

Hard Braking
No audio or visual alerts are provided if you brake with excessive force. In some cases, the anti-lock braking system (ABS) which prevents the wheels from locking when you apply maximum brake pressure, may be activated, and you will see the ABS alert. If you apply the brakes with extreme force, you may feel like you are being pulled forward into your seatbelt, away from the seat.

Aggressive Turning
No audio or visual alerts are provided if you turn with excessive force. If you take a turn with extreme force, you may feel the sensation of being pulled away from the direction you are turning.

Unsafe Following Time
Your Tesla vehicle does not provide you with any audio or visual alerts when you are following at an unsafe following distance. You may receive a Forward Collision Warning if your following distance makes collision with the vehicle in front likely.

Forced Autopilot Disengagement
Your Tesla vehicle will provide three audio and visual warnings before the Autopilot system is disengaged due to inattentiveness. Please refer to the Owner's Manual in your vehicle for details of these alerts and the circumstances in which the Autopilot system will disengage.

How does my Safety Score work if I have more than one vehicle?
Your Safety Score is vehicle specific. If you have more than one Tesla vehicle, each one of your Tesla vehicles will have its own Safety Score.

What happens to my Safety Score if I sell my vehicle?
If the vehicle ownership changes, the Safety Score data previously collected will not be used for the vehicle under the new owner, nor will it be used for a new Tesla vehicle you purchase.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Slik jeg leser det blir all kjøring på autopilot holdt utenfor når Safety score regnes ut.
Det er jo bra, siden AP helt sikkert ville dratt ned snittet i mitt tilfelle. Spesielt på Follow distance.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Helt greie kriterier for forsikring. Men hvorfor skulle det ha noe å si helt konkret på FSD beta?

En kan kanskje si at risikoadferd vil føre til at en ikke er oppmerksom og tar unødige sjanser i FSD. Men det er en svak sammenheng.

FSD skal jo ikke overtre noen av disse kriteriene, så egentlig ville det være en stor fordel om risikosjåfører heller fulgte reglene.

Det er jo også kraftig ironisk at autopilot kjøring ikke teller som risiko.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. september 2021, klokken 00:36
Helt greie kriterier for forsikring. Men hvorfor skulle det ha noe å si helt konkret på FSD beta?

En kan kanskje si at risikoadferd vil føre til at en ikke er oppmerksom og tar unødige sjanser i FSD. Men det er en svak sammenheng.

FSD skal jo ikke overtre noen av disse kriteriene, så egentlig ville det være en stor fordel om risikosjåfører heller fulgte reglene.

Det er jo også kraftig ironisk at autopilot kjøring ikke teller som risiko.
Hvis det er bra for forsikring, er det vel bra for sikkerhet også? Det henger jo tett sammen. Ved å gjøre dette setter Tesla ekstra fokus på sikkerhet og god kjøreadferd. Det har vært mye fokus på dette på Twitter i dag ;-)
Dette tor jeg er mye mer effektivt og virksomt enn å bare krysse av og samtykke på skjermen. Folk med agresiv kjøreadferd får ikke testet FSD-beta. Jeg antar at du må opprettholde bra Safety Score for å kunne fortsette å bruke FSD-beta, altså vise at du kan kjøre bedre enn FSD-beta  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 26. september 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. september 2021, klokken 00:36
Helt greie kriterier for forsikring. Men hvorfor skulle det ha noe å si helt konkret på FSD beta?

En kan kanskje si at risikoadferd vil føre til at en ikke er oppmerksom og tar unødige sjanser i FSD. Men det er en svak sammenheng.

FSD skal jo ikke overtre noen av disse kriteriene, så egentlig ville det være en stor fordel om risikosjåfører heller fulgte reglene.

Det er jo også kraftig ironisk at autopilot kjøring ikke teller som risiko.
Hvis det er bra for forsikring, er det vel bra for sikkerhet også? Det henger jo tett sammen. Ved å gjøre dette setter Tesla ekstra fokus på sikkerhet og god kjøreadferd. Det har vært mye fokus på dette på Twitter i dag ;-)
Dette tor jeg er mye mer effektivt og virksomt enn å bare krysse av og samtykke på skjermen. Folk med agresiv kjøreadferd får ikke testet FSD-beta. Jeg antar at du må opprettholde bra Safety Score for å kunne fortsette å bruke FSD-beta, altså vise at du kan kjøre bedre enn FSD-beta  ;)
La meg si det sånn, da er det frivillig om du vil underlegge deg et slikt regime. Det er ekstremt mange forsikringselskaper å velge i.
Har du Tesla og vil ha FSD (som du da sannsynlig har betalt dyrt for) så har du ikke valg.

Jeg synes flere av kriteriene er svake. Personlig tar jeg en kraftig brems hver dag omtrent for å rense bremsene.
Kollisjonsvarsling kommer jo litt i hytt og pine, stort sett på grunn av andre.
Osv.

daktari

Problemet er vel at det ikke finnes dokumentasjon på en reel sammenheng mellom variablene som kartlegges og ulykkesfrekvens (ulykke som i skade på bil, med og uten airbag).
Man kan tenke seg at de fleste 85-åringer får 100% men allikevel har flere uhell i trafikken enn en 40-åring osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ladov

Den med Forward Collission Warning kan bli vanskelig. Litt for mange 'false positives' der. Og en hel haug warnings der jeg bare ikke er enig i bilens vurdering..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Kollisjonsvarselet tror man skal kræsje hver gang en nærmer seg en bil som holder på å ta en høyresving inn på en tilstøtende vei, og man selv skal rett frem og ikke vil stoppe helt opp unødig, for å ødelegge trafikkflyt osv. Dette er noe man som menneskelig sjåfør klarer å vurdere faren av - og ser også om det kan komme noen hindringer til høyre slik at den bilen vil stoppe eller ei, men det klarer ikke kollisjonsvarselet. Derfor ender det alltid på late hos meg, og gir allikevel varsler en gang i blant.

OhmPaPa

Tesla ønsker ikke masse dårlig PR hvis FSD Beta krasjer. Og det kan skje hvis sjåføren blar i mobilen eller noe i steden for å følge med på veien. Så jeg tenker scorings-systemet er et forsøk på å luke ut de mest ukonsentrerte fra å være beta-testere. Antar alle får FSD når beta-perioden er over.

Av samme årsak sier disclaimeren når du ber om FSD at du kan miste den om du er uforsiktig.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. september 2021, klokken 01:00
Sitat fra: Handyman på søndag 26. september 2021, klokken 00:55
Sitat fra: Counterpointer på søndag 26. september 2021, klokken 00:36
Helt greie kriterier for forsikring. Men hvorfor skulle det ha noe å si helt konkret på FSD beta?

En kan kanskje si at risikoadferd vil føre til at en ikke er oppmerksom og tar unødige sjanser i FSD. Men det er en svak sammenheng.

FSD skal jo ikke overtre noen av disse kriteriene, så egentlig ville det være en stor fordel om risikosjåfører heller fulgte reglene.

Det er jo også kraftig ironisk at autopilot kjøring ikke teller som risiko.
Hvis det er bra for forsikring, er det vel bra for sikkerhet også? Det henger jo tett sammen. Ved å gjøre dette setter Tesla ekstra fokus på sikkerhet og god kjøreadferd. Det har vært mye fokus på dette på Twitter i dag ;-)
Dette tor jeg er mye mer effektivt og virksomt enn å bare krysse av og samtykke på skjermen. Folk med agresiv kjøreadferd får ikke testet FSD-beta. Jeg antar at du må opprettholde bra Safety Score for å kunne fortsette å bruke FSD-beta, altså vise at du kan kjøre bedre enn FSD-beta  ;)
La meg si det sånn, da er det frivillig om du vil underlegge deg et slikt regime. Det er ekstremt mange forsikringselskaper å velge i.
Har du Tesla og vil ha FSD (som du da sannsynlig har betalt dyrt for) så har du ikke valg.

Jeg synes flere av kriteriene er svake. Personlig tar jeg en kraftig brems hver dag omtrent for å rense bremsene.
Kollisjonsvarsling kommer jo litt i hytt og pine, stort sett på grunn av andre.
Osv.
Det var ikke forsikring som var poenget, men dette kommer nok til å brukes til dette i snart. Da tror jeg man vil kunne velge mellom vanlig (dyr) forsikring uten å utlevere kjøredata, og forsikring som bygger på dine kjøredata til en rimeligere pris.
Når det gjelder kriteriene har jeg ingen sterke meninger, men jeg vil gjerne høre hvilke kriterier du mener Tesla skulle lagt til grunn for å teste FSD-beta.
Jeg har "aldri" FCW og daglig rense-brems er ikke nødvendig på Tesla, da den gjør dette selv. Solgte min TM3 med 46k km med nesten ubrukte bremser, som så helt nye ut. På begge mine eUper rustet bremsene opp selv med regelmessige rensebremsinger.
Jeg tror også at kjøredata vil bli et kriterie for deler av AP/EAP når de har bygget seg erfaringer rundt dette. Enda senere når selvkjørende biler er en realitet vil det bli omvendt. Man må kunne bevise sikker kjøreatferd for å få lov til å kjøre manuelt.
Og ja, det er frivillig å dele data.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Storg

Tesla ønsker at de som tester FSD-Beta er aktpågivende og klare til å gripe inn når det trengs. Ønsker ikke førere som stoler for mye på FSD.  Men vil disse dataene avsløre dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Storg på søndag 26. september 2021, klokken 12:04
Tesla ønsker at de som tester FSD-Beta er aktpågivende og klare til å gripe inn når det trengs. Ønsker ikke førere som stoler for mye på FSD.  Men vil disse dataene avsløre dette?
Direkte så vil "Forced Autopilot Disengagement" være det, men for å få dårlig score på denne må man være rimelig fraværende, så den er ikke veldig viktig tror jeg. Indirekte antas det sikkert at en sjåfør som scorer godt på alle, også vil være aktpågivende med hva FSD-beta gjør.
 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA